Utväxlingar och hastigheter
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Utväxlingar och hastigheter
- Detta ämne har 15 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-12-30 08:12 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Jag är nyfiken på vad min bil kommer varva i X hastighet.
det är alltså en vanlig 4 växlad låda med 7ans primär och 3,89 diffen.
alla siffror jag hittar förvirrar mig, inget passar in nånstans i nån kalkulator hurfan jag än försöker…
det som är intressant är hur fort bilen går på alla växlar och mellan 1000 och 8000 RPM i 500 steg
Det beror på vad du har för däck 😉
På 4:an blir hastigheten densamma som för 5vxl lådan
Om jag nu räknat rätt borde det bli ungefär så här med 195/60-15 och låda G34704
Total utväxling (de värden som ska in i Trionic)
1 11,76
2 6,65
3 4,46
4 3,03Hastiget @1000rpm
1 9,46
2 16,74
3 24,93
4 36,72Toppfart vid 6500rpm
1 61,46
2 108,78
3 162,05
4 238,7Toppfart vid 8000rpm
1 76
2 134
3 199
4 294Med låda 34702 blir totalutväxlingen
1 10,41
2 6,27
3 4,2
4 3,02
Alltså lite trögare 1-3 och mindre hopp 3-4 jämfört med den nyare lådan@svartvit wrote:
Så här blir det i vart fall på högsta växeln då det är samma primär och slutväxel som jag har:
Laddet kommer du nog ha lite bättre :teeth och jaa, det var på Autobahn.Stämmer hyffsat med min beräkning som ger 185kmh@5000rpm
(utifrån knappa 5000rpm och normal felvisning på mätaren)Utväxlingen anger hur många varv motorn snurrar medan utgående axel (= hjulet) snurrar 1 varv
För varje varv rullar bilen en sträcka = hjulets rullomkretsFör att räkna om från 195/60-15 => 215/40-17 använder du formeln:
Rätt hastighet = (”hastighet 195/60-15” / ”rullomkrets 195/60-15”) * ”rullomkrets 215/40-17”
mars 2, 2014 kl. 21:33 #197600Sorry för off topic! Men va är de för sida/program du använder dig utav M.Broberg? 🙂
@LiPoMannen wrote:
Sorry för off topic! Men va är de för sida/program du använder dig utav M.Broberg? 🙂
scrolla ner.
finns massa goa lathundar där. vissa saker är lite gamla nu men det mesta funkar.
@M.Broberg wrote:
nu behöver jag mer hjälp.
säg en 5 växlad låda 84-88 med 3,67 slutväxel och 7ans primär
säg GM55712 tex
hur blir det om man byter till en 8ans primär då?Jämfört med min setup på bilden ovan kommer du ha 228 istället för 200 på mätaren. Den kombinationen är väl det tyngsta man kan få med ”standardkomponenter”.
Jag kör med en 5 växlad låda i min 900a just nu som jag vet inte är originallådan. Den saknar båda lapparna på primärhuset den känns lite speciell att köra. Jag har ca 47km/h @ 1000rpm den har 2300rpm i 100km/h. Känns nästan som de sitter en 8ans primär i den lådan eller vad tror ni?
@larzzon wrote:
Jag kör med en 5 växlad låda i min 900a just nu som jag vet inte är originallådan. Den saknar båda lapparna på primärhuset den känns lite speciell att köra. Jag har ca 47km/h @ 1000rpm den har 2300rpm i 100km/h. Känns nästan som de sitter en 8ans primär i den lådan eller vad tror ni?
Jag tror din varvräknare luras lite kring 1000rpm :duck
Om varvtalet vid 100kmh stämmer verkar det troligt att du har en 9,33 slutväxel med 8:ans primär.
Borttagna typplåtar ? Kan det vara nått specialbygge eller nått från provavdelningen ?Grejen är den att jag sålde bilen för ca 3år sedan med originallådan med missljud nya ägarn rasade lådan och bytte till en låda som han hade fått indikationer på att den gått få mil. Bytte tillbaka bilen o augusti och började laga länkarmsinfästning, jag lyfte då ur motorn och noterade att lådan var identitetslös. Men ser ut som en vanlig 5växlad låda. Så därför öppnade jag aldrig primärhuset och räknade kuggar, för jag tog för givet att de var en vanlig med 6ans primär. Kan ju va nån som monterat 8ans primär i en vanlig växellåda. Skulle lägga in denna primären i min kokillåda. Men de blir väl jobbigt med 8ans primär och 4växlat.
Ja, jag kan ju inte garantera att varvräknaren visar rätt men trionic brukar skicka rätt signaler. Med den gamla lådan med 6ans primär tyckte jag de stämde bra för den lådan hade sina plåtar kvar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

