Topplockspackningen.

Forum Modellspecifika forum OG900 Topplockspackningen.

  • Detta ämne har 36 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-01 13:15 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #179620
    wallero
    Deltagare

    om du vill ha snabb hjälp ring mig så ska jag förklara direckt hur du ska göra.
    mvh niklas 0738368638

    #188332
    torbo
    Deltagare

    @el turbo negro wrote:

    om du vill ha snabb hjälp ring mig så ska jag förklara direckt hur du ska göra.
    mvh niklas 0738368638

    Du har inte lust att skriva det då? 🙄

    #188337
    saabaero
    Deltagare

    Det är inte alls svårt med tändningen och kamkedjen när man vet hur man ska göra
    Tändningen behöver du inte bekymra dig om eftersom du inte behöver lossa fördelaren från ventilkåpan.

    Fixera kamkedjan på kedjehjulet med ett buntband
    Lossa skruven som håller drevet och ta loss drevet.
    Släpp ner drevet med kedjan i ”hålet” och lyssna på rasslet när sträckaren åker ut maximalt.
    Kedjan kan inte hoppa av nedre kedjehjulet så det är safe att släppa ner kedja och drev.

    Nu är det bara å lossa toppen och lyfta bort.

    Vid återmontering av kamdrevet måste spärren för sträckaren avlastas för att återställa sträckaren i sitt innersta läge. Detta gör man med en svetstråd eller liknande som kan greppa i sträckarens spärrhake och dra upp/frigöra den så sträckaren kan dras tillbaka.
    Inte helt enkelt att förklara men jag tror du förstår principen om du kikar ner på sträckaren.

    #188338
    torbo
    Deltagare

    Tackar så mycket för beskrivningen! Ska börja på det ikväll 😀

    (Visserligen har jag monterat bort fördelaren från ventilkåpan. Men det finns väl bara 2 sätt att sätta tillbaka den på? )

    #188339
    saabaero
    Deltagare

    Har du demonterat fördelaren blir du definitivt tvungen att ställa tändningen.
    Fördelaren passar bara på ett sätt mot kammen men däremot går väl fördelaren att montera lite hursomhelst på ventilkåpan och det är där problemet uppstår.
    Enklast är att se till så svänghjulet är nollat så du har nått att utgå ifrån vid ihopsättningen.
    Med svänghjulet nollat kan du även dubbelkolla kammen och utifrån det grovjustera fördelaren så bilen startar. När du väl fått igång bilen måste tändningen justeras.
    Antagligen har du märken i fördelare/ventilkåpa som gör att du kan montera den väldigt nära ursprunget men en tändjustering är definitivt att rekommendera.

    #188345
    torbo
    Deltagare

    Jahopp, då lärde man sig något nytt! 🙂
    Låt oss säga att jag får igång motorn sedan, hur ställer jag in tändningen? En annan historia kanske? 🙄

    Då var den ute! 😀
    Är det någon idé att plocka isär saken innan jag lämnar in den för planing?

    #188346
    sebbo
    Deltagare

    Ser ju bra ut det där 🙂 Bra jobbat 🙂
    Tändningen ställer du med en stroboskop-lampa.
    Hör med dem som ska plana om det spelar ngn roll för dem, om det gör det måste du demontera kamaxeln. Det är mkt enkelt, måste bara vara noga som sjutton.
    Allt som suttit där det nu sitter MÅSTE tillbaka på samma plats annars är det stor risk att du nöter sönder något.

    Det kan även vara vits för att slippa spån ner i där ventilerna sitter.

    Åtdragsmomentet på kamaxel lageröverfallen är 12Nm.

    #188356
    torbo
    Deltagare

    Detta är det djupaste förhållande jag haft med min bil, har aldrig varit nere så långt innan. 😆

    Har du något tips på hur man demonterar ventilfjädrarna?

    #188357
    plankan
    Deltagare

    @Torbo wrote:

    Har du något tips på hur man demonterar ventilfjädrarna?

    Med hjälp av en sådan här

    #179062
    torbo
    Deltagare

    Biltema i morgon då! 😀

    #188358
    wallero
    Deltagare

    jag brukar aldrig demontera nåt när jag lämnar mina toppar för planing.
    bara att blåsa av de mettal spåner som finns innan montering.
    gör inte för mycket onödigt jobb nu!
    mvh niklas

    #188361
    widegren
    Deltagare

    Kan väl vara klokt att demontera allt, rengöra och kolla över allt. Se till att inspektera ventiltryckarna ordentligt då de har en tendens att spricka… Har även varit med att själva toppen varit sprucken i förbränningsrummen, så kolla där med.
    Sen kan det ju vara schysst att slipa in alla ventiler och sen kolla ventilspelet när du ändå har toppen på arbetsbänken.

    #183273
    torbo
    Deltagare

    Falskt alarm!

    Bilen startade nu, jag har alltså lyckats byta topplockspackning själv! Trodde det skulle vara betydligt svårare. Stort tack till Sebbo och Saabaero som gav viktiga tips! 😀
    Hoppas man kan hålla (denna) saab vid liv, trevlig julklapp minst sagt.

    #183595
    sebbo
    Deltagare

    Grattis 😀 Bra jobbat 🙂

    #183601
    plankan
    Deltagare

    @Torbo wrote:

    Bilen startade nu, jag har alltså lyckats byta topplockspackning själv!

    Grattis 😛

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng