Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Uppstart av TT 65:a i okänt skick
- Detta ämne har 27 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-31 08:25 av .
- FörfattareInlägg
- 27 februari, 2017 kl. 19:41 #427393
John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareHellre vetskap än förhoppningar! Nyss kom vevaxeln ur ”finmotorn” och det var en mycket trevlig syn! Inga spår av rost, i stället dryper allt av motorolja så maskinen har blivit duktigt konserverad. Kolvtoppar och avgaskanaler har en hel del sot men i toppen är det ganska rent. Det riktigt fina är att alla lager snurrar lätt och fint utan minsta antydan till ljud eller glapp. Inga sprickor i vevstakslagrens korgar/hållare, inga spår av begynnande kolvskärning.
Kolvarna har fortfarande har kvar tydliga ränder av svarvningen så jag antar att motorn inte har gått speciellt långt och hårt. Att kolvringarna ändå verkar lite tighta i spåren (en satt fast tills kolvarna kom ut ur blocket) och det är en hel del koksbeläggning fläckvis utmed kolvsidorna som sträcker sig en bit nedanför ringarna kanske det vittnar om att motorn körts med för mycket olja?
Topplocket fick sitta kvar, o-ringar och packboxar till fördelarväxeln verkar helt ok, förgasar- och avgaspackningarna med, så jag räknar med att få ihop motorn utan nya packningar. Svänghjulet märkte jag för säkerhets skull upp så det kommer i samma läge som förut. Fettet i fördelarväxeln påminde mer om modellera.
Att ta isär en TT i okänt skick innan uppstart känns nu som en självklar manöver! Nu ska blocket och diverse smådelar tvättas grundligt innan ihopmontering.
Det klibbande kolvringarna oroar mig lite… Är det demontering och skrapning av koks-klägget som gäller eller går det att lösa upp kemiskt? En riktig kolvringstång vore kanske en klok sak att investera i, -var köper man en bra sådan?
27 februari, 2017 kl. 21:06 #427396John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareSka till Biltema i morgon i andra ärenden. Deras kolvringstång tar 80-120mm och TT:n har väl 71mm? Gissar jag bör bege mig till någon MC-butik för att hitta en tång som passar bättre. Har faktiskt aldrig använt en kolvringstång… Är det helt odramatiskt och smidigt utan oro att knäcka ringarna, eller måste man ändå vara mycket försiktig?
28 februari, 2017 kl. 07:13 #427404sabbe
DeltagareMan skall aldrig tvinga isär kolvringar mer än att de precis går att få förbi kolvens ytterdiameter.
Om ringarna ”öppnas” för mycket kan de få bestående deformationer.
Orginal TT ringar är inte av gjutjärn utan av något segt stål.
Jag har satt en ring i skruvstäd och bockat den flera ggr innan den gick av.
En gjutjärnsring räcker att öppna lite för mycket då brister den.Sabbe
28 februari, 2017 kl. 22:10 #427449Dicst
DeltagareHej igen,
Jag har en gammal biltema kolvringstång och den funkar utmärkt till mina kolvar iaf.
Lirka ut ändarna mycket försiktigt med en liten elektronikmejsel och försök få in t ex WD40 innan du fortsätter lirka. Ringens naturliga läge är att den vill nästan ”sprätta ur” spåret, så då vet du ungefär vad den tål utan att gå sönder. Kolla även kolvringsspårets glapp mot ringen när den väl är ren och kan röra sig, det ska vara tajt och inte stora glipor.
En tuffare avfettning för utsidan av bilen funkar ibland mot kolvkoks, vill minnas att OK hade en som gjorde jobbet. Polera bort det svarta längs sidorna med nylonslipduk (typ scotch brite).
Var uppmärksam på kolvskador som kan ha kletat lite aluminium på cylinderväggen och portkanter, försök att få bort det isåfall.
Kopplingens tryckplatta är positionerad mot svänghjulet men inte balanserad mot veven på en standardmotor vad jag känner till./D
28 februari, 2017 kl. 23:16 #427450John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareTack för tipsen! Tror jag ska klara att få ihop motorn bra nu.
Hur stor betydelse har oljekvalitet och blandningsprocent för hur fort sot och klägg bygger på sig? Och inte minst, hur ator betydelse har körsättet? Blir en söndagsmotor sotigare än en rallymotor efter lika många drifttimmar? Att låta en TT gå mycket på tomgång borde bygga sot fortare det också…? Har inblandning av etanol någon betydelse för sotbildningen? Finns några TT-oljor man ska akta sig noga för även till en otrimmad standardmotor och är Saabs gamla blandningsprocent fortfarande aktuellt ellerska man läsa på oljeflaskan?
17 mars, 2017 kl. 13:22 #428194lars-eric 96
DeltagareHej John
Du har inte tänkt på att använda Triboron? Har själv använt Triboron till min 65:a och säkert kört 5-600 mil nu.
Då slipper du både rök, ”oljeklägg” och sot. Börja med en tank med Triboron koncentrat 0,5 l och sedan med
Triboron injektion som blir betydligt billigare. Själv blandar jag 1,5 procent. Finns dom som kör med ännu magrare
blandning. Blir lite dyrare med Triboron men det tycker jag att det är det värt. Finns i 4l förpackning så kommer du
ner lite i pris. Tycker nog att den blir lite piggare och varvvilligare också, vilket kan bara vara en känsla.Mvh Lars-Eric
18 mars, 2017 kl. 23:03 #428230John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareNu råkade jag ramla på en 95 V4 som trängt sig före, men TT ska jag baske mig åka ändå och Triboron är sannolikt något jag tänkt ge mig på så snart TT-oljan är slut. Hur Triboron är miljömässigt vet jag inte men det passar min miljöimage att ha en bil som inte ryker.
Hur mycket dyrare blir det räknat i färdigblandat bränsle?
29 maj, 2017 kl. 13:06 #430834kaph
DeltagareTänkte också gå över till Triboron på min 96 TT med standard motor. Dock blir jag lite osäker på om det är koncentrat eller injektionsvarianten som gäller; är det injektionsvarianten i länken nedan som man blandar till 1,5%?
29 maj, 2017 kl. 20:53 #430897Morten S.
ModeratorDenne er for motorer med separatsmørning. Typ sport /Monte Carlo.
Tänkte också gå över till Triboron på min 96 TT med standard motor. Dock blir jag lite osäker på om det är koncentrat eller injektionsvarianten som gäller; är det injektionsvarianten i länken nedan som man blandar till 1,5%?
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor_Styrsystem/Olja_Glykol_Konservering/Motorvard_Konservering/TRIBORON_2-TAKTSINJEKTION_1L?id=14752Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2009 9-3 SC tid30 maj, 2017 kl. 07:52 #430907kaph
DeltagareTack, jag tolkade Lars-Erics inlägg ovan som att han använde injektionsvarianten för blandning i tanken på en standardbil utan separatsmörjning.
30 maj, 2017 kl. 16:30 #430931Morten S.
ModeratorNår jeg ser bedre etter så ser det slik ut, ja.
@Lars-Eric-96 klargjør kanskje dette?Tack, jag tolkade Lars-Erics inlägg ovan som att han använde injektionsvarianten för blandning i tanken på en standardbil utan separatsmörjning.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2009 9-3 SC tid- Det här svaret redigerades för 5 år, 12 månader sedan av .
30 maj, 2017 kl. 17:46 #430934lars-eric 96
DeltagareHej
Det stämmer att jag har injektion i tanken. Fick rådet av Hubbe här på forumet att börja med 0,5 l koncentrat till 35-40 l bensin.
och därefter1 % triboron injektion i bensinen. Själv fyller jag först 3 dl. injektion och sedan 20-25 bensin. Är mycket nöjd med
triboron, ingen rök, ingen lukt, inga igenslagna stift och inga igengeggade ljuddämpare (vad jag märkt än i alla fall kanske bäst
att tillägga). Hade en ren dämpare bak när jag började med triboron.Lars-Eric
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
31 maj, 2017 kl. 08:25 #430965kaph
DeltagareTack så mycket lars-eric 96 !
Då beställer jag en flaska koncentrat och en flaska injektion.
- Det här svaret redigerades för 5 år, 12 månader sedan av .
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.