Tips: Handböcker og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tips: Handböcker og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tips: Handböcker og900

  • Författare
    Inlägg
    • februari 22, 2012 at 13:57 #25118

      Har kikat lite efter alternativ till Haynes, vet av egen erfarenhet att handböcker kan vara väldigt bra – speciellt för/som nybörjare! Tyvärr är Haynes lite matfattig ibland tycker jag..

      På de engelska SAAB-forumen lovordas Bentley manualerna för 900 16-ventilers resp 8-ventilers. Är det någon här som har erfarenhet av dessa? Värt att köpa? (ca 3-450kr, billigare från utlandet).

        februari 22, 2012 at 14:13 #189536

        Jag tycker Saabs egna är överlägsna och ganska enkla att hitta på t.ex. Tradera

          februari 22, 2012 at 14:39 #189537

          Jo, jag har (tror jag) dem också! Köpte på skiva via Saabklubben, visst är de ungefär så kompletta som det går? Eller har jag missat delar?
          Tänkte att det kunde vara trevligt med fler tips! 🙂

            februari 22, 2012 at 16:06 #189538

            Kompisarna meckade mkt med dom röda för några år sedan innan familjehelvetet slog till för dom och meckandet dog. Rätt bra har jag för mig! Saabs egna är ju nice också, men har en stor nackdel – dom hänvisar i mångt och mkt till Saabs egna special testverktyg och man blir lite handikappad. Tex kapitlet om K-jetronic T8 har man ingen som helst nytta av då det krävs massa olika special mätinstrument… Men jag kan inte ju säga att dom här engelska skiljer sig på den punkten heller å andra sidan….

              februari 25, 2012 at 17:46 #179146

              Information kan man aldrig ha för mycket av enligt mig.

              Jag har Bentley med och haft mycket nytta av de. Är egentligen ofta sammanfatning av saabs egna WSH, men man har tagit bra hänsyn till lägre förkunskaper om exakt 900 modellen. Som komplement till Bentley tycker jag passar Saabs ‘gör-det-själv’ handboken.

              Att tänka på är att Bentley’s målgrupp var i USA. Detta medför att du inte hittar info om Lucas, eller att vissa elschema visar andra varianter som du har i din bil.

                februari 25, 2012 at 18:59 #189372

                Bra handböcker är nog bra! 😆

                kör själv efter varianten “gissa” och det är la iaf 60% succesrate så jag ska inte gnälla 🙂

                  juni 16, 2012 at 17:48 #191386

                  Originalen är bättre än bra. 🙂

                  Alla de andra är urdåliga kopior, där nog haynes är värst. FÖR OG 900!! (Har mekat mc med haynes och där var de suveräna)
                  Haynes klumpar samman modeller och årsmodeller så en annan som mekat SAAB i 30 år inte fattade skvatt vad gällde just min bil. Inte mycket stämde, förutom det man kan utan manual. 😉
                  Bentley är lite bättre men inte bra nog.

                  Så skaffa originalen, det är mitt tips.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.