Ute på vägen igen

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Ute på vägen igen

  • Detta ämne har 22 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2007-11-19 18:40 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16960
    kalle .p
    Deltagare

    Ja kanske inte riktigt än.

    Men har nu i helgen satt i minb nya motor i Saab. Det gick som det brukar hågot strul men helt ok ändå.

    Ja det var det här med packning till vattenpumpen så det blev bara en kort test tur idag.

    Varvade inte mer än 5000 idag innan man har hittat alla instälningar men den nya motorn känns redan upp till 5000 vassare än den förra som jag nu körde sönder för 4 månades sedan.

    Kommer bilder men sitter vid fel dator idag för att över föra några bilder.

    #113806
    Karl Ask
    Moderator

    Roligt.
    Du får ta vägen förbi mig så jag kan få se om det är någon skillnad. 😉

    #113818
    kalle .p
    Deltagare

    Fick bara ut en bild på nya motorn.

    #113826
    johan josefsson
    Deltagare

    Ja Kalle, den ser snabb ut.

    #113872
    kalle .p
    Deltagare

    Ja Johan den kommer att bli riktigt snabb när jag får ordning på alla instälningar.

    Kommer förbi sedan och testar effekten i den.

    #113911
    truls herland
    Deltagare

    Får man fråga vad det är för borr och spec på portningen?

    Det var lite svårt att tolka av bilden, men jag instämmer med Johan.

    #113938
    kalle .p
    Deltagare

    Ja du.

    Om jag får den nya motorn att gå riktigt så kommer den att vara riktigt vass.

    För specen på portningen ligger i still men Saabs ritningar på RTC-806 men har inte öppnat spolportarna lika mycket för jag vill ha lite mer på låga varv.

    Har inte borrar upp bocket utan det är 70 mm kolvar i den så ligger kvar på 841cc och så har jag en standad vev med halva slängar för budjeten räckte inte till en sport vev, den kanske kommer.

    Detta är ju en -65 motor så jag har kvar enkelförgasan även om man har ett annat insug från en 93a och ett 44mm spjälhus.

    #113978
    kalle .p
    Deltagare

    Nu lyckades jag med att få in två bilder till.

    Så har körde jag runt i Söndags på min korta test tur. Kan säga att det var många som tittade lite extra på bilen.

    Har fått nästa fått tag i den pakningen jag sökte nu så till helgen kan saab var ute och rulla igen.

    #113979
    Dicst
    Deltagare

    Det är en rätt schysst grön nyans på motorn. Ligger mycket nära det som jag uppfattar som ”original”. Vad heter färgen/kulören?

    #114000
    kalle .p
    Deltagare

    Det är vanlig grön billack som jag har använt.

    Det funkar mycket bra och tål även den värmen som kommer frå bocket. Det ända som inte är riktigt bra är när den få bensin på sig då vill den lätt krulla sig.

    När jag är nästa gång i garaget så skall jag ta en bild på burken med färgen.

    #114039
    roger akerblad
    Deltagare

    Är det inte så att man ska använda speciel motorfärg när man målar motorer inte bara färg somm tål värme utan även släpper ut värme för kylningens skull?

    Roger

    #114041
    bjorn holmstrom
    Deltagare
    Roger Akerblad wrote:
    Är det inte så att man ska använda speciel motorfärg när man målar motorer inte bara färg somm tål värme utan även släpper ut värme för kylningens skull?

    Roger

    Nja det tror vi inte är så viktigt i en vattenkyld konstuktion som i grund och botten härstammar från tidigt 1900 tal.
    Men olje/bensin beständig är nog att föredra. 🙂 🙂

    Mvh Björn

    #114059
    chakka
    Deltagare

    Och målar man V4:an så drabbas man ju på ytterligare ett sätt av Fords idioti i att bygga in avgasgrenröret i toppen. Struten runt avgasutblåset behöver definitivt värmetålig färg, även om resten av motorn klarar sig bra med i stort sett vad som helst.

    Och använd för allt i världen inte Biltemas motorfärg. Den har jag lyckats tvätta bort med vanlig avfettning.

    #114091
    kalle .p
    Deltagare

    En bilder på den färgburken som jag andvände när jag målade motorn.

    Färgen är inköpt på Micro och den har Micro nr 44370.

    Fick ordning på vatten lägan som jag hittade förra vecka det var vatenpumpen som var kass. Så det var bara att gå in till Saab frådet och hänta en nästan nya vatenpump och montara den.

    Fick nu också testat lite mer med nya motorn. Det går riktigt bra över 4000 vara men under vill den inte alls gå.

    Först så skall jag hitta ett huvudmunstyke som är lite mindre än den 225 som jag nu har i. Sedan så funderar jag på att montera en ridventil så att man få lite mer på låga varv.

    Har en reedventil som är till min Husqvarna 250 WR -81 som skulle passa bra i insuget, så skall nog testa detta.

    #114126
    Dicst
    Deltagare

    En reedventil i en enkelförgasare? :confused: Spännande… Kommer den någonsin att vara stängd?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng