Turbo V4

Forum Övrigt SSR Turbo V4

  • Detta ämne har 56 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2008-06-22 08:23 av .
Visar 12 inlägg - 46 till 57 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103523
    anonymous
    Deltagare
    t16 wrote:
    Riktigt impad av motorbygget! bra flöde för att vara en gammal stötstångstopp oxå!

    Nu sitter väl fördelare och oljepump ihop på något sätt om jag minns rätt men hade det inte annars varit ide att slopa den och sätta en vevaxelgivare och eftermarknadssprut på den?

    Vad är det för duration på kammen mätt på fjädertallriken?
    turbomotorer gillar ju inte vassa kammar om man inte har stora sega avgashus?

    vad ska det bli för turbo?

    väntar med spänning på att få se denna in action!

    Nu har jag uppdaterat sidan 4 på turboprojektet med kamaxelvärden.
    http://www.topplocksverkstan.se/projektsaabv4.html

    #103525
    benny
    Deltagare

    Riktigt grym mopppe på sidan…

    Fin sida!!

    #103530
    krister k
    Deltagare

    Detta ska bli riktigt kul att följa! Blir den klar till Saabfestivalen..?

    /Krister K

    #103531
    truls herland
    Deltagare

    Jag vet att Ström har tagit fram en turbokamaxel till V4an. Kanske han har några uppgifter som kan vara av interesse….

    #103535
    t16
    Deltagare

    255 gr. vid 1.27mm lyft, blir det 290gr vid nollyft ungefär? kamaxlar mäter ju folk lite olika så det blir svårt att hålla koll!

    mvh

    #103536
    anonymous
    Deltagare

    Ska göra mitt bästa, men jag har inte ens börjat på växellådan ännu så där ligger lite fler timmar framför mig.

    #103538
    anonymous
    Deltagare

    Ska kolla upp detta. Tack för tipset.

    #103546
    anonymous
    Deltagare
    t16 wrote:
    255 gr. vid 1.27mm lyft, blir det 290gr vid nollyft ungefär? kamaxlar mäter ju folk lite olika så det blir svårt att hålla koll!

    mvh

    ja det stämmer 290 grader vid nollyft. Mvh Ronnie

    #103604
    t16
    Deltagare

    låter lite väl vasst, stor risk att det båser rakt igenom vid ladd om du har stort avgashus och då stämmer inte lambdavärdena för fem öre och kostar soppa.

    Har man däremot för litet avgashus så går avgaserna tillbaka vilket är ännu sämre, vassa kammar ger dessutom dålig respons men hög toppeffekt, använder man snällare kam kan man ha mindre avgashus med bättre respons och kompensera delvis med högre laddtryck.
    jag skulle nog inte gå över 270-275gr vid nollyft, optimalt vore att få ladd vid 3-3500rpm annars blir registret lite kort, sen är snällare kammar inte lika känsliga för avgasmottryck.

    Ska bli kul att se en riktigt tuff v4 motor!

    mvh

    #103681
    anonymous
    Deltagare

    Jag har en snällare kam som jag kan testa med ifall denna skulle bli för vass. Det bästa hade varit att få tex. Nisse Hedlund att slipa en turbokam till mej men det kostar nog skjortan :sick:

    #123095
    lovet
    Deltagare

    Hittade en bild som jag tog på Knutstorp 2003……….

    #123098
    krister k
    Deltagare

    Undras om det inte var den på bilden ovan som det rullades med på någon STCS-träff för ett tag sedan..?

    På tal om turbo-v4 så var det ju en Sonett på Saabfestivalen förra sommaren som var överladdad. Var den grön tro? Tror det. Verkade gå finfint iaf!

Visar 12 inlägg - 46 till 57 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng