Topplockspackningsbyte og900 T16 -93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Topplockspackningsbyte og900 T16 -93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Topplockspackningsbyte og900 T16 -93

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 16, 2013 at 22:22 #26291

      Tjena!

      Har en T16 som är i behov av en ny toppackning, tänkte i samma veva byta kamkedja, drev osv (Kit från speedparts)

      Tänkte höra om det finns någon bra guide man kan följa och ”bra att tänka på” och om det är nått mer jag ska passa på att göra?

      Om man nu ska byta alla drev till kamkedjan kan man ha kvar motorn i bilen eller gett jag ut med den?

      Alla tips välkomnas varmt! 😀

      Länk till reparationssats kamdrivning:
      http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/motorkropp/kamtransmission/reparationsats/531001.html

      MVH Dan

        september 17, 2013 at 08:35 #196598

        Skulle inte prova att göra detta med motorn i bilen, framförallt inte första gången. Skruva med oljepump och kamtransmission är inget man vill göra “på känn”
        Toppen eller lådan måste bort för att få bort transmissionskåpan.

        Att göra samtidigt är att byta packningar till oljepumpen och o-ringen till oljepickupen.
        Satsen från SP är troligen helt ok på en gammal bil men stora frågan är när den blir tillgänglig igen. Känner jag den firman rätt kan den vara tillfälligt slut i flera år…
        En nödlösning kan vara att köpa en 1000-kronorsbil med frisk kamdrivning och flytta över.

          september 17, 2013 at 08:57 #196601

          Finns många andra leverantörer som kan få tag på det mesta, kolla med Skruvat eller Neobrothers i England. Har beställt från båda och i alla fall upplevt att bra respons när man kontaktar dem, framför allt så går det att ringa till båda två om man vill det….

          Alternativt är ju att ta kontakt med ScanTech och/eller ProParts och höra vart man kan köpa deras grejjer.

          Brukar dyka upp på eBay då och då också, så där kan det vara värt och hålla koll också.

          Och i absolut värsta fall finns i alla fall kamkedjan till B202 kvar på Saab, kostar utan rabatt ca 967kr. Men då tillkommer såklart släpor och drev.

            september 17, 2013 at 10:59 #196603

            Jag rotade själv i detta för några veckor sedan och då var det enbart kedjorna som var slut hos SP.
            Hitta en kedja var inte jättelätt men det går. Däremot var det ingen av de som har kedjan som även hade drev och skenor 🙁
            Slutade med att jag plundrade en motor med ok kamdrivning.

              september 17, 2013 at 18:32 #196607

              Innan du börjar skruva ska du såklart kolla hur långt kedjesträckaren är ute så du vet säkert om det behöver bytas.
              Slitagegränsen ligger på 15mm
              Mätte själv på 4st B202 häromveckan och fick följande resultat:
              T16 med ca 18k => 16mm
              T16 med ca 20k => 12,5mm
              T16 med ca 31k => 12,5mm
              T16 med ca 30k => 20mm

                maj 20, 2014 at 17:14 #198106

                Okej, mkt bra tips. Bilen har gått 32000 mil, har inget fel med kamtransmission,(vad jag vet) men tänkte höra vad man ska göra då man licks tar bort toppen.
                Känns som lika bra o byta slitagedelar då man håll på.

                  juni 3, 2014 at 12:59 #198202

                  Finns det någon bra guide att byta packningen på? Ska skicka iväg toppen på planing och provtryckning samt vakuumsuga ventilerna för att se om dom är tät.
                  Är rätt nybörjare på detta så vill ogärna greja utan att veta vad jag gör.

                    juni 3, 2014 at 14:58 #198204

                    Här står nog ganska bra:

                    http://www.twinsaabs.com/900_repair/diyhead/intro.asp?nsteps=8

                    Haynes för saab 9000 rekommenderas INTE då de glömt nämna bultarna i bakkant skruvade underifrån. Att jag stod och bände innan jag fattade detta.. 😯

                      juli 5, 2014 at 21:40 #198456

                      Hej igen,

                      Toppen är nu lös och åtgärdad.
                      Dom planade, vakuumsög ventilerna, provtryckte den samt slipade in alla ventiler/säten på avgassidan då dom läckte, samt bytte ventiltätningar på alla 16, detta gick på 3500:- SVART, lite dyrt tycker jag men men… (Fick köpa tätningarna själv från SP och lämna där)

                      Nu är det massa jobb med att rengöra alla tätningsytor, finns det några bra knep där?

                      Köpte en flaska packningsbortagning på biltema men det funkade så där, ska använda en riktig skrapa och rengöra men funderade på om det funkar med sandpapper eller om det blir skador på ytan isf? Har en ”negerkrull” skiva till skruvdragarn men kanske är för grovt?

                      Förslag?

                      Känns skönt att det börjar närma sig montering, lagomt till semestern 🙂

                      Tänkte köpa nya topplocksbultar, SP har en sats om 10st men minns inte om det var så många eller om det var fler. Nån som vet? Behöver beställa nu på måndag isf så jag har det innan helgen.

                      Tack på förhand!

                      Tänkte nämna att jag inte byter kamtransmissionen då denna va faktiskt riktigt kry, turbon var också riktigt bra. Mekade hos en bilfirma som hjälpte mig och dom tyckte att det va helt otroligt hur fräscht allt var för en sån gammal bil med 32k mil på nacken. Roligt att all service har avlönat sig 🙂

                        juli 5, 2014 at 22:16 #198457

                        Aceton är bra att ta bort gammal packning med, ha dock vettig ventilation, annars blir det inte bra!

                        Bra att byta toppskruven; det är sträckskruv som flexar, och vill man behålla den effekten får man nog byta.

                        Finns en annan variant, att köpa 12:9 insex, men då förlorar du sträckeffekten.

                        Beroende på hur mycket som planades, kolla hur långt sträckaren går ut.

                        Saabaero hade måtten på hur långt som är bra…

                        När du momentdrar, ta då en paus mellan dragningarna, så det hinner “sätta sig”, ett råd jag fick av en klok man!

                        Mhv Johannes

                        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                          juli 8, 2014 at 07:32 #198480

                          Beställde nya bultar från Meko nu, Sp har ju semester :/

                          Okej, bra tips.. ska ev. greja lite med bilen idag 🙂

                            juli 9, 2014 at 21:22 #198492

                            Kom på en annan sak.. Måste ju nolla motorn nu när allt ska tillbaka.
                            Kan en vänlig själ beskriva hur man gör detta, hur allt ska vara 🙂

                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                              juli 10, 2014 at 03:59 #198495

                              Ställ 0:an på svänghjulet mitt för strecket i kåpan.
                              Ställ sedan kammarna mot strecket på överfallen närmast dreven.
                              Sätt ihop, dra runt 2 varv (för hand) och kontrollera att strecken fortfarande stämmer och att det går runt som det ska

                                juli 10, 2014 at 06:02 #198497

                                Okej, tusen tack! 😀 blir en fin början på semestern o börja meka ihop min älskling!

                                Ha en trevlig sommar, återkommer om jag stöter på patrull 😀

                                  augusti 17, 2014 at 23:42 #176491

                                  Halloj!
                                  Nu är min 900a körbar igen, var inte lika svårt som jag trodde 🙂
                                  Känns underbart att hon går riktigt igen!

                                  Tack alla som kommit med förslag och hjälpt mig! 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.