Tankar om svetsad fördelare

Forum Övrigt SSR Tankar om svetsad fördelare

Detta ämne innehåller 20 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-13 13:57.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14485

    kortnos
    Deltagare

    Hello
    Fick en svetsad fördelare påklistrad i går. Och tänkte få lite tankar spridda om ämnet, för när fördelaren väl satt på och motorn gick som den skulle utan missöden så tyckte jag följande hände

    Motor som redan är kraftlös under 2000 blev snäppet kraftlösare under 2000. och den blev snäpet piggare från 3000 till 4000 och fick för mig att steget till 5000 gick lite bättre med. I det stora hela kände jag att motorns ”karaktär” kom fram mer tydligare med denna fördelare än den osvetsade jag hade innan. den blev med normala tråkbils termer ”mer svårkörd” (alltså mer rally saab körd =)…. man måste liksom vara med hela tiden

    Är detta det som hände med svetsad fördelare, för jag hört att det är bra men inte riktigt vad det är bra för, fick känslan av att den blev liksom lite stabilare på nått sätt, det är lite flummigt att ta på dom skillnaderna som hände

    Sprid lite ljus över detta, för bättre blev bilen men det rör sig inom marginal världen

    mvh
    Sea lord Stefan

    #96363

    Dicst
    Deltagare

    Kort: Om man svetsar fördelaren försvinner centrifigalregulatorns funktion och då går den uselt på låga varv.

    Snabb fördjupning: Centrifugalregulatorn har som uppgift att ändra tändförställningen efter vilket varvtal motorn arbetar på. Det hela hänger ihop med hur snabbt bränsle-luftblandningen (färskgasen) brinner. Vid låga varv hinner flamfronten med att brinna igenom all gas om man tänder nära övre dödläge. När man har högre varv hinner inte gasen med att brinna, och därmed expandera, tillräckligt snabbt innan avgasporten öppnar. Då ser man till att tända gasen tidigare för att den stora tryckökningen ska komma vid rätt läge på vevaxeln efter ö.d.
    På små tävlingsSAAB-motorer tar man ut effekten över ett kort register och anpassar därför avstämningen på motorn (insug och avgas) mot specialväxellådor, och då passar det att köra med svetsad fördelare.

    Vacuumreglering däremot ställer om efter motorns last (jmf full acc och frihjul) och har som funktion ge bättre bränsleekonomi. Stänger man gasspjället får man dålig fyllnadsgrad och då brinner bränslet sakta, så man tänder därför gasen ännu tidigare.

    Byrtarspetsar, centrifugalreglering och vacuumreglering är rakt igenom mekaniska komponenter och dessa har mekaniska toleranser som blir högst påtagliga vid höga varv. Genom att optimera fördelaren så att endast brytarspetsen återstår som felkälla (högst förenklat sagt) riskerar man inte att tappa effekt eller att håla kolvar för att tändningen fladdrar.

    Ska du köra med den här fördelaren till vardags kan du nog räkna med en törstig bil.

    #96364

    Bra lektion Dick

    Så här har jag gjort:
    Jag har ju en ganska trimmad motor i ”Miss Piggy” (850:a enförgasare ca 57 hästar) och har varit inne på att sätta dit den svetsade fördelaren som jag färdigställt. Eftersom jag inte kör racing utan ”har roligt” på småvägar har jag tvekat. Jag toppvarvar den ju inte så ofta. Jag har istället kopplat bort vacuumregleringen (pluggat vid förgasaren) och funnit en viss förbättring. Visserligen blir det fortfarande besvärligt när man släpper ner den under 3000 rpm och ger gas igen. Det blir liksom en fördröjning. Men det kan man nog aldrig undvika med en motor som är så mycket filad!

    Det gäller alltså att hålla varvet och humöret uppe

    #96365

    kortnos
    Deltagare

    Tack Dicst för detaljerad förklaring
    När vi snackat törstig bil är det runt litern som det har varit tidigare eller kryper det upp mot en och en halv liter per mil???

    För om bilen drar en liter runt milen så kan jag nog leva med det, kör 740 till vardags o van vid såna förbrukningar=)

    #96366

    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Vet att riktigt trimmade bilar tar en tre pannor litern
    Detta är ju en riktigt tråkig baksida av det roliga.

    #96367

    stefan w
    Deltagare

    Hej Kortnos! Har du gjort några omkörningar idag?

    Den svetsade fördelaren ger tändförställning för högvarv även vid lågvarv, det innebär att tryckuppbygnaden i cylindern kommer för tidigt vid lågvarv för att ge rätt effekt. Man får hoppas att den kommer efter ÖD i alla fall annars så kan det kanske bli kinkigt med toppackningen.

    Visserligen så är lågvarv lite ointressant på en trimmad motor för precis som Sten Arvid skriver så följer humöret och varvet med varandra. Varvar man så det rasar så rasar man.

    #96368

    Dicst
    Deltagare

    Kortnos: Det beror delvis på hur mycket du filat, vilken förgasare du har och komp under toppen, avgas (osv osv). En motor måste ju betraktas som ett helt system. Du bör ju i vilket fall skaffa en tempmätare för avgasporten, så du kan kolla vilka temperaturer du har att leka med vid olika varvtal och belastningsfall. Felinställd tändning kan bli kostsamt. Antingen köper du en dyr snygg tempmätare direkt, eller så börjar du i liten skala med en liten billig ful supermultimeter från Biltema och lär dig gränserna. En av dem passar inte i hålet i instrumentpanelen!

    Bilen blir ju alltid törstig vid acc, men det är när du kör med spjället halv- eller kvartsöppet och glider med i trafiken du förlorar på att ha en (fel)optimerad tändning. Upp till mellan fyra till sex liter milen ha jag hört av en riktig snabbåkare i öster…

    S-A: Tackar. Jag sitter ju och jobbar med sånt här om dagarna, så om orken finns under en sval och rengning semestervecka ska jag försöka beskriva mystiken mer ingående i text och bild. Tyvärr tar nog förberedelserna för Ljungbyhed all ledig tid i anspråk. Har (ähum! ) inte ordnat mitt eget specialtändsystem klart till träffen än. Skomakarn, du vet…

    #96369

    stefan w
    Deltagare

    Specialtändsystem??? Kan du ge en liten beskrivning

    Snälla!

    #96370

    Lollo
    Deltagare

    Är det bröloppet som du skall klämma in du menar, för att tända extra bra

    #96371

    enor
    Deltagare

    Så när du talade om 17 graders förtändning förut, som var injusterad med mätklocka och jättenoggrannt, så var det 17 grader på stillastående motor UTAN svetsad fördelare? I så fall hade du alltså ungefär 27 grader vid 3000 varv, och 37 vid 5000! Märker du om bilen går svalare nu när du fått stabilare (och riktigare) tändpunkt?

    #96372

    stefan w
    Deltagare

    Förlåt om jag lägger mig i men jag var inblandad i detta och så här gjorde jag, rätta mig ifall jag gjort fel.

    Motorn ställdes i ÖD mha indikatorklocka. Remskivan märkdes mitt för motsvarande markering på motorn. Motorn backades och sen vred jag den i rotationsriktningen tills kolven var 2 mm FÖD fortfarande mha indikatorklockan. En markering gjordes på motorn mitt för markeringen på remskivan, jag tror det var runt 18,7 mm FÖD mätt på remskivan. Sen ställdes tändningen med stroboskop vid ett motorvarv där fördelaren reglerat ut fullt.

    Den svetsade fördelaren är inställd mha stroboskop på samma märke.

    #96373

    enor
    Deltagare

    Nej, då finns inget att rätta dej på! Helt rätt, förutsatt att du tog bort vakuumslangen under stroboskopinställningen!

    För fördelare utan vakuumreglering föreslår verkstadshandboken 20 grader vid 3000 varv.

    #96374

    stefan w
    Deltagare

    Skönt att höra Att göra fel på sin egen motor är en sak, att göra fel på andras motorer är mycket sämre i synnerhet när det kan vara risk att nån skadas.

    Inget vaccum fanns med när tändningen ställdes och på den svetsade fördelaren har vaccumklockan demonterats.

    Anledningen till 2 mm (17 grader) inställningen är att det finns en sådan rekomendation när bilen har avstämt avgassystem. Det är bara därför jag gjorde så.

    #96375

    stefan w
    Deltagare

    att göra fel på andras motorer är mycket sämre i synnerhet när det kan vara risk att nån skadas.

    Jag skrev fel där det skall vara ”risk att nått skadas”

    Inte att ”nån” skadas

    Förlåt, men samtidigt så blev det ju lite dråpligt också

    #96376

    kalle .p
    Deltagare

    Jag kör med min 70kh+ med standad födelar med vacuumreglering funkar hur bar som helst. Med där imot så har jag stält tändingen högt så motorn kan gå bra på höga varv men är desto sämre på låga varv typ undre 2000 men jag kan dra den till 7000 utan några problem.

    Sedan kan vi prata om hur mycket bränsle den skall dra, min ligge närmare 2,5 lite milen plus race olja= runt 150-170 kr liten och jag kör på någonstans kring 4% olja och tankar oftast V-power så det böjar bli dyrat att köra . Men så går den rätt gott också för att inte prata om hur den låter det är nästna värt att det är dyrt att kör ibland när man har en sådan motor.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng