Trilskande starmotor
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Trilskande starmotor
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Trilskande starmotor
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har en 9000 -93 som emellanåt bara ”klickar” när jag ska starta. Har konstaterat att när den stått en längre tid så batteriet är dåligt laddat så klickar den nästan alltid, men med fulladdat går det oftast bra. Dock är det inte alltid det funkar med laddat batteri, särskilt när bilen är riktigt varm kan det klicka, men den går alltid igång efter några ”omtag”. Har ingen ide om var jag ska börja felsöka, någon här som har något tips?
juli 6, 2022 at 11:21 #495499Låter som om du primärt behöver nytt batteri. Att låta ett batteri gå ner i botten för att sedan laddas upp (när du kör eller via batteriladdare) sliter hårt på batteriet. Gå gärna upp i ampere om du kan.
Annars låter det som om du har ett klassiskt fall av felande vevaxellägesgivare. Den brukar kunna ge de där tendenserna, att bilen startar när motorn är kall, men när den är varm så vill den inte starta.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Kan även räcka med att lossa batteripolerna och röra lite på kontakterna och få bort ev oxid.
Men när detta händer, dör all el (lysen, radio mm) eller är det bara startmotorn som inte går igång ?
Vevaxelgivare tror jag inte på.
Den har inget samband med startmotornHej,
På min 900og från -91 hade jag liknande problem.
Bilens batteri var relativ nytt, så det var inte problemet (hade även voltmätare i instrumentpanelen)
När jag tog isär startmotorn för inspektion, så noterade jag att solenoiden (som engagerar startdrevet i kuggkransen på svänghjulet)
hade slitage i form av en kant (typ vändkant i cylinder). Denna kant låg an ”huset” för solenoiden, som då kärvade, och då inte lyckades engagera startdrevet.
Jag vågade inte slipa alltför mycket på solenoiden då jag inte visste om det fanns lindningar inne delen eller ej.
Men jag filade kanten jämnare, och smorde med grafit (ritade på en massa med blyertspenna)
Monterade ihop igen, och det fungerade klockrent efteråt. Givetvis hade en ny solenoid varit det bästa, men fattig studerande vid tillfället….Hoppas det löser sig för dig, och lycka till 🙂
juli 13, 2022 at 01:04 #495649Prova att massera startmotorn med en hammare (nå, måttligt) under startförsöket. Om solenoiden helt plötsligt drar och startmotorn hoppar igång är det tecken på att startmotorkolen kan vara slut. Solenoiden dragmagneten får nämligen sin jord via den stillastående startmotorns plussida. Lite massage brukar hjälpa då.
Tyvärr bara en gång 🙁
Klicket är isåfall ljudet av solenoidens hållmagnet vilken inte räcker att dra solenoiden.Lycka till / Kenth
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.