- Detta ämne har 16 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2007-08-16 20:52 av .
- FörfattareInlägg
- 29 juni, 2007 kl. 17:10 #16277
96GT
DeltagareHar hört att SAAB typade V4:an för 150HK om vissa förstärkningar etc. gjordes på bilen.
Någon som vet var man kan finna uppgifterna om detta?29 juni, 2007 kl. 17:50 #108462fuling
Deltagare23 juli, 2007 kl. 19:45 #10939396GT
DeltagareOk!
Trodde kanske det fanns något intyg från SAAB som man kunde trycka upp i nyllet på SBP. Men kankse lika bra att typa via SFRO.
23 juli, 2007 kl. 19:58 #109394fuling
DeltagareSBP HAR papper på vad som måste göras, bara ringa och kolla.
Mig vetligen så är det BARA lådan som behöver bytas över 100hk.
Men att åka ca 150hk med std chassi/bromsar mm är livsfaligt.SFRO känns som en omväg.
Amatörbyggt fordon då har man i prinsip byggt en ny bil.
Och ombyggt fordon så är är är det typ bromsar helt ombyggta/bytta eller chassit bärarmar mm riält ombyggt.24 juli, 2007 kl. 15:45 #109432andypeak
DeltagareHej, ring direkt till Saab i Trollhättan. 0520-85000. SBP verkar ha ”glömt” dessa uppgifter för gammalSaabarna.
Fråga i växeln vem som kan hjälpa dig med uppgifter för registreringsbesiktning av en Saab 96 med ökad effekt. Jag kommer inte ihåg namnet på den trevliga herre som skickade mig en papperskopia med tillåtna effektnivåer för alla Saab:ar. Min Sonett var godkänd för 100hk samt 167Nm utan att ändra ngt på bilen. Den är bromsad till 70kW och 156 Nm.
Det som sedan krävs är en bromsning hos en tillförlitlig (läs: känd hos SBP) firma, i mitt fall Trollspeed.
Ett intyg skall också finnas där du förklarar vilka ändringar som är gjorda på bilen och där du på heder och samvete skall intyga uppgifterna!
Boka sedan tid för regbesiktning! Du måste också väga bilen hos SBP för ett viktintyg.
Summa summarum: Du behöver 4 papper.
Kopia på tillåten effekt för din bilmodell (från Saab)
Bromsintyg (från känd firma)
Eget intyg med spec på modifikationer (du själv)
Viktintyg (SBP)24 juli, 2007 kl. 21:31 #10944896GT
DeltagareTack for råd och tips!
Idéen är ett seriöst sleeperprojekt med modern ford sexa, så att bromsarna och chassi måste matcha effekten blir en självklarhet(Tydligt i ett av dina inlägg) Får ta en funderare allteftersom om det blir SBP eller SFRO, beror på hur projektet utvecklar sig med med bromsar etc.
24 juli, 2007 kl. 21:37 #10944996GT
DeltagareKlart och koncist! Nu vet jag var jag ska jaga mer info/intyg.
Sen är det bara att sätta igång att forverkliga idéerna om sleeperprojektet och hoppas att orken håller i mål…
25 juli, 2007 kl. 08:46 #109460lelle f
DeltagareOm du behöver en en modern sexa så har jag en scorpio med 2,9 -91 som står , din för 1500 om du hämtar den . Står i Sollentuna .
/ Lelle
25 juli, 2007 kl. 19:40 #10948696GT
DeltagareTack för tipset!
Men har fått hang-up på att trycka ner en Mondeo 2.5 V6a i aluminium… helst med schyssta Weber… och tvåtums system… borde bli grymt ljud värdigt Saabs kultbil… Men först måste svetsen fram…
26 juli, 2007 kl. 13:33 #109506emanuel
DeltagareDet låter spännande!
Lägg gärna in en tråd på forum projektbilar så vi kan följa hur det går!
mvh/emanuel26 juli, 2007 kl. 13:45 #109507fuling
Deltagareur väghållings-synpunkt är det ingen hitt att lasta in en V6 i en 96/95 pga att den redan std har motorn framför framaxen. Mao viktfördelingen blir ännu sämre.
26 juli, 2007 kl. 22:51 #10953296GT
DeltagareHelt riktigt! Men rakt fram borde man kunna överraska en och annan plasttrimmad GTI. Får göra så gott det går med väghållningen. Sett en del nyttiga tips på forumet. Går det åt pipan får det kanske bli Fulingvarianten med proffstrimmad V4a
26 juli, 2007 kl. 22:56 #10953396GT
DeltagareVisst! Så fort det börjar bli intressant så lägger jag ut lite bilder (Kan ta en stund)
13 augusti, 2007 kl. 12:27 #110405chakka
Deltagare96GT wrote:Men har fått hang-up på att trycka ner en Mondeo 2.5 V6a i aluminium..En aluminiumsexa lät ju inte alls dumt! Är det fortfarande en Kölnmotor, eller behövs det större ändringar för att få den att passa mot lådan?
Dessutom borde den vara bra mycket lättare än de gamla gjutjärnssexorna, vilket ju skulle göra bilen betydligt mindre framting än många andra V6-konverteringar.
16 augusti, 2007 kl. 18:49 #11063096GT
DeltagareHej! Vad jag förstått passar inte växelådan, så den får bytas till något modernare. Vet ännu inte till vad.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.