Tävlingsmotor funnit

Forum / Övrigt / SSR / Tävlingsmotor funnit

Forum / Övrigt / SSR / Tävlingsmotor funnit

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 26, 2011 at 20:25 #32940

      Kim, Ulf,
      Intressant diskussion.
      Bifogar bild på den bil K Hansen köpte av Saab 1967. Detta är samma bil som Sigge vann med på karlskoga 1966.
      Bilen gick till Danmark, Kjeld Hansen (Kongevejen 109-111, Birekeröd) 1/6 1967 enligt registreringsbeviset.
      Motorn som satt i när den vann i Sverige finns fortfarande i Sverige och den var blandsmord (ej Sport).
      Det blir intressant att läsa intervjun med Sigge. Bra jobbat Ulf.

      Hälsning / Magnus

        september 27, 2011 at 15:05 #32988

        Trevlig tråd.

          september 28, 2011 at 19:02 #33044

          Otroligt kul och intressant tråd!

          Peter,
          Som jag har sagt till dig tidigare så har ingen kommit upp i de effekter som Saab har angett på både V4:an & 2-taktaren. Så Lite bevis på att de verkligen hade dessa väldigt höga effekter vore kul.

          Som ett bromsprov med motorn ifrån Per Eklund bilen samt ifrån denna motor som Kim har funnit.

          Vore väldigt intressant för alla! Ger de mindre än vad de har angetts ge så är det bara + i kanten för Saabs storhet. Ger de mer så är det inte heller fel.

          /Fredrik

            september 29, 2011 at 07:10 #33073

            Hej Kim

            Roligt att dokumentationen fran racingtiden uppskattas o ffa att det som fortfarande finns kvar identifieras.
            Jag skall visa bilderna pa motorn for “Stig i diket” och fraga Strom ang. den sk systermotorn for att fa lite ytterliggare pusselbitar.

            Halsn Ulf G
            PS hotelldator i Italien saknar vissa bokstaver

              september 29, 2011 at 17:09 #33100

              Hej Ulf

              Det lyder rigtigt fint at kontakte de to hovedpersoner, de må kunne kaste lys over sagen.

              Har iøvrigt sendt PM.

              Kim

                oktober 20, 2011 at 20:08 #34152

                Hej Kim
                Som resultat av efterforskningar här i trakten tycker jag mig kunna konstatera att din motor inte är den sk. systermotorn. Men väl en unik Monte Carlomotor m porscheförgasare på lanciainsug och med hållare för luftrenare som konstruerades på tävlingavdelningen. Enl min bedömning har denna motor mycket starka släktband till tävlingsavdelningen.
                Detta påstående baseras på nedanstående:

                B-E Ström berättade att både 97- hästarn o systermotorn byggdes på -66:a block. Den sk systermotoern bromsades till 96 hkr.

                Den motorn “Stig i diket” sålde till Keld var en kortnos Sport motor med lanciaförgasare, det kan inte har varit den sista 2T som gjordes på tävlings
                avdelningen men kanske den sista kortnosmotorn. Möjligen är den motoern som står på Sommers museum. Kännetecknert på motorn är den efter ett kovlbultshaveri fodrades.

                Dåvarande motoringenjören på tävlingavd. Nils Gunnar Svensson skriver efter att ha granskat bilderna: ” Betr. förgasarearrangemanget på den danska motorn, så sitter dessa, som jag kan se, på ett Lancia-förg.rör, d.v.s. inte ett originalrör. Jag kan inte se någon mellandel och dessutom så finns det några inbuktningar på anslutningsytan till motoblocket. Även här borde Sigge kunna rådbråka sitt minne då jag tror att det var han som gjorde gasreglaget med kulleder och allt. Luftfilterburkens underdel känner jag igen, den har jag ritat ihop en gång för att passa till två std. enkelförg. filter.”

                Hälsn Ulf G

                  oktober 21, 2011 at 06:27 #34170

                  Hej Kim

                  På det billede som Magnus har i sit indlæg, kan man se at “nummerpladen” ser ud til at være håndmalet.

                  Men nummeret er også underligt – KH 007 (= Keld Hansen alias James Bond??) :AP :AP

                  Keld Hansen var altså også en stor spøgefugl!! 😀

                  Med venlig hilsen

                  Knud Skjoldborg

                    oktober 22, 2011 at 08:14 #34202

                    Hej Ulf,
                    bara en kommentar kring insugningsrör. Det är troligen inte Lanciaförgasarens insugningsrör på Kims motor.De insugningsrör som använts ihop med 40PI (Porsche) -förgasarna har varit bearbetade standard insugningsrör i samtliga fall jag sett.
                    40PI passar helt enkelt inte på det grova Lanciainsugningsröret (provade för en timme sedan). Och det grova insugningsröret var ej heller klassat till någon av långnosvarianterna (sport, MC eller -66 blandsmord), dvs kunde ej lagligt användas i grupp 2.
                    Detta skrivs med all respekt för Nils-Gunnar, som jag känt i +20 år och jobbat ihop med i över 10.

                    Bifogar en bild på ett “standard”-insugningsrör till 40PI, bearbetning i den högre skolan kan man säga.

                    Förgasarhälsningar / Magnus

                      oktober 22, 2011 at 08:25 #34203

                      @Saab Car Museum wrote:

                      Hej Fredrik!

                      Kan du definiera vad som menas med “modern bänk”?

                      Med Vänlig Hälsning
                      Peter Bäckström
                      Saab Car Museum

                      Hej Peter,

                      jag är också nyfiken på Frederiks definition av en “modern bänk”

                      Hälsningar
                      Hubbe

                        oktober 22, 2011 at 09:07 #34206

                        @Kontrapunkt wrote:

                        Hej Ulf,
                        bara en kommentar kring insugningsrör. Det är troligen inte Lanciaförgasarens insugningsrör på Kims motor.De insugningsrör som använts ihop med 40PI (Porsche) -förgasarna har varit bearbetade standard insugningsrör i samtliga fall jag sett.
                        40PI passar helt enkelt inte på det grova Lanciainsugningsröret (provade för en timme sedan). Och det grova insugningsröret var ej heller klassat till någon av långnosvarianterna (sport, MC eller -66 blandsmord), dvs kunde ej lagligt användas i grupp 2.
                        Detta skrivs med all respekt för Nils-Gunnar, som jag känt i +20 år och jobbat ihop med i över 10.

                        Bifogar en bild på ett “standard”-insugningsrör till 40PI, bearbetning i den högre skolan kan man säga.

                        Förgasarhälsningar / Magnus

                        Hej Magnus,

                        jag har just diskuterat ditt inlägg med B-E Ström.
                        Han sa, att det är 100% rätt som du har skrivet.

                        Tvåtakthälsningar
                        Hubbe

                          oktober 22, 2011 at 09:20 #34208

                          Hej
                          Fredrik tänker nog på detta.
                          Vilket endast kan ske på ngn högskola billtillverkare eller AVL själva.

                          http://www.md.kth.se/~angstrom/download/VINNMeasure09/SvanteAVL90916.pdf

                          Mot bifogad bil från tävlingsavdelningen.

                          Resultatet kan dock vara samma, men repeterbarheten och noggranheten är bättre med AVL grejerna.

                          Niklas

                            oktober 22, 2011 at 10:34 #34215

                            Det Fredrik menar är att motorer med uppgiven effekt för drygt 30 år sedan inte skulle få samma effekt om exakt samma motor bromsades idag i en modern bromsbänk. Detta gäller precis alla motorer, det fanns motorer till andra bilar som uppgavs ge “200hk” men som idag skulle visa sig vara närmare 180hk vid en mätning, inget konstigt med det, utveckling och teknik går framåt.

                            Min på 90-talet av Ström byggda 1740cc med smidda Mahle högkompkolvar, 7,6 kam, dubbelblås och korsinsug med weber 45:or försedda motor bromsade 128,6hk när den testades 2004, men det räckte till för att köra ifrån betydligt moderna och mer hästkraftstinna bilar.

                            Jag vet ingen Saab V4a motor idag som är i närheten av 165hk som det uppgavs för dryga 30 år sedan, verkligheten är 10-15hk mindre, jag skulle bli enormt förvånad om bilen som Per Eklund vann Svenska Rallyt 1976 med skulle ge 165hk, förutsatt att det är en 1815cc, är den på 1933cc så har den säkert den effekten och kanske mer därtill.

                            Det som däremot skulle vara väldigt intressant att få reda på är hur en modernt trimmad 1815cc dubbelblås med dagens sätt att trimma skulle ge för effekt, som tex klenare insugnings och avgaskanaler, för på dom gamla motorerna har både insugningskanaler och avgaskanaler en diameter som räcker till enormt vass V8:a motor. Vi kan ju även jämföra med en motor till en Opel Ascona 400 på 2.4L som på den tiden gav 260-270hk men idag med en modernare sätt att trimma, men fortfarande med samma sorts trim ger över 300hk.

                            Mvh Roger

                              oktober 22, 2011 at 12:21 #34217

                              Hej Ulf

                              Endnu engang tack for din research. Imponerede hvor detaljeret viden der stadig findes fra den tid.
                              Det er helt sikkert ikke systermotoren, men nok snarere en dansk hybrid af dele som blev brugt på tävlingsafdelingen, som du anfører.
                              Planen er nu at adskille motoren, gå den igennem for at se hvordan den er lavet og igen gøre den klar tävling. Jeg vil senere berette om jeg finder noget overraskende. Jeg får måske i den forbindelse igen brug for denne vidensbank.
                              Hvad angår insug er det som nævnt et modificeret standard insug.

                              Mvh
                              Kim

                                oktober 22, 2011 at 15:29 #34222

                                Kim.

                                Ett tips är att renovera vevaxeln med moderna racinglager så slipper du onödiga haverier. Ebos ligger inte så långt bort ifrån dig och gör snabba men bra jobb.

                                Hubbe! Läs Rogers tråd så ger det dig några ledtrådar! Om inte så så är det så att kommer du med en ström motor och ställer upp i klassiska rallycupen så får du va en sjuhelsikes chaufför om du skall lyckas göra några resultat.
                                Just nu är det “Markus” motorer som gäller! De är byggda med ett helt annat tänk en tidigare. Toppeffekten är forfarande den samma.

                                Till er andra så vore det konstigt om utvecklingen har stannat bara på gamla Saabar?

                                Inte ens den högt utbildade specialisten Niklas Enander verkar ju nå dessa effekter som Saab lär ha gjort på 60talet.

                                Jag vet om några motortrimmare som har specialiserat sig på att trimma V4 motorer & de river sig rejält i skägget och når inga 165hk ur 1815CC med Saabs dubbelblåstoppar! Inte ens 150Hk! Däremot så får de ungefär samma HK antal med enkelblås men sämre vridmoment. Dock närmar de sig när de gör nya toppar helt olika från Ströms,Forsbergstoppar.

                                Hur som helst så tycker jag att Kims motor verkar skitfrän & väntar otåligt att få höra den tona ur i någon utav hans bilar!

                                Jag har föresten 3St långnos sport motorer som är köpta på tävlingsavdelningen och de är lite olika i filningen. Likheten är att de är väldigt, väldigt fint filade. En utav dem har foder. 2St utav dem är använda utav John-David Hillman. 65:a Sporten är nästan klar så vi får se om jag provkör en utav dessa motorer. En är borrad 70.5mm på en cylinder för att ej gå över 850CC.
                                Han körde med 3St Std 40B1 förgasare som toppmatades & hade 92 flottörer. Ska bli kul att prova. Redan 1965 använde han dessa förgasare……..

                                /Fredrik

                                  oktober 22, 2011 at 19:10 #31241

                                  @nkro wrote:

                                  Hej
                                  Fredrik tänker nog på detta.
                                  Vilket endast kan ske på ngn högskola billtillverkare eller AVL själva.

                                  http://www.md.kth.se/~angstrom/download/VINNMeasure09/SvanteAVL90916.pdf

                                  Mot bifogad bil från tävlingsavdelningen.

                                  Resultatet kan dock vara samma, men repeterbarheten och noggranheten är bättre med AVL grejerna.

                                  Niklas

                                  Hej Niklas,

                                  det var mycket interessant, att läsa Svante Leons rekommendationer för en lyckad motorprovning och sen se på Rallyavdelningens bromsbänk på bilagen.
                                  Som jag kan se, är bromsbänkerna testparameter i princip det samma, bara periferin har ändrad sig med en masse elektronik. Också i Saabs rallyavdelningen hade de testpersoner rekommendationer om utrustning, mätinstrumenter och testutförande.
                                  Jag besökte B-E Ström många ganger i rallyavdelningen, också till denna tiden diskuterat vi motortest. Som jag minnas, komm 1973 en teständring på 2 testparameter, atmosfärisk totaltryck ändras från 1000mbar till 1013mbar och lufttemperatur från
                                  25°C till 20°C.
                                  Med dom nya testparameter blev effekten efter DIN 70020 från 1973 ca. 2% mindre än för.
                                  200 hk var nu ca.196 hk, kanske är det det, Frederik och Roger tänka på?

                                  Hälsning
                                  Hubbe

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.