V4 rallycross framvagn recept

Forum / Övrigt / SSR / V4 rallycross framvagn recept

Forum / Övrigt / SSR / V4 rallycross framvagn recept

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 6, 2011 at 21:41 #4902

      Enligt vad jag erfarit av diverse diskussioner bl a på det gamla forumet och Fulings byggtråd på Rejsa.nu fungerar det tydligen med följande kombination för en breddad framvagn på Saab 96, ett gammalt rallycross-(folkrace)recept?

      Sett inifrån och ut:
      – V4 växellåda
      – 99 drivklocka (tom -77?)
      – 99 inre höger drivaxel (tom 74)
      – V4 yttre drivaxel
      – V4 nav och medbringare

      1. Kan någon bekräfta detta?
      2. Hur ser det isåfall ut i skarven mellan 99ans drivaxel och V4ans yttre drivaxel, alltså i själva knuten? Passar splinesen från 99-axeln direkt i V4ans knut? Sitter inte låsringen på ett annat ställe på 99ans drivaxel gentemot V4ans??
      3. Hur får man loss 99ans drivaxel från sin yttre knut? Jag har tyvärr gett bort alla mina 99 rephandböcker till en bättre behövande.

      Mvh
      /D

        november 6, 2011 at 22:59 #31893

        3. Drivaxeln har ett spår (vid splinsen) och det sitter en motsvarande låsring i drivknuten

          november 7, 2011 at 06:57 #31883

          Jeg hadde et sett med slike driavksler for noen år siden. De var bygget som du sier. Minnes ikke hvor sveiseskjøten var.

          . Husker ikke årgangen på hvor skillet for drivklokkene går. Er vel omtrent som du nevner. Er vel antall splines/spor? som skiller.

          Been a Saab owner since 1987.
          I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

          Today I have:
          1960 93F
          1967 96 Monte Carlo 850
          1975 96 V4
          1989 900i 8V 5 dørs
          1992 900S 5 dørs
          2009 9-3 SC tid

            november 7, 2011 at 08:47 #34681

            @Morten Strandmoe wrote:

            Jeg hadde et sett med slike driavksler for noen år siden. De var bygget som du sier. Minnes ikke hvor sveiseskjøten var.

            . Husker ikke årgangen på hvor skillet for drivklokkene går. Er vel omtrent som du nevner. Er vel antall splines/spor? som skiller.

            Sveiseskjøten (=svetssöm)? Nej jag menar inte att drivaxeln skulle vara svetsad, utan att det tydligen passar ihop med splinesen.

              november 7, 2011 at 08:50 #34682

              Aha! Mine var kortet inn for å kunne brukes på standard V4 framvogn og bremser.

              Been a Saab owner since 1987.
              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

              Today I have:
              1960 93F
              1967 96 Monte Carlo 850
              1975 96 V4
              1989 900i 8V 5 dørs
              1992 900S 5 dørs
              2009 9-3 SC tid

                november 7, 2011 at 09:28 #34685

                Även andra varianter på samma lösning är av intresse att lista i denna tråd, det här är bara en variant.

                Nu har jag iaf via PM fått bekräftat att splinesen är lika :AP Tackar!

                Hur i h 👿 e får man då isär axeln från 99:ans drivknut?
                Tydligen ska man (enligt hörsägen) ha en “bakvänd plattång” att ta ringen vid den röda pilen med och samtidigt ett speciellt mothåll att slå på inre delen av axeln med? Hur många händer behöver man??? Har någon ett utdrag ur en verkstadshandbok vore jag evigt tacksam. Det är ju smörjfett överallt…

                  november 7, 2011 at 16:27 #34703

                  Sätt fast drivxeln i ett skruvstycke och ta en handslägga och klipp till på knuten ute på kanten precis i skarven mellan det rostiga och fettet där storändan på damskaen suttit så delar det sig

                    november 7, 2011 at 17:14 #34706

                    Använder man 99 ans bärarmar?
                    I så fall: värför använder man inte naven oxå ?

                      november 7, 2011 at 18:03 #34711

                      Roger: Den klickar ur utan att behöva en specialtång då? Ha, våld med slägga på bil!

                      Leffe: Jag kommer att förlänga 96ans bärarmar och använda 96 nav. 99an har en annan styrgeometri och det verkar enl diskussioner med Fuling inte bli helt gynnsamt på min bil.

                      Men hur blir det med låsringen egentligen? Den sitter väl på ett annat ställe på V4ans drivaxel jämfört med 99an?

                        november 8, 2011 at 22:14 #34768

                        Fick besök av Christian tidigare ikväll och vi gjorde ett test med Rogers metod; Drivaxeln i skruvstädet hängandes med navet nedåt, en hand i svårt kläm och tre arbetande 😯 , en (alldeles för klen) inverterad låsringstång för att bända isär låsringen samt en handslägga. :ID
                        Resultatet uteblev dessvärre. Gör vi rätt? Hur hårt kan man slå utan att det blir skrot av något, typ låsringar?

                          november 9, 2011 at 07:23 #34779

                          Principen är väl densamma som på 900 och 9000?
                          Det kan vara lite lurigt att få låsringen att släppa hela varvet runt. Går låsringen att “rotera” brukar den vara lös.
                          Ofta räcker det med handkraft för att dra loss knuten.

                          Har du otur är det någon tidigare mekaniker som använt låsvätska på splinsen…

                            november 9, 2011 at 21:16 #34813

                            Låsringen är väl precis som på V4an bara ett stopp för inte splinsen ska kunna åka ännu längre in i drivknuten, det sitter en fjäderring i änden på drivaxeln som du ser när det delat sig, så skit i tången, håll i knuten och klipp till utav hel*ete så delar det sig.

                              november 9, 2011 at 21:21 #34814

                              @roger wrote:

                              …skit i tången, håll i knuten och klipp till utav hel*ete så delar det sig.

                              Så talar en sann svensk! 😀
                              Ska göra ett nytt försök i helgen. Tack.

                                november 9, 2011 at 21:30 #34815

                                Dick, jag tror mer på bestämt och snärtigt slag med rent träff än en ren råsopp.
                                Så var det på yttre knuten när jag tog isär mina axlar.

                                //Uffe

                                  november 12, 2011 at 19:01 #34878

                                  Ja, då var det färdigt. Det gick ju som jag misstänkte, att jag till slut efter allt bankande oavsiktligt slog sönder yttre drivknuten på ena sidan, trots att jag använde en hemmagjord dorn för att träffa rätt. Den andra sidan gick lättare och klarade sig hel, men det krävdes en serie riktade kraftiga smällar även där. Att något som bor hela sitt liv i smörjfett kan sitta så i n n å t h -v t e fast! 😮 Helt otroligt! Kan det bero på att ena damasken var sprucken och fukt trängt in? Jag tycker inte det var varken tecken på rost eller stelnat fett, men man vet ju aldrig… Hoppas att samma manöver med V4:ans delar inte är lika motsträvig.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.