Topplockspackningsbyte og900 T16 -93
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Topplockspackningsbyte og900 T16 -93
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Topplockspackningsbyte og900 T16 -93
- Detta ämne har 15 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-09-07 15:31 av Nylén.
-
FörfattareInlägg
-
Tjena!
Har en T16 som är i behov av en ny toppackning, tänkte i samma veva byta kamkedja, drev osv (Kit från speedparts)
Tänkte höra om det finns någon bra guide man kan följa och ”bra att tänka på” och om det är nått mer jag ska passa på att göra?
Om man nu ska byta alla drev till kamkedjan kan man ha kvar motorn i bilen eller gett jag ut med den?
Alla tips välkomnas varmt! 😀
Länk till reparationssats kamdrivning:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/motorkropp/kamtransmission/reparationsats/531001.htmlMVH Dan
Skulle inte prova att göra detta med motorn i bilen, framförallt inte första gången. Skruva med oljepump och kamtransmission är inget man vill göra “på känn”
Toppen eller lådan måste bort för att få bort transmissionskåpan.Att göra samtidigt är att byta packningar till oljepumpen och o-ringen till oljepickupen.
Satsen från SP är troligen helt ok på en gammal bil men stora frågan är när den blir tillgänglig igen. Känner jag den firman rätt kan den vara tillfälligt slut i flera år…
En nödlösning kan vara att köpa en 1000-kronorsbil med frisk kamdrivning och flytta över.Finns många andra leverantörer som kan få tag på det mesta, kolla med Skruvat eller Neobrothers i England. Har beställt från båda och i alla fall upplevt att bra respons när man kontaktar dem, framför allt så går det att ringa till båda två om man vill det….
Alternativt är ju att ta kontakt med ScanTech och/eller ProParts och höra vart man kan köpa deras grejjer.
Brukar dyka upp på eBay då och då också, så där kan det vara värt och hålla koll också.
Och i absolut värsta fall finns i alla fall kamkedjan till B202 kvar på Saab, kostar utan rabatt ca 967kr. Men då tillkommer såklart släpor och drev.
Jag rotade själv i detta för några veckor sedan och då var det enbart kedjorna som var slut hos SP.
Hitta en kedja var inte jättelätt men det går. Däremot var det ingen av de som har kedjan som även hade drev och skenor 🙁
Slutade med att jag plundrade en motor med ok kamdrivning.Innan du börjar skruva ska du såklart kolla hur långt kedjesträckaren är ute så du vet säkert om det behöver bytas.
Slitagegränsen ligger på 15mm
Mätte själv på 4st B202 häromveckan och fick följande resultat:
T16 med ca 18k => 16mm
T16 med ca 20k => 12,5mm
T16 med ca 31k => 12,5mm
T16 med ca 30k => 20mmHär står nog ganska bra:
http://www.twinsaabs.com/900_repair/diyhead/intro.asp?nsteps=8
Haynes för saab 9000 rekommenderas INTE då de glömt nämna bultarna i bakkant skruvade underifrån. Att jag stod och bände innan jag fattade detta.. 😯
Hej igen,
Toppen är nu lös och åtgärdad.
Dom planade, vakuumsög ventilerna, provtryckte den samt slipade in alla ventiler/säten på avgassidan då dom läckte, samt bytte ventiltätningar på alla 16, detta gick på 3500:- SVART, lite dyrt tycker jag men men… (Fick köpa tätningarna själv från SP och lämna där)Nu är det massa jobb med att rengöra alla tätningsytor, finns det några bra knep där?
Köpte en flaska packningsbortagning på biltema men det funkade så där, ska använda en riktig skrapa och rengöra men funderade på om det funkar med sandpapper eller om det blir skador på ytan isf? Har en ”negerkrull” skiva till skruvdragarn men kanske är för grovt?
Förslag?
Känns skönt att det börjar närma sig montering, lagomt till semestern 🙂
Tänkte köpa nya topplocksbultar, SP har en sats om 10st men minns inte om det var så många eller om det var fler. Nån som vet? Behöver beställa nu på måndag isf så jag har det innan helgen.
Tack på förhand!
Tänkte nämna att jag inte byter kamtransmissionen då denna va faktiskt riktigt kry, turbon var också riktigt bra. Mekade hos en bilfirma som hjälpte mig och dom tyckte att det va helt otroligt hur fräscht allt var för en sån gammal bil med 32k mil på nacken. Roligt att all service har avlönat sig 🙂
Aceton är bra att ta bort gammal packning med, ha dock vettig ventilation, annars blir det inte bra!
Bra att byta toppskruven; det är sträckskruv som flexar, och vill man behålla den effekten får man nog byta.
Finns en annan variant, att köpa 12:9 insex, men då förlorar du sträckeffekten.
Beroende på hur mycket som planades, kolla hur långt sträckaren går ut.
Saabaero hade måtten på hur långt som är bra…
När du momentdrar, ta då en paus mellan dragningarna, så det hinner “sätta sig”, ett råd jag fick av en klok man!
Mhv Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.