- Detta ämne har 32 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-11 13:30 av .
- FörfattareInlägg
- 17 september, 2011 kl. 15:03 #4983
kimterp
DeltagareHej
Jeg har netop fundet en gammel Sport/MC motor. Det er en gammel tävlingsmotor, som kom til Danmark i slutningen af sekstitallet. Den blev købt af Helmuth- og Keld Hansen, som havde en stor SAAB forhandling i Danmark. Far og søn var kendte SAAB rallykørere i SAAB Sport -64 og Super Special – 66.
Motoren er angiveligt lavet af Ström og monteret med tre Solex 40 P1. Jeg har derfor et par spørgsmål:Jeg ved at Keld Hansen fik sin -64 sport og motorer direkte fra tävlingsafdelingen.
Kan denne motor være en gammel fabriksmotor og i givet fald kan den være født med disse förgasere fra tävlingsafdelingen eller er de eftermonteret ?Håber nogen kan hjælpe
Mvh
Kim Terp
18 september, 2011 kl. 18:06 #32423kontrapunkt
DeltagareHej Kim,
Saabs tävlingsavdelning använde Solex 40PI under 1966.
Hälsning / Magnus Nilsson
18 september, 2011 kl. 19:02 #32433kimterp
DeltagareHej Magnus
Tack for dit svar. Solex 40 P1 er vel en tidlig 911 förgasere? Som jeg umiddelbart kan se har motoren kørt med dobbelte Bendix pumper og flöterhus i bunden af motorrummet tilsvarende Sonett II förgaseren.
I Bakrutan 2011 er der en meget fin artikel ”Racingninnen från 60-talet med Saab” af Ulf G Andersson. Om man nærlæser den artikel gik en af de sidste 2-takts motorer til Stig Johansson som senere solgte videre til Keld Hansen i Danmark.
Der er vel en mulighed at denne motor er en af de to sidste to-taktsmotorer fra Tävlingsafdelingen.Mvh
Kim
19 september, 2011 kl. 19:59 #32510kontrapunkt
DeltagareHej igen Kim,
det är korrekt, 40PI användes på de första 911orna (6st). Det har gjort dessa förgasare ganska eftersökta idag då många tidiga 911or byggdes om till weberförgasare och de byggs ofta tillbaks till solex idag.
När 40PI användes på saab-motorerna gjordes ett antal modifieringar i förgasaren. (Vilket gör att de inte längre funkar så bra på en Porsche)
Jag vill inte gissa på historien men det låter som du har en fin motor i garaget.Hälsning / Magnus
20 september, 2011 kl. 13:18 #32523skjoldborg
DeltagareHej Kim
Lyder til at du har fundet en fin motor – tillykke med det :CH
I en artikel i et gammelt dansk bilblad var der for nogel år side en artikkel om netop ”Keld SAAB Hansen”, og heri fortalte han om hvorledes han fik sin 1964 Sport direkte fra fabrikken i Sverige. Men deri nævner han også, at det første han gjorde da han kom hjem med bilen,var at skille motoren ad for at se hvordan den var blevet bearbejdet for at nå op de knap 85 HK som motoren angiveligt havde. Iflg Keld Hansen satte dette ham i stand til at bygge andre tilsvarende motorer – han var vist lidt af en storforbruger 🙂 – så jeg vil tro at han har haft en del forskellige motorer i sin 64 Sport.
I øvrigt må du da nemt kunne se på motoren om den er fra en kortsnudet (1963/64 Sport) eller langsnudet (1965 Sport eller MC).
I øvrigt har jeg også set Keld Hansens far, Helmut, på Korskrobanen engang i 1970/71 hvor han kørte i en rød SAAB 93 B, medens Keld kørte i sin 1964 Sport – og da var Keld den hurtigste. Jeg har aldrig før hørt at Keld har kørt Speecial, men det var måske Helmut?
Med venlig hilsen
Knud Skjoldborg
20 september, 2011 kl. 14:12 #32526plankan
DeltagareOg hvoffer er her så ingen billeder :WH
20 september, 2011 kl. 19:01 #32554kimterp
DeltagareTak for interessen og svarene.
Om nogen kan har et link til hvordan jeg uploader billeder til hjemmesiden skal jeg prøve.Kim
20 september, 2011 kl. 19:07 #32555Morten S.
ModeratorDu kan bruke f.eks geting.se
eller legge ved bildene som vedlegg rett i innlegget;
@KimTerp wrote:
Tak for interessen og svarene.
Om nogen kan har et link til hvordan jeg uploader billeder til hjemmesiden skal jeg prøve.Kim
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC20 september, 2011 kl. 20:14 #32566kimterp
DeltagareTak Morten
Så er der lidt billeder. Kvaliteten er lidt dårlig da de er taget med telefonen.
Kim
21 september, 2011 kl. 05:12 #32574plankan
DeltagareDet er 100% retro porn dette :AP
21 september, 2011 kl. 22:05 #32631kontrapunkt
DeltagareIntressanta bilder.
Förgasarna ser helt rätt ut. Jag ser även en justerbar oljepump, dessa användes ofta av tävlingsavdelningen.
Även luftfiltret stämmer med de som byggdes till dessa förgasare (fast de användes ofta utan filter).
Motorn har helt klart rätt delar, men om den är byggd av tävlingsavdelning eller någon med bra kontakter är svårt att säga.
De 85hk som nämns ovan stämmer bra med vad saab angav vid tiden.Hälsning / Magnus
22 september, 2011 kl. 07:55 #32638rally
DeltagareDå väntar vi bara på att Kim skall bromsa denna motor så att vi får se vad den lämnar i en modern bänk. Jag väntar med spänning!
/Fredrik
22 september, 2011 kl. 11:58 #32651saab car museum
DeltagareHej Fredrik!
Kan du definiera vad som menas med ”modern bänk”?
Med Vänlig Hälsning
Peter Bäckström
Saab Car Museum25 september, 2011 kl. 08:31 #32806ulf g andersson
DeltagareHej
Vid en träff nyligen med 7-faldige SM medaljören på is och bana med Saab ochtillika mångårig mekaniker på tävlingsavdelningen, Sigvard Johansson framkom följande:
1) Keld Hansen köpte omkring 1965 en fabriksbil från tävlingsavdelningen, oklart om det var kort- el. långnos.
2) Det fanns en systermotor till ”97-hästarn”, och kan troligen vara den motor ”Stig i diket” omtalade att han sålde till Keld. Det är dessutom högst sannorlikt att Stöm gjorde även denna motor.
Mer om samtalen med Sigge kommer i en artikel som är under bearbetning till Bakrutan.Hälsningar Ulf G
25 september, 2011 kl. 12:18 #32828kimterp
DeltagareHej
Tack for svaret Ulf og tack for en fin artikel i Bakrutan. Det var den artikel som fik mig til at tænke, at den motor måske kunne være en motor jeg så første gang i 1984.
Den var absolut ikke til salg dengang, men efter at have læst artiklen prøvede jeg igen og nu kunne den købes.
Den kørte sidste gang i midten af 70-talet hvor den havde et alvorligt ras. Den blev renoveret og stillet på en hylde hvor den har stået til nu.Mig bekendt har Keld Hansen kun købt en bil direkte fra tävlingsafdelingen, nemlig en 64- Sport. Den står efter Keld Hansen’s død på Sommers Automobilmuseum i Naerum. Bilen er ført tilbage til gadebil og ved siden af den står tävlingsmotoren med Lancia förgasere.
Sommers museum er absolut et besøg værd. Mange fine Volvo bilar, og mange gamle tävlingsbilar. Fra 1. februar kommer der en Saab særudstilling.
Jeg ser frem til den næste artikel.
Mvh
Kim - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.