Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › underlig oljeplugg på v4 ´74
- Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-09-09 17:28 av .
- FörfattareInlägg
- 14 juli, 2009 kl. 18:56 #20434
magnus i uppsala
DeltagareHej!
En så enkel sak som oljebyte lyckades jag inte med idag. Det sitter en plugg som är gängad hela vägen ut som ser ut att kräva en fyrkantsnyckel för att få bort. Vet någon vad det är för dimension på denna? Ska pluggen verkligen se ut så?
Jag har kollat igenom reservdelskatalogen och verkstadsmanualen och det verkar som det egentligen ska sitta en vanlig bultliknande plugg.
Tacksam för tips innan vinkelslipen och rörmockartången åker fram igen.
Hälsn.
/Magnus14 juli, 2009 kl. 19:08 #142790Lollo
DeltagareDet är så de ser ut, ta ett 3/8 spärrskaft och sätt i och vips så är pluggen ur.
14 juli, 2009 kl. 19:27 #142792William
Deltagareom det är växellådan, är det normalt. glöm inte att få upp påfyllningshålets plugg innan du tar bort den undre så du inte blir stående om den sitter som berget….
14 juli, 2009 kl. 19:40 #142794magnus i uppsala
DeltagareTack för de snabba svaren! Bra tips med påfyllningshålet. Det är en typisk sak som jag säkerligen hade åkt på.
Nu återstår ”bara” att hitta ett 3/8 spärrskaft…
14 juli, 2009 kl. 20:24 #142797pelleturbo
DeltagareDen underliga pluggen är till VÄXELLÅDAN!!!!! För motorn är det 13mm nyckel,ta helst en 6kants-hylsa så slipper du problem med rundragna bultar!Pluggen sitter på höger sida på oljetråget framför den till växellådan!!
LYCKA TILL!!!!!!14 juli, 2009 kl. 20:33 #142799magnus i uppsala
DeltagareBra att du är allert Pelle! Det hade kunnat bli tokigt för mig imorgon. De andra antog nog att det var växellådsoljan jag pratade om, men oss nybörjare måste man se upp med:) (Jag var det på spåret då jag letade efter namnet på slangen Tomas88 frågade om.)
14 juli, 2009 kl. 20:50 #142804William
Deltagareja det är ju dumt att släppa ut oljan ur växellådan vid motoroljebyte, jag tänkte ju växellåda jag :jobbar: ..men istället för att släppa upp påfyllningspluggen så kan du ju känna så oljefiltret lossnar innan du släpper på bottenpluggen. den rätta oljepluggen 😀
sen tycker jag växellådan får bli nästa projekt, den vill ha ny olja ibland också 😉
17 juli, 2009 kl. 11:28 #142940magnus i uppsala
DeltagareVilken skillnad ny olja gjorde! Har tjuvåkt runt kvarteret och även fått känna lite på körning med frihjul.
Kan inte bestämma mig om jag ska försöka att besiktiga den innan Blocket eller sälja den som den är. Eller behålla den såklart, men et var en 95:a jag var ute efter från början.
17 juli, 2009 kl. 11:35 #142941stefan w
DeltagareSkulle man skruva ur bottenpluggen och sen inte få loss påfyllningen så är det ingen katastrof.
Jag åkte dit på detta en gång och det var bara att lossa skruven till frihjulsmanövreringen, lyfta ur denna och fylla den vägen istället…17 juli, 2009 kl. 12:35 #142943exceller8
Moderatorom du inte har tumnycklar kan du köpa en sådan här på biltema, funkar bra och det går inte att ta fel på tum/mm!
17 juli, 2009 kl. 13:23 #142945magnus i uppsala
DeltagareÅker och köper en nyckel på Biltema på väg hem från besiktningsförsöket.
En närmare titt på växellådspluggen och jag hittade ytterligare en rosthärd under skyddsmassan snett bakom. Suck.
8 september, 2009 kl. 19:50 #145147rallygubben
DeltagarePÅ tal om växellåda till v4
vad rekoenderar ni för olja
till lådan på en 68 a 95 a
tacksam för svar8 september, 2009 kl. 20:24 #145149fuling
DeltagareOlja:
QS Q5 SAE759 september, 2009 kl. 17:28 #145174rallygubben
DeltagareJag bugar och tackar för för tipset
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.