Tips på växellådsverkstad i Umeå

Forum Modellspecifika forum OG900 Tips på växellådsverkstad i Umeå

Detta ämne innehåller 13 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-09-27 18:31.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #403424

    arcsmile
    Deltagare

    Länge sedan jag besökte den här sidan, vilket alltså betyder att bilen skött sig med den äran! Dessvärre skötte jag mig inte lika bra vid dagens oljebyte. Samtidigt som min hjärna tog en rejäl semester tyckte mina händer att oljans avtappningsplugg satt ovanligt hårt. Hjärnan ägnade sig helhjärtat åt att jag-vet-inte-vad, och händerna tryckte tydligen lite till. Jag skruvade alltså åt fel håll och knäckte således oljetråget. )/(”#%&/=”#)=½¶(”!

    Har konstaterat att jag antingen måste byta låda eller att det möjligen skulle kunna gå att svetsa den. Någon som har erfarenheter av hur väl det fungerar med att svetsa tråget precis vid avtappningspluggen?

    Jag har fått bilen hembogserad, men den står på en hyresparkering och jag har inget garage med ordentliga mekmöjligheter (saknar också erfarenhet och kunskap av den här typen av operationer även om jag har gjort en hel del enklare saker genom åren). Är det någon på detta eminenta forum som vet något bra ställe i Umeå att vända sig till när det kommer till motor ur och växellådsbyte på en 900S -93? (Eller skulle det tom. gå att svetsa på plats utan att ta ur motorn? Sprickan ser ut att sitta bra till, se bild…)

    Tacksam för alla tips och idéer.

    PS. Skulle någon här på forumet, med stort garage stor meklust och vilja att öva växellådsbyte men utan projekt, bo i eller nära Umeå så ställer jag och min bil gärna upp som objekt 😎 ! DS.

    Bilagor:
    #403428

    saabaero
    Deltagare

    Byte är såklart att föredra men är lådan ok i övrigt är ju svetsning en möjlighet.
    En duktig svetsare ska nog kunna fixa det där.
    Du får nog räkna med att borra upp och dra nya gängor också

    #403429

    arcsmile
    Deltagare

    @saabaero Ja lådan i övrigt är bra så skulle helst inte byta till ett okänt kort från skroten. Har du ngn upfattning om motorn och lådan måste ur för att man ska kunna svetsa det? Får fråga på någon verkstad… så det återkopplar ju till trådens titel. Tips någon?

    #403446

    lsoderlund
    Deltagare

    Ture Karlsson kanske har tid. Jag skulle nog byta låda istället.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #403447

    M.Broberg
    Deltagare

    Surt!

    kan gå o svetsa.

    har en sådan låda i källaren. och ett friskt hus. ska bara få tummen ur att gifta ihop dom.

    30 000 mil och bästa växlingskänslan jag känt i en og900 låda.

    #403449

    arcsmile
    Deltagare

    Fått besked från några firmor att de inte tror att det går att svetsa på plats. Lutar åt att jag får lämna in den för ett växellådsbyte, ingen rolig utgift i det här läget men jag har ju inte möjlighet att göra arbetet själv. Fått en kostnadsuppskattning på 8000-10000kr för arbetskostnad (motor ur + vxllådsbyte + motor i). Antar att det är en rimlig summa, eller vad säger expertisen? Måste mao få tag på en ny låda också (lika bra att försöka få tag på en med 7ans primär när jag ändå byter!).

    Vissa verkstäder har föreslagit att jag ska försöka laga det med kemisk metall. Jag tycker att det låter svårt att få det bra eftersom det är svårt att få rent. Dessutom är jag lite orolig för att det ska finnas några andra sprickor som jag inte kommer åt utifrån, men som sedan spricker när man gängar nya gängor eller skruvar dit pluggen efter att ha gjort nya gängor. Någon som har synpunkter på detta?

    #403459

    arcsmile
    Deltagare

    har en sådan låda i källaren. och ett friskt hus. ska bara få tummen ur att gifta ihop dom.
    30 000 mil och bästa växlingskänslan jag känt i en og900 låda.

    Vad menar du med ”en sådan låda” och vilket hus pratar du om? Jag förstår inte riktigt. Har jag en speziallåda? :-O

    #403476

    M.Broberg
    Deltagare

    en där hulken dragit åt oljepluggen alltså 😉

    #403497

    saabaero
    Deltagare

    Priset låter inte helt orimligt för det är en del skruvande, men det borde gå hitta någon som gör det billigare.
    Om det inte jäklas ska det hinnas med på en dag.

    Svårigheten att åtgärda, oavsett man gör det på plats eller med motorn urtagen är att få det rent. Olja har ju en förmåga att krypa ur sprickor i det oändliga.

    92-93 lådorna är ju lite speciella med en trevlig känsla som inte finns på äldre lådor så av den anledningen är det najs att behålla den låda du har.
    Vore det min bil skulle jag definitivt sova bättre med en annan låda men å andra sidan är 10k en faslig massa pengar. För dom slantarna hittar man ju en rätt ok 900S i Norrland

    #403554

    arcsmile
    Deltagare

    Aha. Ja hulken eller hävarm, det är frågan…

    #403563

    arcsmile
    Deltagare

    Priset låter inte helt orimligt för det är en del skruvande, men det borde gå hitta någon som gör det billigare. Om det inte jäklas ska det hinnas med på en dag.
    Svårigheten att åtgärda, oavsett man gör det på plats eller med motorn urtagen är att få det rent. Olja har ju en förmåga att krypa ur sprickor i det oändliga.
    92-93 lådorna är ju lite speciella med en trevlig känsla som inte finns på äldre lådor så av den anledningen är det najs att behålla den låda du har. Vore det min bil skulle jag definitivt sova bättre med en annan låda men å andra sidan är 10k en faslig massa pengar. För dom slantarna hittar man ju en rätt ok 900S i Norrland

    Tack för input! Jag ska höra mig för lite grann och se om jag hittar någon som gör det för en mindre peng. Det finns en låda från en 92a på tradera (7ans primär så det vore ju najs) men det är ju svårt att veta om den är i skick att monteras direkt. Det är ju inte heller fullständigt klart att det är hela lådan och inte bara primärhuset, men det är klart om frakten ligger på 800 kr borde det ju vara hela lådan kan man tycka! Och angående att köpa en ny bil för samma pengar— då riskerar man ju att få nya problem som man inte känner till, vilket kan både vara bra och dåligt. Utöver det känner jag mig lite känslomässigt involverad i den här bilen, det är liksom lite personlighet i dem som ni vet. Måste ta hand om den ju, särskilt om det inte var bilens fel utan mitt eget liksom 😀

    #403779

    arcsmile
    Deltagare

    Nu har jag klurat lite till och kommit fram till att jag borde köpa en ny beggad låda =)

    Kan man på ett smidigt sätt kontrollera lådans skick innan man lämnar in den och bil för montage? Måste man i så fall öppna lådan eller bör man låta bli det med tanke på risk för att det kommer in ngt? Med andra ord: hur vet jag om den lådan jag köper behöver renoveras innan den monteras, så att jag minimerar risken för at behöva göra om proceduren…

    #403783

    saabaero
    Deltagare

    Man kan utgå från att lådan egentligen behöver nya pinjonglager och det gäller sannolikt även den låda du har. Men även om lagren är lite vissna brukar den gå många mil till. Av de lådor jag rivit har jag fortfarande inte hittat någon med friska pinjonglager… Visserligen har de flesta gått långt men det verkar som lagren tar skada relativt snabbt.

    Några saker man kan göra.
    Kolla oljan. Är den svart som motorolja kan man utgå från att lagren är slut. Det svarta är slitagepartiklar.
    Är oljan gyllenbrun är den antingen relativt nybytt eller så är lådan frisk i lagren
    Grå olja tyder på att den innehåller vatten. Risk för rostskador om den stått
    Gulglimrande partiklar tyder på slitna synkar.

    Vrid på de utgående axlarna
    Lägg i friläget och ta tag i drivklockorna och vrid de åt samma håll.
    Är pinjonglagerförspänningen i nyskick går det riktigt tungt att vrida, inte säkert man orkar.
    En låda med slitna lager kan man vrida relativt lätt.

    Går alla växlar i och går det vrida drivklockorna på alla växlar ?

    Öppna sidoluckan och kontrollera backdreven. Är kuggarna slitna på kanten kan backen hoppa ur.

    Ligger det några lösa delar i lådan ?
    Inte ovanligt med små delar från kuggar. Brukar komma från backdrevet.

    Synkringarna kan inte kontrolleras utan att riva isär.

    #403931

    arcsmile
    Deltagare

    Skiftar till den gamla projekttråden om jag kan hitta den… SPEY

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng