Tändstiftstråden!

Forum Övrigt Allmänt Tändstiftstråden!

  • Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-24 12:51 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16767
    saabsport
    Deltagare

    Hejsan, har just bytt tändstift i min 96 ’73, från Bosch till NGK,vilka jag tycker bättre om.
    Då fick jag idén till den här tråden, där man kunde tipsa om olika tändstift för bättre prestanda.

    Vilka är riktigt bra tändstift och vilka bör man se upp för?

    Niko

    #112048
    rallysaaben
    Deltagare

    Hej!
    En saab v4 ska köras på NGK BP6ES, både enligt bibeln (handboken) och min och många andras erfarenhet, vid trimning kan BP7ES användas. Det finns säkert många andra bra stift också men de ovan nämnda ÄR bra.

    /Anders

    #112051
    saabsport
    Deltagare

    Hmm, vad betyder S:et i namnet på stiftet?
    De jag installerade var NGK BP6E,men vad jag vet borde det inte vara så stor skillnad mellan BP6ES och BP6E?

    Niko

    #112053
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    S står för mittelektrod av koppar

    Källa NGK Sverige

    Man kan hitta mycket på internet om man söker lite…. 😉

    /B

    #112054
    Martin
    Deltagare
    #112059
    rallysaaben
    Deltagare

    Det är samma stift. BP6E är BP6ES.

    /Anders

    #112060
    sabbe
    Deltagare

    S:et på slutet i beteckningen betyder mittelektrod av koppar som leder bort värmen bättre vilket minskar risken för överhettning.

    I detta fallet har det ingen betydelse med eller utan S men det är olika tändstift.

    Sabbe

    #112099
    saab-jonte
    Deltagare

    eftersom det skulle nämmnas om för/nackdelar och olika stift i tråden måste jag räcka upp handen och varna för Champion Stift, har bara haft krångel med dessa när dom hammnat i en saab

    fick en ”service sats” av min far för ett par år sen till min 99-84 jag ägde då, allt var av bra kvalité förutom stiften visade det sig, i satsen ingick

    motolja delsyntet QS
    motorolja mineral QS (växellådan)
    Mann luftfilterinsats
    Mann Oljefilter
    Bosch Tändsystems sats (rotor, lock, kablar)
    4 st champion stift


    hur som helst så känndes det som att det blev överslag i stiften och dom tände konstigt, bytte 2 ggr utan att få nått bättre resultat, stiften var motsvarande värmevärde som BP6ES
    ställde tändningen och krånglade men den var segstartad och misstände lite vid kyligare vädrelek m.m. bytte senare till BP6ES igen och alla problem var som bortblåsta…

    samma har jag råkat ut för i en utombordare, där fick jag även då av far 2 st champion stift, den starta inte ens, även fast stiften va nya och hade gnista, satte i dom gammla sönderbrännda BP5HS stiften och den starta med en gång…

    mystiskt

    #112126
    carl l
    Deltagare

    ”Nyare” Saabar med LH2.4/DI, Trionic 5 och Trionic 7 skall ha NGK-stift av rätt typ. DI-kassetten fungerar bäst med detta märke, vilket inte minst är tydligt på Trionic-systemem som använder tändstiften som motorgivare.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng