Tändstiftstråden!

Forum / Övrigt / Allmänt / Tändstiftstråden!

Forum / Övrigt / Allmänt / Tändstiftstråden!

  • Författare
    Inlägg
    • september 22, 2007 at 18:06 #16767

      Hejsan, har just bytt tändstift i min 96 ’73, från Bosch till NGK,vilka jag tycker bättre om.
      Då fick jag idén till den här tråden, där man kunde tipsa om olika tändstift för bättre prestanda.

      Vilka är riktigt bra tändstift och vilka bör man se upp för?

      Niko

        september 22, 2007 at 19:59 #112048

        Hej!
        En saab v4 ska köras på NGK BP6ES, både enligt bibeln (handboken) och min och många andras erfarenhet, vid trimning kan BP7ES användas. Det finns säkert många andra bra stift också men de ovan nämnda ÄR bra.

        /Anders

          september 22, 2007 at 20:24 #112051

          Hmm, vad betyder S:et i namnet på stiftet?
          De jag installerade var NGK BP6E,men vad jag vet borde det inte vara så stor skillnad mellan BP6ES och BP6E?

          Niko

            september 22, 2007 at 20:38 #112053

            S står för mittelektrod av koppar

            Källa NGK Sverige

            Man kan hitta mycket på internet om man söker lite…. 😉

            /B


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

                september 22, 2007 at 22:18 #112059

                Det är samma stift. BP6E är BP6ES.

                /Anders

                  september 22, 2007 at 22:39 #112060

                  S:et på slutet i beteckningen betyder mittelektrod av koppar som leder bort värmen bättre vilket minskar risken för överhettning.

                  I detta fallet har det ingen betydelse med eller utan S men det är olika tändstift.

                  Sabbe

                    september 23, 2007 at 19:59 #112099

                    eftersom det skulle nämmnas om för/nackdelar och olika stift i tråden måste jag räcka upp handen och varna för Champion Stift, har bara haft krångel med dessa när dom hammnat i en saab

                    fick en “service sats” av min far för ett par år sen till min 99-84 jag ägde då, allt var av bra kvalité förutom stiften visade det sig, i satsen ingick

                    motolja delsyntet QS
                    motorolja mineral QS (växellådan)
                    Mann luftfilterinsats
                    Mann Oljefilter
                    Bosch Tändsystems sats (rotor, lock, kablar)
                    4 st champion stift


                    hur som helst så känndes det som att det blev överslag i stiften och dom tände konstigt, bytte 2 ggr utan att få nått bättre resultat, stiften var motsvarande värmevärde som BP6ES
                    ställde tändningen och krånglade men den var segstartad och misstände lite vid kyligare vädrelek m.m. bytte senare till BP6ES igen och alla problem var som bortblåsta…

                    samma har jag råkat ut för i en utombordare, där fick jag även då av far 2 st champion stift, den starta inte ens, även fast stiften va nya och hade gnista, satte i dom gammla sönderbrännda BP5HS stiften och den starta med en gång…

                    mystiskt

                      september 24, 2007 at 12:51 #112126

                      “Nyare” Saabar med LH2.4/DI, Trionic 5 och Trionic 7 skall ha NGK-stift av rätt typ. DI-kassetten fungerar bäst med detta märke, vilket inte minst är tydligt på Trionic-systemem som använder tändstiften som motorgivare.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.