Tuta Saab 95 -69, + fler frågor och bilder 091125

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tuta Saab 95 -69, + fler frågor och bilder 091125

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare

Bilen är nu hemma och i nyckelfärdigt skick blev det en dyr historia. Men då har jag heller inte rört en skruv själv och den har gått ifrån 8 års avställning till besiktigad och klar på tre veckor. Med mycket nytt och bytt plus en rekond av lacken.

Har blivit några mil med pärlan idag, kanske ett 20-tal mil och det är en trevlig upplevelse. Men någon värme i bilen kan man inte skryta med. Har satt papp framför kylaren för att få upp tempen på den, men ändå är det mest ljummen/kall luft i bilen. Har dock köpt ett nytt vintertermostat som jag ska byta imorn och hoppas på bättre resultat. Vilket håll ska termostaten vara vänt? Tänker på ifall det som sitter där är felmonterat? Eller det är inte som på B20 i 140-serien där det finns plats i termostathuset för att montera det fel?

Märker att bensinmätaren gärna fladdrar på den, är det någon dålig jordning någonstans? En kompis som kört V4 förr sa att det var samma sak med mätaren i bilen han hade. Kan säga att han blev riktigt sugen på att köpa en V4 igen.

Har även trattat i en dos med Kemetyl Ki som ska rengöra och smörja bränslesystem. Inbillar mig att den går lite bättre nu. Men ska lokalisera och justera CO-halten på den då den var väldigt låg enligt protokollet ifrån SBP. Även justera in gaslänkaget då där är lite glapp som hade varit trevligt att få bort innan den reagerar på gaspedalen vid pådrag ifrån utgångsläget.

Blev inga bilder idag, pga förlagt batteri till kameran när väl laddaren hittades, men ska försöka lösa det under morgondagen.

december 12, 2009 kl. 21:23 #149438

det är väl lite tunt med 95 69 or numera dom e sällan på typ blcoket

december 13, 2009 kl. 18:32 #149489

Sällan man ser någon 95 alls. De levde ett hårt liv som packåsnor och försvann tidigt ifrån vägarna. Sen tillverkades 96 i fler exemplar också, men nog går det ett dussin 96 på en 95.

Bytt termostat och glykol idag och smort upp värmekranen så nu så har man värme i bilen. Måste bara byta wire då den brast idag, men det går att justera i motorrummet vid behov så länge. Nu blir det helt ok att köra, men det är ju ingen överdriven värme i dessa bilarna. Lite lustigt att sälja en svensk bil för svenskt klimat med så små värmeelement. Kan säga att jag frös som en hund trots mössa och handskar när jag kört de ca 11 milen till min mek i morse med ca -5c ute och enbart kall luft i munstyckena.
          Stoppade också i en extra bit papp framför kylaren för att få bättre värme på motorn på vägen upp, men det blev för bra så jag kokte till den efter ett par km ifrån Sjöbo på väg norrut. Så efter ett snabbt stopp vid vägkanten 06.30 imorse så gick resan vidare de ca 3.5 milen till Hörby med ett nervöst öga på tempmätaren och lite oro för att de låst skåpet till vatten på macken. Men det var lungt och de hade tom varmvatten i kranen så med ett par friska liter i kylaren så var allt frid och fröjd resten av resan. Men det var tur att jag sniffade i vattenkannan på macken då någon hade blandat spolarvätska i den.
          Dock så lossade bultarna till termostathuset lätt efter värmechocken och det rensade bra i kylarkanalerna då det som kom ut var allt annat än vackert vid genomspolning av systemet.

Lite surt att när man köper ett nytt termostat att packningen till termostathuset inte följer med, dessutom så var både de medföljande gummiringarna fel, en för stor och en 2-3 mm för tjock så de gamla packningarna fick återanvändas med lite gummipackning på tub. Men nu har motorn en jämn och fin normaltemp igen.

Sköljt av bilen grundligt, även undertill och i hjulhus så den inte står med vinterskit som kan gro på den i veckan. Kom lite snö idag så VV har har varit ute och saltat.

Kvar att göra nu är att justera in gaslänkaget, justera upp CO och justering av ventilerna.

Någon som har koll på var på förgasaren den justeringen sitter och vad ventilspelet ska vara och i vilken följd det ställs? Har ingen verkstadshandbok ännu.

december 13, 2009 kl. 22:42 #149513

Jag tycker det låter märkligt att du inte får nån värme i bilen. De V4:or jag har haft har haft minst lika bra, kanske t.o.m. bättre, värme än någon annan bil jag åkt i vintertid.

Kan det vara så enkelt som att systemet är dåligt luftat? Det sitter en luftningsskruv högt uppe på värmepaketet på samma sida som säkringsdosan. Öppna gärna den med varmkörd bil och håll den öppen tills en jämn och fin vattenstråle kommer ut.

december 13, 2009 kl. 23:58 #149516

håller med, är väl inget fel på värmen i en V4a, jag sitter i kortermat å kör när det är minusgrader ute! Ser framm imot lite bilder på 95an.

december 14, 2009 kl. 06:52 #149519

Tackar, ska leta upp värmekranen på värmepaketet och lufta där. Annars så fyllde vi på med övre slangen till värmepaketet av tills det rann ut där, varmkörning några km och sedan efterfyllning. Visst får jag värme i bilen nu och varm luft ur utblåsen, men det blir inte så man funderar på att ta av sig mössan och knäppa upp jackan.

Hittade ingen kamera, så det blev inga bilder. Inte ens med mobilen kom jag ihåg att knäppa någon bild. Men nu är det arbetsvecka och mörkt när man kör till jobbet och mörkt när man är hemma igen, så innan helgen blir det nog inga bilder om jag inte kommer hem tidigare någon dag.

december 14, 2009 kl. 11:27 #149523

0,40 ska ventilspelet vara, brukar bli en stor skillnad på på motorns gång med justerade ventiler.

Och det med värmen kan jag bara hålla med Chakka om, min grå 71:a jag bruksade i nga år hade kanon värme, dock en 96:a, 95:an är ju större så kanske det beror på det.

Mkt fin bil i övrigt, Lycka till.

december 14, 2009 kl. 17:22 #149539

Tackar =)

Hittade en tråd om ventiljustering i dokumentarkivet på hemsidan. Där angav de enligt urklipp ifrån verkstadshandbok 0.35 insug och 0.40 avgas. Ska ventilerna justeras så aktuellt bladmått ska gå lätt eller trögt?

Som van volvoskruvare så föredrar jag volvos metod på B20 med 0.40/0.45 på alla ventiler där 0.40 ska gå lätt och 0.45 ska gå trögt.

december 19, 2009 kl. 20:11 #149815

Fortfarande inte hittat batteriet till min kamera, men en mobilbild ifrån idag med nyss inhandlad julgran på taket kan man bjuda på.

Justerat ventiler, även på känn justerat upp CO med ett halvt varv ifrån 0.2 enligt SBPs protokoll och luftat värmepaketet så har jag nu både helt ok värme och alla hästarna hemma i hagen igen. Spinner som en katt och är stark som en oxe.. motorn går så otroligt fint nu.
                      Finjustering får ske när avgasmätare finns att tillgå. Värmen är helt OK, men den går inte att jämföra med den klassiska volvovärmen som min 142 -74 har.

Är en dröm att köra och frihjul och växlar funkar prima, även om det i kylan är lite segt och gärna ser att man frikopplar nu innan oljan har fått lite temperatur.

Här en bild ifrån en skogsväg jag körde på, ut och vände på en oplogad uppfart vid en stuga. Syns inte så tydligt på bilden men här ligger ca 0.5m snö men saaben med sina dubbade 165or klättrade som en bersget.

Man får många trevliga kommentarer och blickar när man kommer med bilen. Blev fotograferad ifrån en bil i ytterfilen på inre ringvägen i Malmö idag.

december 20, 2009 kl. 07:17 #149843

Grattis till bilen! Och vad billig den var för att se så fin ut som den gör på bilden. Jag letade en vit 95 ganska länge utan att hitta någon. Sedan fick vi husproblem som fick gå före köp av andra 95or.

januari 2, 2010 kl. 16:39 #150604

Kollat upp oljan till växellådan som MECA och SAAB rekomenderade min mek att använda till V4. Castrol Drivleline 75w90 eller syntrax universal 75w90 som den benämns på castrols svenska hemsida.

”Delsyntetisk transmissionsolja av EP-typ med multipurpose egenskaper till manuella växellådor och differentialer där API GL 4/5 föreskrivs.”

Enligt verkstadshandbok ifrån -74 så föreskrivs en rak EP-olja SAE 80 API GL 4 eller 5

Detta säger mig inte så mycket. Växlar och fungerar gör det iallafall.

Har för övrigt bråkat lite med bilen, den vill inte bli varm igen, enligt mätaren, och det fungerade fint när jag körde får någon dag sedan. Kontroll och påfyllning av glykolblandning utfördes i tron om att den var problemet då det var lite lågt i kylaren. Varmkört och luftat i ett par omgångar, även på värmepaketet utan förbättring. Då har det ändå bara varit ett par minus ute idag. Kört när det har varit betydligt kallare än så utan problem. Nu vid sista omgången så tryckte den ut en del kylvätska då jag lyckats fylla på för mycket i systemet, rök ordentligt vitt bak bilen i tre omgångar. Trodde första gången att jag lyckats skjuta en toppackning. Så upp med huven vid vägkanten och konstatera att det var vatten i hela motorrummet och ny påfyllning i kylare och expansionskärl. Men när jag nästan var hemma igen så dog bilen när frihjulet kopplade in efter en tur på ca 5 km, ville inte alls starta igen. Den hade inte gett några tecken på tveksamheter innan men nu tände den inte alls… Bara att traska 2.5 km hem då telefonen låg hemma för att ordna med bogsering. Väl tillbaka igen så startade bilen och gick snällt sträckan hem igen. Vet inte om det hade gått fukt i fördelaren eller vad det kan vara. Får undersöka mer imorn när det är ljust ute.

Hade även justerat brytaren idag, där var inga 0.4mm, snarare 0.2mm så när det var injusterat så gick den mycket bättre. Bara en justering av tändningen, för jag fick justera ner tomgången en bra bit, men den segdrar riktigt fint nu. Hade inget brytarfett hemma, så lite lagerfett fick användas för att smörja axeln. I tron att brytaren slått ihop så kontrollerades detta vid vägkanten, men det öppnade fint. Men inte ville den tända vid startförsök.

Även pillat lite med förgasaren, det visade sig att den läcker lite bensin antingen vid övre packningen framme vid anslutningen av bränsleslangen eller ifrån själva anslutningen. Fick hela mässingsnippeln i näven när jag lirkade med slangklämman. Men med en plastbit som mellanlägg så knackades den på plats igen. Dock verkar bränsleslangen vara av för grov typ, så den ska bytas till rätt invändig storlek. Fick spänna åt slangklämman ordentligt, så jag vet inte om det kan vara problemet då läckaget kvarstår.

Någon som vet var man kan köpa en packningssats til FoMoCo-förgasaren eller man får knacka en egen?

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.