Tuta Saab 95 -69, + fler frågor och bilder 091125

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tuta Saab 95 -69, + fler frågor och bilder 091125

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tuta Saab 95 -69, + fler frågor och bilder 091125

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 24, 2009 at 20:12 #21154

      Halloj.

      Har fått en Saab 95 V4 -69 i 30-årspresent av min fru som jag nu håller på att göra vid. Det börjar närma sig besöket hos SBP men jag kan inte hitta knappen eller spaken för tutan. Var ska den sitta? I rattnavet finns inga spår att hitta.

      Någon kan ha demonterat anordningen kanske? Elsystemet var väldigt suspekt kopplat på bilen med felkopplade givare till olja och temp bland annat.

      Nödlösningen blir annars att montera en knapp och en klisterlapp med tuta för att göra SBP nöjda.

        november 24, 2009 at 20:40 #148524

        Du drar spaken for vindusviskerene mot deg :-)Der nyere modeller at spylingen.
        Dette kun på 68 og 69 modellene.

        Been a Saab owner since 1987.
        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

        Today I have:
        1960 93F
        1967 96 Monte Carlo 850
        1975 96 V4
        1989 900i 8V 5 dørs
        1992 900S 5 dørs
        2009 9-3 SC tid

          november 24, 2009 at 20:47 #148525

          Hej,
          enligt vhb: “På samtliga vagnar fr.o.m 1968 manövreras vindrutetorkare, spolare
          samt signalhornet med en spak placerad på höger sida om rattstången. Signalhornet manövreras genom att spaken förs mot rattstången.”

          Lycka till och bifoga gärna en bild på vagnen!
          // Björn

            november 25, 2009 at 10:56 #148564

            Som de andra nämner är det högerspaken som du skall dra mot dig så tutar det. Det är en speciell spak på 68 å 69. Den för dessa årsmodeller har ett torkarläge till gentemot de senare, sista läget är spolningen har jag för mig. I senare modeller spolar man genom att dra spaken mot sig. Det måste vara den “säkrare” ratten med gummikudden som ledde till denna lösning.
            Se vidare under SAABfakta
            ///Harald

              november 25, 2009 at 16:12 #148572

              Tackar för hjälpen. Det stämde bra att den satt där man “normalt” sett trycker för spolning av vindrutan.

              Min Mek ringde och frågade Saab, men de hade ingen aning om hur det låg till. Han hade hittat det till sist när han bytt ut det trasiga signalhornet. Han trodde dock att någon hade kopplat om systemet, eftersom en del annat har varit galet kopplat i bilen.

                november 25, 2009 at 18:01 #148575

                Tänkte jag kunde presentera min bil jag fått.

                Dagen efter min 30-årsdag så tyckte frugan att jag skulle åka och titta på en 95:a som stog utanför byn, utlagd på blocket. Ty det enda jag önskat mig till min stora dag var en V4. Så med frun i bilen och en kompis som sovit över ringde jag på annonsen och åkte ut för att titta.

                En 95:a med defekt motor, men extra medföljer enligt annonsen. Ägaren hade köpt den i skicket den stod i, men fick avyttra projekt då tvillingar hade fötts och tiden inte räckte till. Kikade väldigt noga på bilen och dess skick, utanpå är den i väldigt skapligt skick, inredningen komplett och fin, förutom revor i ryggdelen på framstolarna. Rosten av allvarligare slag jag hittade var koncentrerad till golvet längs med trösklarna och någon gammal lagning undertill. Hjulhus och i övrigt verkade den riktigt skaplig.
                Bilen har stått sedan 2001, men verkar ha förvarats bra under tiden. Föregående ägare hade renoverat bromsarna på bilen så där var allt nytt och bytt.
                Säljaren prutade själv ner en tusenlapp undertiden jag gick igenom bilen, så nu var priset 4000:-

                Jag slår till sa jag så frugan körde iväg för att ordna pengar och vi puttade ut bilen. Vi provar att starta den med startkablar och motorn hostade snällt igång efter ett par försök. Går som en klocka, inget fel på den motorn minsann. Så när betalningen var ordnad så körde jag hem bilen de få km på småväg som jag hade hem. Gick som en dröm och både frihjul och växellådan funkade utmärkt.

                Pga långt avstånd till egen verkstad i barndomshemmet så drog jag upp bilen till min hovmekaniker som ska göra vid bilen och besiktiga den åt mig. Nu bara efter ett par dagar så är all rost lagad, med 2mm behandlad plåt jag fått ifrån bygget jag jobbar på, helsvetsade och kallgalvade fogar med karosserikitt och ny tectyl. Elen är fixad, generator och laddningsrelä testade och genomgångna hos elfirma, imorn byts bromsslangar och bromsarna smörjs upp. Service på motorn med olja, filter, luftfilter och vad mer som kan behöva bytas utförs också. Sedan är det dags för besiktning. Har jag riktigt tur är den färdig att hämta redan i helgen, men jag tror inte det, men jag hoppas.

                Min tanke med bilen är att köra den i skicket den är, med lite lätt bättring och polering där det behövs. Gillar att ha bilar i bra bruksskick där tidigare års brukande har lämnat sina spår, man ske se att bilen lever.

                Nya framlampor köpte jag av säljaren för 150:- stycket och en bytta med diverse delar. Även fyra stycken dubbade vinterdäck av modell äldre, så jag kan ta lite turer med bilen i vinter när väder och väglag är trevligt. Ny osprucken stoppning till brädan fick jag av min förare i historiskt rally. Vad har han för tävlingsbil? En Saab V4 naturligtvis, en T-Kaross han själv hämtade ut på saabs tävlingsavdelning 1970.

                Lägger upp en mobilbild när bilen precis kommit hem.

                Bättre bilder kommer när bilen är hemma igen, tagna med riktigt kamera.

                Slänger upp en bild på rallybilen också.

                  november 25, 2009 at 18:06 #148577

                  Ett par frågor till. Dämparbanden runt bakaxeln, var hittar jag nya? Ett är av på bilen.

                  Motorn, ska den ha blyersättning eller klarar den av blyfritt utan att bränna ventilerna?

                    november 25, 2009 at 18:30 #148579

                    Hej.
                    Tror klubben har balataremmar, men annars finns de att köpa här

                    Blyersättning skall man ha i den gamla Saaben.

                    ha det

                    Saab 93B -59 (Blå)
                    Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                    Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                      november 25, 2009 at 18:50 #148581

                      Först ville jag gratta dig :lecture:, Mattias, att du fick en “trevlig 30-årspresent” :cake1: av din fru som hittade den.. Det är bara att fixa :jobbar: litet här o där så blir det en trevligt sommarbil att köra den inför nästa vår 2010..
                      Själv har jag en brun Saab 95 årsm. 1974 :applause:, som förra vinter har jag köpt den från Vilhemina i norra Sverige… De 95:orna är härliga o sällsynta :console: farmare-bilarna som kör här i Norden.. Jag trivdes jättebra att köra min 95:an.. Det är stor blickfångare att se på 95:an.. :duck:

                      Jees. :doh:. Blyersättning skall man ha i den gamla Saaben, som Lustgasen skrev dä uppe..

                        november 25, 2009 at 19:04 #148583

                        Den där bilen var jag “nästan” intresserad av också.
                        Men andra objekt (ett hus, bl.a.) ligger tyvärr i vägen.

                        Jag hoppas att vi snart får se mera bilder.

                        Lycka till. 🙂

                        Hans H

                          november 25, 2009 at 19:23 #148584

                          En annan fråga. Någon som vet om man kan montera rullbälten bak på en 95:a? Hade varit kanon nu när familjen väntar tillökning och två barnstolar måste få plats.

                          Går det att omlokalisera reservhjulet till skuffluckan om man får tag i ett golv utan extrasätet? Det stjäl en hel del plats ifrån benutrymmet bak och jag kan inte minnas att det där var reservhjul i min fars 95:a -72:a i barndomen.
                          Finns där något man kan sätta dit istället för hålet där hjulet sticker ut ur isåfall?

                            november 27, 2009 at 16:21 #148685

                            Blev ingen bil färdig till denna helgen :crying: Blev lurad av min rallyförare att bakaxelremmar fanns att införskaffa som metervara hos biltema eller hos närmaste bildelshandlare, men det var totalt fel :deal: Dessutom så var de två nya CIBE strålkastare som jag köpte med bilen som skulle vara till V4 felaktiga. De hade inte alls samma infästning. Så det var inte lönt med ett besök hos AB SBP eftersom det hade genererat återbesök.

                            Så nu är remmar och två nya BOSH H4 strålkastare införskaffade ifrån Peja Veteranshop så till mitten av nästa vecka bör den vara färdig. Det står på Webbshopen att de var från -75 och framåt, men efter samtal med firman så bekräftade de att de passar ifrån -69 som är första årsmodellen med rektangulära lysen. Är väl så att H4 kom först -75?

                              november 27, 2009 at 19:28 #148696

                              En annan HELT std saab 95-89

                                december 4, 2009 at 21:39 #149075

                                Tyvär har den inte blivit klar till denna helgen heller. Meken har gjort andra jobb i väntan på att delarna ifrån veteranshop.se skulle komma. Var där förbi ikväll och nu var bilen tvättat inför poleringen som sker på söndag. Betydlig förbättring när 9 års lager av förvaringsdamm försvinner. Fick bra betyg, så lite omsorg har den allt fått innan den ställdes av pga rost i golvet.

                                Så imorn så sker service av motor, kylsystem och bromsar. Nya strålkastare och remmar till bakaxeln monteras så i början på veckan blir den förhoppningsvis besiktigad. Det sista som ska utföras är byte av oljan i växellådan, men den fick specialbeställas hos Saab, då hans reservdelsfirma upplyste om det inte gick med vilken olja som helst i lådan, så den fanns inte på lager hos meca för leverans denna veckan. Konstigt tycker jag, och inte alls vad jag har läst här på forumet. Återkommer med vad det är för typ och märkning av oljan.

                                Riktigt taggad att får hem bilen nu. Hade hoppats på att jag skulle kunna hämtat den idag, för premiärtur till Halmstad i helgen. Den får rulla desto mer i julhelgen istället, bara jag kan knö in barnstol och höggravid fru i bilen också. Men ett problem i taget får lösas 😉

                                  december 5, 2009 at 19:50 #149126

                                  Cibie framljusen du fick med är till Saab 99 EMS & Turbo! Brukar ge bra med deg i plånboken om du säljer dem på tradera.

                                  Hälsa Anders

                                  /Fredrik Ekendahl

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.