Turbokonvertera K jetronic

Forum Modellspecifika forum OG900 Turbokonvertera K jetronic

  • Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-12 22:34 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26237
    tommymelin
    Deltagare

    Hallådär, jag tänkte om någon snäll själ skulle kunna hjälpa mig att rätta mig på lita fakta, eller bättre om det är någon som har gjort eller känner någon som har bytt motor till en som har turbo?

    Jag har en 900i -87 med 8v k-jetronic utan kat.
    Har läst runt lite om motorbyte och turbo-konvertering och har kommit fram till att konvertera är helt uteslutet? Alltså omöjligt att få igenom. Sen läste jag lite på stcs om motorbyte och fick fram det här:

    ”1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs ”Ett intyg om jämförande undersökning” enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken).”

    Så som jag har förstått det skulle det vara möjligt att stoppa i en 16v turbospis och få den godkänd om jag får avgasreningen att funka?

    #196063
    saabaero
    Deltagare

    Japp, stoppar du i en T16 med kat och tillhörande styrsystem och avgasrening ska det gå att regga om din bil.

    #196064
    tommymelin
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Japp, stoppar du i en T16 med kat och tillhörande styrsystem och avgasrening ska det gå att regga om din bil.

    Så hela apc systemet ska med då också?

    #196065
    reino
    Deltagare

    Regga med en 900s motor. Den har ingen APC samt blir billigare försäkring. =)

    #196066
    M.Broberg
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Regga med en 900s motor. Den har ingen APC samt blir billigare försäkring. =)

    jag har länge undrat om det där med försäkring, ändras försäkringen med bytt motor?

    #196067
    reino
    Deltagare

    Försäkringen borde väl ändras iochmed ändring av effekt väl?

    #196068
    M.Broberg
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Försäkringen borde väl ändras iochmed ändring av effekt väl?

    ja det är frågan. får försäkringsolaget notis om motorbyte, eller kollar dom regelbundet transportstyrelsen?

    #196069
    morsole
    Deltagare

    Hrrm; är väl frågan om det ska komma den vägen, alltså via transportstyrelsen…

    Det borde vara fordonsägarens skyldighet att se till att hans fordon är rätt försäkrad; annars kanske han får stå för hela kalaset vid evt krock och därav följande skadeskyldighet.

    TROR jag…

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #196070
    tommymelin
    Deltagare

    Det hade jag inte ens tänkt på, bra att ni nämde det! Värt att kolla upp, helt klart

    #196074
    reino
    Deltagare

    Skriv gärna vad du får för svar när du frågar, så vi får lite klarhet. =)

    #196083
    andreas1
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Försäkringen borde väl ändras iochmed ändring av effekt väl?

    Försäkringen ändras inte.
    Svaret jag fick för några år sen var att du har bara bytt motor varför skulle den ändra sig.
    Desutom reggar du den o då ändras även uppgifter hos bolagen.
    Därför kostar min 90 t16 1500 kr per år helförsäkrad.
    Samma med 9000 aero importbilar har billigare försäkring pga dom står bara som cse sen är där en kod som betyder aero.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng