Topplockspackningen.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Topplockspackningen.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Topplockspackningen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 26, 2011 at 17:23 #25661

      Jahaopp, bilen ryker vitt så in i h*lvete. Den går orent och oftast på 3 cylidrar. Det kommer olja ur den 4 cylindern.

      Låter det som topplockspackningen? Vad kostar det att byta på verkstad, är det något man klarar av själv? Uppskattat tid på arbetet vore bra att veta också. HELVETE!

        november 26, 2011 at 17:45 #181316

        Vill bara passa på att tacka personerna på forumet också för all hjälp. Skulle inte kommit långt utan er 🙂

          december 1, 2011 at 15:30 #180015

          det klarar du själv är det en 8v så är det rena barn leken bara du är nogrann med att nolla tändningen innan du hinkar av toppen.
          mvh

            december 1, 2011 at 16:45 #180000

            Härligt att höra, boostar upp självförtroendet ordentligt. I morgon börjas det plockas!

            (Köpte min första momentnyckel idag med, kan vara bra att ha) 😆

              december 1, 2011 at 16:56 #179944

              Läs hynes boken noga och om du har tillgång till den, saabs verkstads handbok. Se till att du har gott om tid och rätt verktyg.
              Att byta toppackning är inte speciellt svårt, har gjort det några ggr själv 🙂
              Det viktiga är som sagt noggrannheten och tid.
              Verktygsmässigt behöver du, stor torxhylsa till toplocksbultarna och en momentnyckel för att dra dem efteråt. samt vanliga verktyg som insex och mejslar.
              Materialåtgång är, packningssats (topp packning, ventilkåpspackning, termostathuspackning, insug och avgas packningarna) olja och filter, topplocksbultar.

              Vissa säger att man måste plana toppen när man tagit lös den pga att den är i alu och lätt slår sig och jag är nog benägen att hålla med, min hade dragit sig 4 tiondelar på diagonalen när jag lämnade in den. Risken med att INTE plana är att det inte blir tätt. Vissa verkstäder vill då att man plockar bort kamaxel och tvättar den rent, vissa gör det inte.

              För själva arbetsgången är det mestadels, uppifrån och ner som gäller 😛 Och hålla ordning på prylarna 🙂

                december 1, 2011 at 17:34 #179876

                @Sebbo wrote:

                Läs hynes boken noga och om du har tillgång till den, saabs verkstads handbok. Se till att du har gott om tid och rätt verktyg.
                Att byta toppackning är inte speciellt svårt, har gjort det några ggr själv 🙂

                ………….

                Har ändrat min order från speedparts, tack för tipsen! 😀

                Vad kostar det att plana toppen hos en verkstad?

                  december 1, 2011 at 17:50 #179869

                  No problems 🙂 Blir det mer funderingar e det bara att fråga.

                  Lite olika, men mellan tummen å pekfingret, 500-1000:- Tror jag betala 600 for min.

                    december 1, 2011 at 18:29 #179866

                    jag bet 300kr på riktig verkstad

                      december 1, 2011 at 19:11 #179867

                      Betalade också 300 “svart” när jag fick toppen planad.
                      Hur som helst så är det väldigt enkelt på 8v, gjorde det i somras på min, gick utan problem. Se bara till att kamaxeln kommer rätt i förhållande till veven när du monterar det igen, det misstaget gjorde jag 😳

                        december 1, 2011 at 21:15 #179793

                        @Hedin wrote:

                        Betalade också 300 “svart” när jag fick toppen planad.
                        Hur som helst så är det väldigt enkelt på 8v, gjorde det i somras på min, gick utan problem. Se bara till att kamaxeln kommer rätt i förhållande till veven när du monterar det igen, det misstaget gjorde jag 😳

                        Det låter inte så dyrt med andra ord. Skönt!

                        Får nog ta och lista ut vad kamaxlen och veven är först 😆

                        Jag kommer nog behöva hjälp senare, slänger säkert upp lite bilder på hur operationen går också..

                          december 2, 2011 at 20:56 #178222

                          pröjsa 800:- för min planing. Det e värt att lägga de pengarna för att få det riktigt tätt tycker jag 🙂

                            december 2, 2011 at 21:00 #178445

                            @andreaz_82 wrote:

                            pröjsa 800:- för min planing. Det e värt att lägga de pengarna för att få det riktigt tätt tycker jag 🙂

                            På moppetiden så drog man toppen i en åtta på golvet.
                            Funkade ju bra då 🙂

                            Så jag tror nog det är lätt värt dom pengarna 😆

                              december 2, 2011 at 21:14 #178446

                              @Beeos wrote:

                              @andreaz_82 wrote:

                              pröjsa 800:- för min planing. Det e värt att lägga de pengarna för att få det riktigt tätt tycker jag 🙂

                              På moppetiden så drog man toppen i en åtta på golvet.
                              Funkade ju bra då 🙂

                              Så jag tror nog det är lätt värt dom pengarna 😆

                              sedär ja, de heta tipset har jag aldrig hört 😆

                                december 3, 2011 at 13:17 #178956

                                Det här är den mer “vuxna” metoden att plana på 😛

                                http://www.youtube.com/watch?v=a30NNVgwQLQ” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  december 4, 2011 at 15:15 #179328

                                  Mjaa.. Jag lämnar nog in den istället 😉

                                  Sådär, avgasskiten är ur vägen!
                                  Det mesta är lossat från toppen. Men hur fasen gör jag med kamhjulet? (heter det så?) Antar att jag ändrar tändningen och allting om jag sätter tillbaka
                                  kedjan fel vid montering.
                                  I Haynes står det något om en fästplatta, men jag förstår inte hur det ska gå till? Måste jag plocka isär ventilerna etc innan jag tar bort toppen? 🙄

                                  (Dålig bild, jag vet.)

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.