TT Sonett på eBay

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / TT Sonett på eBay

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / TT Sonett på eBay

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 63 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 24, 2007 at 18:37 #106882

      Har samma problem som Arvid att lägga in bilder OCH jag har läst och förstått hur man borde göra, verkar som det saknas en “verktygslist” i min version av forumet. Hur ändrar man till HTML PÅ?

      Ok för att inte hamna i offtopic forumet det bilder jag ville lägga upp visar att det finns en del att göra undertill: rost och ganska brutala lagningar (yxa metoden brukar det väl kallas) samt som många tidigare påpekat (även initierade och välrenommerade) bilen verkar vara något av en provbänk med ett antal detaljer kring kylning m.m. som kommer från senare SAAB versioner. Driftmässigt och ur ett ratlook perspektiv så är det väl inte fel det kan ju till och med göra bilen mycket bättre 🙂 men original messerschmittarna vrider väl sig dubbla varv som masken på fiskkroken 🙂 Hoppas bara att priset kan hållas på en någorlunda vettig nivå för jag är fortfarande intresserad 🙂

        maj 24, 2007 at 18:55 #106883

        “Problemet” ligger i att “Annonstips från nätet” inte stöder bifogade bilder, men däremot inlänkade bilder. Tanken med “Annonstips…” är att det är just annonstips och man surfar till tipset direkt. Dessutom är inte annonstipsen från webben inte aktiva i evighet. Värdefulla diskussioner hålls just i diskussionsforumen som inte raderas efter ett tag.

        Jag flyttar tråden till diskussionsforum, så att bilderna kan ses av flera.

          maj 24, 2007 at 19:21 #106892

          Hoppas att du inte misstycker Arvid om jag lägger en länk till bilderna som jag fick av dig, så att fler kan se dem 🙂

          OCH .. som påpekats tidigare; vi vet inte mer om motor och transmission annat än att motorn går runt med någon form av kompression. Har den stått länge, bör man vara försiktig med sådana “prova om det går” experiment med tanke på oljepump och igensatta kanaler. (Nu låter jag väl som en s´ån där messerschmitt :sick:)

          Bilder

            maj 25, 2007 at 10:32 #106932

            Har ingenting emot att bilderna läggs ut. Det kanske kan resultera i fler tips och råd 😉
            Inga bud ännu, men det blir väl en slutspurt antar jag.

            Jag funderade på det som Sten-Arvid skriver:
            Transmissionen har man verkligen ingen aning om, och antagligen inte säljaren heller.
            Hur komplicerad är en renovering? GDS eller?
            Min erfarenhet av tvåtaktsmotorer rör bara mopeder och båtar, men där är den å andra sidan rätt god 🙂

            Spänningen stiger!

            /Arvid

              maj 25, 2007 at 12:12 #106940

              Vad det gäller renovering av en sådan här motor och tillgång på delar så tror jag att det bara är förgasarna som nästan är omöjligt att få tag på och dom sitter ju redan där.
              Vevparti går att få renoverat till en rimlig kostnad 3500-4000:- för nya lager, oljepumpen har jag ingen koll på men jag har sett renoverade säljas för runt en tusenlapp.
              Kolvar och ringar brukar gå att få tag i med lite knölande även i överdimension. Sen går det väl inte att renovera så mycket mer på själva motorn, ja fördelaren och förgasarna då förstås och det finns nya delar att få tag på till såna med.

              Jag vet inte om det ska sitta en vxl.låda med special Sonettutväxling i en TT-Sonett men det kan nog någon annan svara på.

                maj 25, 2007 at 14:23 #106948

                Slutväxen i sonett II(2T) är 8:39, allså samma som V4an.
                8:39 satt väll också i MC 66:or

                Sonett V4 har 9:42

                  maj 27, 2007 at 10:16 #107023

                  Ja nu börjar det röra på sig, runt 10 000 dollar just nu.

                  Mvh

                    maj 27, 2007 at 18:56 #107041

                    Såg det. De som har bjudit hittills har signaturerna “Bidder 1” och “Bidder 2”. Mystiska signaturer – proffesionella uppköpare eller?
                    Slutar nog för dyrt för mig…

                      maj 27, 2007 at 19:22 #107044

                      Det är säljaren som har valt att låta budgivningen vara anonym.

                      Arvid wrote:
                      Såg det. De som har bjudit hittills har signaturerna “Bidder 1” och “Bidder 2”. Mystiska signaturer – proffesionella uppköpare eller?
                      Slutar nog för dyrt för mig…
                        maj 27, 2007 at 19:37 #107045

                        Gå in och titta på budgivningen! Intressant! Kolla “history”.

                        “No further comments”!

                          maj 28, 2007 at 12:56 #107082

                          Upp till bevis nu alla som tjatar om att dom vill ha en Sonett och får man bara tag på en så skall man inte önska sig nåt mer i hela livet sen. Sonett II är inte högfrekventa på marknaden.

                          Handla först och tänk sen!

                            maj 29, 2007 at 11:47 #107133

                            Det er sikkert flere her som har tenkt å sitte på nett mot slutten av auksjonen. Bra. Kanskje jeg likevel kan få litt hjelp av en TT-Sonett-kyndig? Mitt prosjekt ville (selvsagt) vaere aa lage en original Sonett II. Denne tråden gir noen hint om utfordringer:

                            1) Er originale stoler mulig å få tak i?
                            2) Hva med instrumentene er ‘inte helt rett’ (Sten Arvid?)
                            3) Er originale felger å få tak i (til en fornuftig pris)?
                            4) Om kylsystemet er bedre, kan kanskje denne modifikasjonen få sitte i – forteller bildene hvilke modifiseringer som er gjort og hvilke originaldeler som mangler?

                            Ut fra bildene er vel glassfiberen OK nok – men lapping & lakk må en vel regne med. Motor/girkasse er vanskelig å mene noe om – alt fra plug&play til full renovering av motor, forgassere etc.

                            Min kompis bor 1 time fra bilen og skal se den på torsdag. Deretter blir det rask beslutning. Planen er:
                            – skrape/prikke alle tilgjengelige metallflater med skrutrekker, for å sjekke for ‘tyggegummireperasjoner.
                            – full gjennomgang av alle interior-detaljer for å sjekke wear/tear og manglende deler.

                            5) (HVORDAN) KAN MIN KOMPIS FINNE UT MEST MULIG OM MOTOR/GIRKASSE UTEN STARTING AV BILEN?

                            6) ER DET NOEN SOM SER ANDRE IKKE-ORIGINALE DELER På BILEN?

                            7) HVILKE ANDRE DETALJER/DELER ER DET VIKTIG AT ER DER?

                            8) ANNET?

                            Takk for hjelpen.

                            Mvh Ulf

                              maj 29, 2007 at 16:02 #107153

                              Jag kan bara allmänt säga att det inte är lätt att få tag i alla originaldelar.
                              Det svåraste på TT Sonetterna är förgasaren, men den sitter ju på plats.
                              Varvräknare, hastighetsmätare och ratt tycks komma från en Sonett V4.
                              Att bedöma motor och växellåda utan att starta och köra går inte! Men eftersom bilen stått några år bör man nog inte göra det. Drivlinan bör plockas ur och få en riktig genomgång!

                                maj 29, 2007 at 16:27 #107157

                                Expansions kärlet är som tidigare sagts sonett 2-V4. Original kärlet verkat tuffta att hitta. Även aluminium grillen i höjd med nummerplåten sanknas men det är samma som på 2-v4. Jag har kollat med säljare och det ända som är extra förutom bilen är ett reservhjul (vet ej vilken modell) och ett nytt avgassystem (vet ej om det är komplett).

                                Ulf om du vill sprida din väns omdöme så ökar det väl förhoppningsvis 🙂 🙁 ? chanserna att bilen kommer tillbaks till Norden 😉

                                  maj 29, 2007 at 18:55 #107160

                                  Grillen finns på Sonettklubben för 1065:-. Jag tror att grillen är gjord av någon sorts gjutjärn. När man köper den så måste man ta bort gjutskägget. Den är riktigt svår att bearbeta i alla fall så det är inte aluminium. Mallen till Sonettklubbens grill är för övrigt en avgjutning av den som sitter på min Sonett #550.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 63 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.