Utväxlingar och hastigheter

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Utväxlingar och hastigheter

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 26, 2014 kl. 00:27 #26396

      Jag är nyfiken på vad min bil kommer varva i X hastighet.

      det är alltså en vanlig 4 växlad låda med 7ans primär och 3,89 diffen.

      alla siffror jag hittar förvirrar mig, inget passar in nånstans i nån kalkulator hurfan jag än försöker…

      det som är intressant är hur fort bilen går på alla växlar och mellan 1000 och 8000 RPM i 500 steg

        februari 26, 2014 kl. 09:37 #197586

        Så här blir det i vart fall på högsta växeln då det är samma primär och slutväxel som jag har:

        Laddet kommer du nog ha lite bättre :teeth och jaa, det var på Autobahn.

          februari 26, 2014 kl. 18:07 #197587

          Det beror på vad du har för däck 😉

          På 4:an blir hastigheten densamma som för 5vxl lådan

          Om jag nu räknat rätt borde det bli ungefär så här med 195/60-15 och låda G34704

          Total utväxling (de värden som ska in i Trionic)
          1 11,76
          2 6,65
          3 4,46
          4 3,03

          Hastiget @1000rpm
          1 9,46
          2 16,74
          3 24,93
          4 36,72

          Toppfart vid 6500rpm
          1 61,46
          2 108,78
          3 162,05
          4 238,7

          Toppfart vid 8000rpm
          1 76
          2 134
          3 199
          4 294

          Med låda 34702 blir totalutväxlingen
          1 10,41
          2 6,27
          3 4,2
          4 3,02
          Alltså lite trögare 1-3 och mindre hopp 3-4 jämfört med den nyare lådan

            februari 26, 2014 kl. 18:12 #197588

            @svartvit wrote:

            Så här blir det i vart fall på högsta växeln då det är samma primär och slutväxel som jag har:

            Laddet kommer du nog ha lite bättre :teeth och jaa, det var på Autobahn.

            Stämmer hyffsat med min beräkning som ger 185kmh@5000rpm
            (utifrån knappa 5000rpm och normal felvisning på mätaren)

              februari 26, 2014 kl. 18:16 #197589

              om jag har total utväxling, hur gör jag för att räkna ut det?

              215/40-17 däck är det

              lådan heter
              G34504
              126576

              om det hjälper.

              men borde ”bli”

              G34704

              eller hur?

                februari 26, 2014 kl. 20:39 #197590

                Utväxlingen anger hur många varv motorn snurrar medan utgående axel (= hjulet) snurrar 1 varv
                För varje varv rullar bilen en sträcka = hjulets rullomkrets

                För att räkna om från 195/60-15 => 215/40-17 använder du formeln:

                Rätt hastighet = (”hastighet 195/60-15” / ”rullomkrets 195/60-15”) * ”rullomkrets 215/40-17”

                  mars 2, 2014 kl. 14:13 #197596

                  Typ såhär borde det bli mao?

                    mars 2, 2014 kl. 21:33 #197600

                    Sorry för off topic! Men va är de för sida/program du använder dig utav M.Broberg? 🙂

                      mars 2, 2014 kl. 22:09 #197601

                      @LiPoMannen wrote:

                      Sorry för off topic! Men va är de för sida/program du använder dig utav M.Broberg? 🙂

                      http://www.autopower.se/tips/

                      scrolla ner.

                      finns massa goa lathundar där. vissa saker är lite gamla nu men det mesta funkar.

                        mars 11, 2014 kl. 20:21 #197628

                        Hmm…. vilken map är det jag ska ändra utväxlingarna i? finns ju två.. Gear_st! och Gear_ratio_delta! >.<

                        EDIT: säger nån ”läs t5 manualen” igen så kommer jag hoppa omkring o slå på saker. läst den jävla saken upponer o fattar fortfarande inte 👿

                          december 22, 2014 kl. 15:37 #200394

                          nu behöver jag mer hjälp.

                          säg en 5 växlad låda 84-88 med 3,67 slutväxel och 7ans primär
                          säg GM55712 tex
                          hur blir det om man byter till en 8ans primär då?

                            december 23, 2014 kl. 19:55 #200412

                            @M.Broberg wrote:

                            nu behöver jag mer hjälp.

                            säg en 5 växlad låda 84-88 med 3,67 slutväxel och 7ans primär
                            säg GM55712 tex
                            hur blir det om man byter till en 8ans primär då?

                            Jämfört med min setup på bilden ovan kommer du ha 228 istället för 200 på mätaren. Den kombinationen är väl det tyngsta man kan få med ”standardkomponenter”.

                              december 29, 2014 kl. 19:44 #200480

                              Jag kör med en 5 växlad låda i min 900a just nu som jag vet inte är originallådan. Den saknar båda lapparna på primärhuset den känns lite speciell att köra. Jag har ca 47km/h @ 1000rpm den har 2300rpm i 100km/h. Känns nästan som de sitter en 8ans primär i den lådan eller vad tror ni?

                                december 29, 2014 kl. 20:30 #200482

                                @larzzon wrote:

                                Jag kör med en 5 växlad låda i min 900a just nu som jag vet inte är originallådan. Den saknar båda lapparna på primärhuset den känns lite speciell att köra. Jag har ca 47km/h @ 1000rpm den har 2300rpm i 100km/h. Känns nästan som de sitter en 8ans primär i den lådan eller vad tror ni?

                                Jag tror din varvräknare luras lite kring 1000rpm :duck

                                Om varvtalet vid 100kmh stämmer verkar det troligt att du har en 9,33 slutväxel med 8:ans primär.
                                Borttagna typplåtar ? Kan det vara nått specialbygge eller nått från provavdelningen ?

                                  december 29, 2014 kl. 21:45 #200485

                                  Grejen är den att jag sålde bilen för ca 3år sedan med originallådan med missljud nya ägarn rasade lådan och bytte till en låda som han hade fått indikationer på att den gått få mil. Bytte tillbaka bilen o augusti och började laga länkarmsinfästning, jag lyfte då ur motorn och noterade att lådan var identitetslös. Men ser ut som en vanlig 5växlad låda. Så därför öppnade jag aldrig primärhuset och räknade kuggar, för jag tog för givet att de var en vanlig med 6ans primär. Kan ju va nån som monterat 8ans primär i en vanlig växellåda. Skulle lägga in denna primären i min kokillåda. Men de blir väl jobbigt med 8ans primär och 4växlat.

                                  Ja, jag kan ju inte garantera att varvräknaren visar rätt men trionic brukar skicka rätt signaler. Med den gamla lådan med 6ans primär tyckte jag de stämde bra för den lådan hade sina plåtar kvar.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.