Topplockspackningen.

Forum Modellspecifika forum OG900 Topplockspackningen.

  • Detta ämne har 36 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-01 13:15 av .
Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183602
    Simon
    Deltagare

    Grattis! Härligt när man kan lösa det själv! 🙂

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #188501
    torbo
    Deltagare

    Stor besvikelse idag när jag tog bilen på en längre runda än bara tomgång.

    Bilen ryker fortfarande vitt som satan. Kylarvätskan sjunker lite också. Drar väl slutsatsen att toppen är sprucken.

    Snart ger jag upp!

    #188503
    saabaero
    Deltagare

    surt!

    Granskade du toppen nogrannt när den var lös ?
    Sprickorna brukar oftast finnas mellan ventilerna på 2-3:ans cylindrar. Kan vara svåra att se ibland.
    Är sprickan liten brukar den täta sig själv när toppen blir varm, dvs den läcker enbart när motorn är kall

    Om du känner dig trygg med att toppackningen nu är ok och felet sannolikt är nått annat kan du prova burk Bar´s leaks. Ibland fungerar det som en ”permanent” lösning då det tätar sprickor upp till 0,8mm. Är hålet för stort blir det inte tätt..
    Nackdelen med ett sånt ”mirakelmedel” är att det kan påverka funktionen på kylare och värmepaket. För mig har det dock fungerat bra på og900.
    Just Bar´s leaks är en av få mirakelmedel som verkligen funkar.

    #188504
    torbo
    Deltagare

    Jag är inte säker på att toppen inte hade sprickor. Känner mig ganska dum att jag inte inspekterade den noggrannare. 😳

    Är väldigt trött på att meka med den nu, funderar starkt på att göra mig av med den.

    #188505
    plankan
    Deltagare

    @Torbo wrote:

    Är väldigt trött på att meka med den nu, funderar starkt på att göra mig av med den.

    Gör inte det –
    Köp en 900s lägg i en T16 spis 😛

    Du har jo redan APC från din T8 –
    du behöver bara en APC box från en T16…………

    #188519
    sebbo
    Deltagare

    Det är när det går som trögast man lär sig som mest. Se det som en läropenning. Bilen går ju fortfarande att köra trotts att den drar kylarvatten, så länge det inte blandar sig i oljan är det ingen större fara.
    Nu har du ju två alternativ varav det ena är enklare, leta upp en ok T8 topp och bara byta, rakt av. (risk för planing på den nya finns iofs) Andra är ju att felsöka den topp du har, den har nog inte hunnit slå sig något alls så där är det kanske billigare om det inte är en så stor skada/spricka, men lite mer jobb.
    Alla problem löser sig tillslut 🙂 Finns ingen anledning att grotta ner sig så mkt i det, shit happens 😛
    Behöver du ngn hjälp vet du vars vi finns 🙂

    Kan ju berätta att min högra drivaxel har gett sig 😛 klonkar och skrapar så där SAAB fint när man svänger max 😉 Upptäckte att gummibälgen som sitter runt yttre drivknuten hade gett sig när jag bytte däck nu i höstas, iddes inte göra ngt åt det då den nog har varit trasig under sommaren så allsköns grus å sand ändå börjat äta upp den. Så, vi har lite skruvande vi bägge två tror jag 😛

    #188629
    torbo
    Deltagare

    Jag har tyvärr inte tiden att laga bilen, varken nu eller i fortsättningen. Jag kommer sälja bilen eventuellt i delar, då det finns endel godis på henne.

    Kommer med all säkerhet köpa en og900 i framtiden när jag har mer tid för meka. Dags att byta upp sig, självklart en nyare saab.

Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng