Uppstart av TT 65:a i okänt skick

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Uppstart av TT 65:a i okänt skick

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Uppstart av TT 65:a i okänt skick

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 16, 2017 at 19:54 #426897

      Jag har skrivit om detta för några år sedan men blir inte klok på forumets sökfunktion så det får bli ny tråd:

      Det börjar bli hög tid att dra igång den TT-motor jag köpte från ett källarförråd för några år sedan. Motorn har vattenpump i toppen och enkelförgasare och den gamle mannen i Täby som sålde den sa att det borde vara årgång 1965. Min motor ska ha plockats ur en körbar bil för MÅNGA år sedan, men i övrigt vet jag inget om den. Nu har mina många och långa projekt börjat klarna lite och det är dags att försöka bli klok på om TT:n är i så pass bra skick att det är värt besväret att sätta den i min ruttna och råttiga Spökplumpen inför besiktningen till våren.

      Det jag har är alltså en kladdig klump som går runt fint utan glapp och skrap. Kompressionen KÄNNS jämn när jag drar motorn för hand. Insuget har bara en av sammanlagt sex skruvar och jag antar alla gängor är tumbaserade. Tändstiften kanske duger att köra ett tag på. Fördelaren går nog att få ordning på men en ny brytarkontakt behövs då den befintliga saknar delar. Rotor och fördelarlock finns, samt en uppsättning stela och märkligt korta tändkablar. Startmotor har jag också men osäker på om skruvar finns till denna och till de två gummikuddarna i framkant på motorn. Generator saknas men jag har ändå tänkt sätta dit en växelströmmare.

      Vad är det för dimensioner på skruvarna till insuget, startmotorn och gummikuddarna? Är det någon roslagsbo, täbybo eller stockholmare som kan ha skruvar och brytarspetsar?

      Är det korkat att försöka starta upp motorn utan att t.ex. öppna vevhuset och lyfta ut vev och kolvar för att kolla skicket på lagren? Är det isf absolut klokt att montera ljuddämparen för att bättre kunna höra om motorn har något missljud? Hur stor är risken att lagerrullarna rostat fast utan att det märks innan start men sedan ger totalhaveri efter en kort tids körning?

      Jag har ju ett extra motorblock med vevaxel, men också där är skicket okänt och allt är ruskigt smutsigt/dammigt så där blir det definitivt en vevhusöppning innan jag vågar tro att jag har ett reservblock om “fin-motorn” havererar. Jag har också fått tag på en äldre TT-motor men denna är definitivt inte körbar innan en helrenovering eftersom den sitter fast.

        februari 17, 2017 at 07:12 #426914

        Jag skulle definitivt lyfta bort vevhusbotten och lyfta ur vevaxeln med kolvar.
        Har precis gjort detta på en motor som legat 10 år i min källare. Den gick runt och kändes bra men
        hade rost i cyl.loppen och flera kolvringar hade kärvat fast.

        Attachments:
          februari 17, 2017 at 08:58 #426917

          Det finns väl två huvudsakliga skolor:
          1) Testa aldrig något okänt utan att ha haft isär det.
          2) If it ain’t broken, don’t fix it!
          En motor som går runt och inte har några andra syn- eller kännbara defekter skulle jag nog testa att starta, men det är jag, det. ?

          96 V4 1975 ”Bollen”

            februari 17, 2017 at 17:19 #426937

            Jag har en tendens att vrida om startnycklar såväl som att sätta stickproppen i väggen till radioapparater från 50-talet, helt enkelt för att otålighet och nyfikenhet vinner över förnuft.
            Avvägningen står mellan det faktiska besväret att skruva isär och undersöka, och sannolikheten att en brutalstart resulterar i stora skador som hade kunnat undvikas.

            Alltså: Är det den enklaste strunsak att öppna vevhuset och lyfta ur vev med kolvar? Vad kan gå snett under arbetet? Vad kan jag upptäcka som skulle kunna göra en senare reparation onödigt dyr?
            Är det någon mening att starta upp motorn utanför bilen, t.ex. på garagegolvet på några träreglar eller slarvigt monterad på en växellåda? Kan en sådan provkörning avslöja något om motorns snick som inte isärtagning och noga titt kan göra?

            Kort sagt: Jag vill inte montera en dödfödd motor i bilen och tycker det är värt några timmars föregående undersökning. Är tiden då bäst inversterad i en provstart eller isärskruvning/inspektion?
            Känns som att jag nog har besvarat frågan själv…. ? Jag ska nog öppna vevhuset ändå!

            Vad ska jag kolla, och hur ska jag kolla det? Kolvringar, cylinderrepor och stort glapp i lagren kan jag nog hitta, men just en Saab-TT har jag aldrig tagit isär.

              februari 17, 2017 at 19:05 #426945

              Det blir som vanligt när jag är i farten en hel del körsträcka även på denna motor, förutsatt att den håller för det. Jag trampar förvisso gasen i botten när motorn väl arbetar, men drar nästan aldrig upp i höga varvtal. Vad jag förstått lever kolvarna i en TT ett hårdare liv än i fyrtaktare men då jag kör i korta cykler borde detta inte vara något jag ska oroa mig för…?

              Det känns klart vettigt att försöka lyfta ur vevaxeln för inspektion och snurra på stakarna en i taget för att känna om något lager nyper eller “skorrar”. Om det skulle finnas någon ytrost i lagren, kan det då vara något som går att mjuka upp med rostösande olja eller måste allt vara i prima skick för att man ska våga lita på motorn? Kolvringarna ska så klart vara hela och deras spår ska inte vara fulla av koksbeläggningar som hindrar ringarna att röra sig. Kan lagren ha något kännbart glapp eller ska det vara absolut tight? Är det vanligt att vevaxelns packboxar är skadade/torra och läcker?

              Vad är det oftast som dödar en gammal bruksmotor under normal körning och vilka är de klassiska haverierna?

                februari 19, 2017 at 12:16 #427040

                Det blev så att jag börjat övningsskruva på “reservmotorn” utan topplock, främst för att lära mig hur delarna sitter ihop. Det ser ut som att vevaxeln ska gå att lyfta ur med både svänghjul och remskiva/svängningsdämpare monterade…?

                Om remskivan måste demonteras, hur håller man då emot när muttern lossas? Kan man t.ex. låsa svänghjulet eller är det risk att vevaxeln blir sned? Kan svängningsdämparen bli utsliten eller är den en evighetspryl man lugnt kan återanvända utan åtgärd?

                EDIT: Learning by doing! -Jag svarar på frågorna själv. 🙂

                Svänghjulet måste bort eftersom jag hittade två skruvar till vevhusbottnen innanför detta. Remskivan/svängningsdämparen var lätt att lossa och även om den ser ut att kunna sitta kvar är det vettigt att samtidigt få loss de inre kåporna till fördelardrivningen och rensa ut det gamla fettet däri. Vevaxeln var ganska lätt att lyfta ur och man ska nog vara försiktig med att snurra på den med vevhusbottnen avtagen om man inte vill riskera att knäcka tätningsringarna till bakre ramlagret. (det var nära att jag klantade till det)

                Den “skrotmotor” jag övade på är kanske inte helt värdelös men jag är inte erfaren nog att avgöra om dess vevaxel duger att köra vidare på, om den kommer låta illa eller rent av är nära ett haveri. Båda yttre ramlagren känns en liiiten aning glapp och rullar med en svagt “grusig” känsla. Snurrar jag till på dem hörs ett visst lagerljud som inte finns i lagren mellan cylindrarna. Som tonåring har jag kört omkring med värre saker på gamla mopeder men de har ju bara två lager och en mycket kortare vevaxel så det är nog inte lika kritiskt. Bakre cylindern har även ett knappt kännbart radialspel i vevstakens storände som vid vridning på kolvarna gör att det känns klart med glappt än hos grannarna. Mittcylindern har en oval fläck av rispor längs med området kring kolvbulten men ingen av cylindrarna har några repor som känns med ett naket finger. Loppen har heller inga vändkanter, bara lite ytrost högst upp ovanför övre kolvringarna. Kolvringsspåren är fria från klägg och alla ringar rör sig fint. Jag är övertygad om att denna motor fungerar “rakt av” och kan så göra ett tag, men om den skulle gå att lita på för långfärd vågar jag inte gissa.

                dsc_0206

                dsc_0207

                  februari 19, 2017 at 20:35 #427071

                  Efter ovanstående lilla äventyr tog jag en närmare titt på det jag hoppas ska vara “finmotorn”. Med grenrör och insug borttagna fick jag se tre riktigt fina kolvar och släta blanka cylinderlopp. Förvånansvärt lite koksbeläggning högst upp på kolvsidorna och skinande släta kolvringar. Den översta kolvringen på bakre kolven ville dock inte fjädra när jag tryckte på den med en skruvmejsel så frågan är om den tunna koksbeläggning som troligen är orsak kan lösas upp med 5-56/WD-40, eller om jag bör lyfta ur alltihop enbart för att få loss kolvringen?

                  Motorn går lätt att vrida runt utan tändstift, har bra och jämn vevhuskopression och känns praktiskt taget fri från glapp. Ställer jag kolvarna en i taget i TDC och vickar lätt på svänghjulet glappar det inte mer än några millimeter mätt utmed kuggkransen, och glappet är samma för alla tre kolvarna. Bortsett från den fastsittande kolvringen känns detta som en mycket bra motor till en bruksbil för långa sträckor med förhållandevis lugn körning. Dessutom tycks jag ha ett komplett block + topp som åtminstone kan duga som nödmotor att ta med i bagaget på längre resor. Jag skulle dock vilja få hjälp av någon mer rutinerad 850-mekare att känna på reservmotorns lager.

                  Jag bor i närheten av Rimbo och rör mig ofta kring Stockholm men åker gärna till Norrtälje, Uppsala, Knivsta, Märsta m.m. om där finns någon villig vevaxelkännare.

                    februari 22, 2017 at 22:42 #427226

                    Huvudfrågan just nu: Hur åtgärdas enklast och bäst en fastsittande kolvring på en i övrigt till synes mycket bra motor? Kan man spruta på något som löser upp klägget eller måste vev och kolvar ur?

                      februari 23, 2017 at 11:42 #427235

                      Det svåraste blir väl att få det du häller på att stanna på kolvringen och inte rinna bort. En krypande rostolja kanske funkar bäst?

                      96 V4 1975 ”Bollen”

                        februari 23, 2017 at 14:40 #427236

                        Har stått med WD-40 några dagar nu, utan tillsyn. Kanske värt att hälla diesel eller mer rostlösarolja genom tändstiftshålet med kolven i övre läget? Eller bara gilla läget och riva motorn ändå? Trots allt relativt enkelt nu när jag vet hur man gör. Vill inte experimentera med mer aggressiva kokslösarlösningar, vilka de nu skulle kunna vara…

                        Förutsatt att man noga kollat igenom sin TT-motor och funnit den glappfri och utan repor i loppen, hur pålitliga är dessa motorer för långfärd jämfört med Ford V4 om man är noga med vattentempen, oljeblandningen, inte övervarvar och inte pressar onödigt hårt? En TT-slits väl ut fortare än en 4T generellt, men det är mer de plötsliga haverierna långt hemifrån jag oroar mig för. Eventuellt blir det nämligen en långresa redan innan sommaren och den gör jag hellre i min kära Spökplump-skrutt än i den komplicerade och bensintörstiga plast-Audin från 1997.

                          februari 23, 2017 at 20:36 #427240

                          Äh, det blir rivning av motor för säkerhets skull. Känns skönt att få kolla kolvarna och lagren extra noga, även om allt känns och ser väldigt fint ut när jag snurrar, vickar och tittar på motorn. Skadar knappast att få gräva ut det gamla klägget ur fördelarväxeln, inspektera O-ringar m.m.

                          Kopplingen är ganska sliten men ännu inte helt ner till nitarna. Lamellen var lätt fastrostad och i alla skrymslen var det fullt med lamellstoft. Remskivan kastar något men fulmotorns är fräsch. Dämparen satt ihop men gick ganska lätt att knacka isär så nu är det ordning på det också. Känns bra att få gå igenom hela motorn för en del skruvar och muttrar har suttit löst, t.ex. den på remskivan.

                          Är svänghjulet balanserat ihop med vevaxeln så det måste sättas tillbaka i rätt läge eller är det bara å “kasta dit”?

                            februari 25, 2017 at 22:19 #427324

                            Ta isär, tvätta, inspektera och sätt ihop igen, det gör jag jämt. På det sättet kan du rädda motorn eller förhindra ett onödigt haveri.
                            Snurra på alla lager på veven och lyssna/känn. Lagret närmast fördelarväxeln kan få mycket stryk av koks av bränt fett om packboxarna läcker. Storänden på vevstaken har ett känsligt lager, så flytta staken åt sidorna och snurra och lys med ficklampa och kolla efter sprickor eller ärgade skador. ALL Saab TT renovering bör börja med en renoverad vev är min åsikt, men en gammal vev kan leva länge om den har tur (i en originalmotor…)
                            Likra loss kolvringar och rensa med smal skruvmejsel, använd kolvringstång. Ta inte av toppen om du inte har en ny packning eller tänker köpa en sån. Kolla efter alla typer av skador som inte borde vara där helt enkelt, så kan du säkert starta upp utan allt för stora problem sen.

                            /D

                              februari 26, 2017 at 07:46 #427327

                              Glem ikke å sjekke nållagrene i kolvbulten. Disse blir ofte tørre eller begynner å ruste ved langtidslagring.

                              Been a Saab owner since 1987.
                              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                              Today I have:
                              1960 93F
                              1967 96 Monte Carlo 850
                              1975 96 V4
                              1989 900i 8V 5 dørs
                              1992 900S 5 dørs
                              2009 9-3 SC tid

                              • Det här svaret redigerades för 7 år, 7 månader sedan av Morten S..
                                februari 26, 2017 at 15:43 #427343

                                Tack för bra tips! Spruckna korgar till storändornas lager ska jag titt efter noga för det är vad jag förstått inte helt ovanligt. Men kan man ändå köra en standardmotor mjukt med sådana skador eller är det nära till haveri? Renovera veven saknas utrymme för i min leksaksbudget.

                                Kolvbultarna ska vad jag förstått vara lätta att pressa ur så det skadar ju inte at göra.

                                Kolvringstång har jag tyvärr inte men har hittills inte lyckats knäcka ringar på vare sig mopeder eller bilar. Är saabringarna sköra? Är nog bara en ring som bråkar och råkar jag knäcka den går det kanske att stjäla en från skrotmotorn?

                                  februari 26, 2017 at 15:45 #427344

                                  Är svänghjulet balanserat separat eller ihop med veven?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.