Typgodkännade för V4 trimning

Forum Övrigt SSR Typgodkännade för V4 trimning

Detta ämne innehåller 16 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-08-16 20:52.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16277

    96GT
    Deltagare

    Har hört att SAAB typade V4:an för 150HK om vissa förstärkningar etc. gjordes på bilen.
    Någon som vet var man kan finna uppgifterna om detta?

    #108462

    fuling
    Deltagare
    #109393

    96GT
    Deltagare

    Ok!

    Trodde kanske det fanns något intyg från SAAB som man kunde trycka upp i nyllet på SBP. Men kankse lika bra att typa via SFRO.

    #109394

    fuling
    Deltagare

    SBP HAR papper på vad som måste göras, bara ringa och kolla.
    Mig vetligen så är det BARA lådan som behöver bytas över 100hk.
    Men att åka ca 150hk med std chassi/bromsar mm är livsfaligt.

    SFRO känns som en omväg.
    Amatörbyggt fordon då har man i prinsip byggt en ny bil.
    Och ombyggt fordon så är är är det typ bromsar helt ombyggta/bytta eller chassit bärarmar mm riält ombyggt.

    #109432

    andypeak
    Deltagare

    Hej, ring direkt till Saab i Trollhättan. 0520-85000. SBP verkar ha ”glömt” dessa uppgifter för gammalSaabarna.

    Fråga i växeln vem som kan hjälpa dig med uppgifter för registreringsbesiktning av en Saab 96 med ökad effekt. Jag kommer inte ihåg namnet på den trevliga herre som skickade mig en papperskopia med tillåtna effektnivåer för alla Saab:ar. Min Sonett var godkänd för 100hk samt 167Nm utan att ändra ngt på bilen. Den är bromsad till 70kW och 156 Nm.

    Det som sedan krävs är en bromsning hos en tillförlitlig (läs: känd hos SBP) firma, i mitt fall Trollspeed.

    Ett intyg skall också finnas där du förklarar vilka ändringar som är gjorda på bilen och där du på heder och samvete skall intyga uppgifterna!

    Boka sedan tid för regbesiktning! Du måste också väga bilen hos SBP för ett viktintyg.

    Summa summarum: Du behöver 4 papper.

    Kopia på tillåten effekt för din bilmodell (från Saab)
    Bromsintyg (från känd firma)
    Eget intyg med spec på modifikationer (du själv)
    Viktintyg (SBP)

    #109448

    96GT
    Deltagare

    Tack for råd och tips!

    Idéen är ett seriöst sleeperprojekt med modern ford sexa, så att bromsarna och chassi måste matcha effekten blir en självklarhet(Tydligt i ett av dina inlägg) Får ta en funderare allteftersom om det blir SBP eller SFRO, beror på hur projektet utvecklar sig med med bromsar etc.

    #109449

    96GT
    Deltagare

    Klart och koncist! Nu vet jag var jag ska jaga mer info/intyg.

    Sen är det bara att sätta igång att forverkliga idéerna om sleeperprojektet och hoppas att orken håller i mål…

    #109460

    lelle f
    Deltagare

    Om du behöver en en modern sexa så har jag en scorpio med 2,9 -91 som står , din för 1500 om du hämtar den . Står i Sollentuna .

    / Lelle

    #109486

    96GT
    Deltagare

    Tack för tipset!

    Men har fått hang-up på att trycka ner en Mondeo 2.5 V6a i aluminium… helst med schyssta Weber… och tvåtums system… borde bli grymt ljud värdigt Saabs kultbil… Men först måste svetsen fram…

    #109506

    emanuel
    Deltagare

    Det låter spännande!
    Lägg gärna in en tråd på forum projektbilar så vi kan följa hur det går!
    mvh/emanuel

    #109507

    fuling
    Deltagare

    ur väghållings-synpunkt är det ingen hitt att lasta in en V6 i en 96/95 pga att den redan std har motorn framför framaxen. Mao viktfördelingen blir ännu sämre.

    #109532

    96GT
    Deltagare

    Helt riktigt! Men rakt fram borde man kunna överraska en och annan plasttrimmad GTI. Får göra så gott det går med väghållningen. Sett en del nyttiga tips på forumet. Går det åt pipan får det kanske bli Fulingvarianten med proffstrimmad V4a

    #109533

    96GT
    Deltagare

    Visst! Så fort det börjar bli intressant så lägger jag ut lite bilder (Kan ta en stund)

    #110405

    chakka
    Deltagare
    96GT wrote:
    Men har fått hang-up på att trycka ner en Mondeo 2.5 V6a i aluminium..

    En aluminiumsexa lät ju inte alls dumt! Är det fortfarande en Kölnmotor, eller behövs det större ändringar för att få den att passa mot lådan?

    Dessutom borde den vara bra mycket lättare än de gamla gjutjärnssexorna, vilket ju skulle göra bilen betydligt mindre framting än många andra V6-konverteringar.

    #110630

    96GT
    Deltagare

    Hej! Vad jag förstått passar inte växelådan, så den får bytas till något modernare. Vet ännu inte till vad.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng