V4 trim => insugsflöden

Forum / Övrigt / SSR / V4 trim => insugsflöden

Forum / Övrigt / SSR / V4 trim => insugsflöden

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 6, 2007 at 19:36 #109987

      citat:
      Fuling: menar du att “XP” ska gå ut på t.e.x forumet med all information och hoppas på att sälja grejer ändå ?

      Japp, han skulle sälja mer grejor med en betydligt öppnar hålling.
      Och jag menar inte att man behöver släppa ALL info öppnen.
      Finns ju fler läge mellan mussla och fult öppnethet.

      Andresas:
      Jag gämnför inte Göran men Niklas angånde försälning av något, där är de lika.
      Med den skilnad att Göran vill diskutera det han har skrivit, med Niklas är det locket på.
      Skilnden ligger att Göran bjuder på info/kunskap gratis på forum mm.
      Så vad gäller öppenhet är Göran och Niklas på två olika planeter.
      Jag är inte arg, Andreas. Bara JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ läss på musslor.

      Jag tycker det är ski… trist att det är så här och allt detta jynnar inte öppenheten i saabsvängen utan bara förstärken musselfenoment.
      Men det är kanske så ni vill ha det, eller?

      EDIT:
      Skall väll tillägga att rent personligen har jag inget imot Niklas.
      Utan det är sättet/fenementet mussla som retar gallfeber på mig.

        augusti 6, 2007 at 20:40 #109991

        Niklas gör ett jättejobb och det skall han naturligtvis ha uppskattning för. Kan han dessutom göra det i form av ett företag och nytillverka svåra delar är det till stor nytta för vår hobby. Det finns dessutom fler som drar stora lass för vår hobby som är värda all heder.

        Men jag håller med fuling till stor del; vissa frågor som ställs här på forumet blir alldrig besvarade trots att man vet att kunskapen och erfarenheten finns bland vissa medlemmar. Jag har faktiskt till och med blivit uppringd och utskälld efter att ha svarat på en fråga eftersom jag minsann “inte skulle uttala mej om sånt jag inte visste ett skit om”… Jag var ju faktiskt inte med på tävlingsavdelningen och hade ju inte stått i år vid en bromsbänk och lärt mej…. Och med det i bakhuvudet förstår jag att vissa saker är bättre att skriva i en bok som man sprider till en begränsad skara, än att få en massa skit för att men inte vet ett skit, dessutom utan att få andra erfareheter och ideer.

        Du, fuling, är ju inte riktigt rädd för att sticka ut hakan och få några smällar, det verkar nästan som om du njuter av det. 😉 Men det är ju väldigt tråkigt när de utdelade smällarna inte backas upp av annan fakta utan bara syftar till att nedvärdera.

        Om någon undrar så är det inte Modreratorn Pelle som skriver utan SAABentusiasten Pelle.

        Pelle
        Som önskar högre till tak med fler åsikter och erfarenheter i diskussionerna.

          augusti 6, 2007 at 21:34 #109997

          citat:
          Men det är ju väldigt tråkigt när de utdelade smällarna inte backas upp av annan fakta utan bara syftar till att nedvärdera.

          Jag skall köra ut pipen igen
          Ta och kolla mina inlägg genom åren så får du se.
          Står iof inte om flödingstest av insug, där går jag bet, men en hel del annat.
          MEN det är det som är bra om man är fler, mao man kan olika saker.

          citat:
          det verkar nästan som om du njuter av det.

          NEJ, skulle MYCKET häller föra en teknisk diskution på lite högre nivå med FLER inblandade.
          Men det har jag nästan slutat hoppas på 🙁

            augusti 7, 2007 at 05:25 #110002
            fuling wrote:
            Ta och kolla mina inlägg genom åren så får du se.

            MEN det är det som är bra om man är fler, mao man kan olika saker.

            Precis vad jag menade; du besvarar frågor utifrån din erfarenhet och hamnar ofta i intensiva diskussioner, ibland resulterar det i ny och omvärderad kunskap (bra!) ibland slutar det med irriterad pajkastning (inte lika bra).

            Det jag ibland kan tycka är tråkigt med “saabandan” är just “sköt dej själv och skit i andra” samt “du ska inte tro att du kan något”, som emellanåt skymtar fram från lite olika håll.

            Jag har kontakt med flera duktiga amatörer i saabvärlden och det finns en viss rädsla att uttala sej offentligt då man så ofta får skit för det, trots att man bara ville vara vänlig och hjälpsam.

            Pelle

              augusti 7, 2007 at 06:10 #110004

              jag tar här och sticker ut hakan och blir den bort skjuten så bjuder jag på det.
              Det finns 2 forum som är som natt och dag här på nätet.
              Det ena är musselklubben nummer ett där kunskapen bara skall delas med den inersta betalande kretsen även om du kan rega dig på deras forum, så blir du utskälld via mejl om du vågar ställa en fråga utan att vara betalade medlem för du snyltar på deras kunskap, resultatet blir att många väljer att inte bli medlem där eftersom det ofta börjar med nyfikna frågor innan man sitter fast i träsket:)
              Det andra forumet är öppet höggt i tak, saker stöts och blöts (nordiska typ-2 klubben) alla frågor får svar man delar glatt med sig allt man har att ge till andra mindre vetande, vilket gör forumet till en smältdegel av åsikter som ger ny kunskap till noviser.
              Gissa vilket forum där inläggen haglar in? Just precis typ-2klubben.
              Vart jag vill komma är att utifrån detta kan jag förstå fulingens tankesväng och förstå varför han inte vill dela med sig.
              från en saabnovis skalle bara inget annat.

                augusti 7, 2007 at 06:46 #110007

                nu tycker jag att vi lämnar det här ämnet i just denna tråden. Ska vi diskutera hur Saab folket behandlar andra likställda tycker jag att vi startar en ny tråd om just detta.

                  augusti 7, 2007 at 14:30 #110029

                  Hej

                  Jag lade en förläng morgonfika på att svara på fulings inlägg och så hängde det sig när jag skulle lägga ut det 🙁

                  Det kändes som en betoning på det som jag just hade skrivit.
                  Jag trodde först att Görans gav bort sin bok men skillnaden ligger tydligen i att han är aktivt på ett forum och svarar på frågor.
                  Det är något som jag helt enkelt inte har tid till.

                  Jag arbetar på dagarna med motorutveckling och på kvällarna med kunders delar och motorer.
                  Det spelar ingen roll hur många frågor jag svarar på, raceveven blir inte klar för det.

                  Svaren på de flesta frågor finns i manualen just så jag inte behöver svara på dem en gång till. ”Det står i manualen” är mitt standard svar till kompisarna.

                  Sedan många år står det längst bak i XP-manualen;
                  ”De som köpt denna manual och bygghandledning av mig ger jag rätten att återkomma till mig för ytterligare råd och tips om sin trimning. Jag uppmanar er alla även att återkoma med resultatet av er trimning och övriga kommentarer om innehållet i denna handledning eller tips om vad jag kan hitta ytterligare information”

                  Detta innebär att jag dagligen får besvara mail från XP-användare om bestyckningar och individuella avväganden på deras byggen. Något som hade varit tråkigt i längden att lägga ut på ett forum och dessutom mycket av privat karaktär.
                  Eller skall jag lägga ut min privata email på nätet för alla att se? Både mycket olämpligt och troligtvis även olagligt med tanke på PUL.

                  Jag har således från början gått ut med att jag samlar in information således är det inte ”min sanning” utan sanningar som generationer av SAAB-trimmare samlat på sig, och skulle det vara någon felaktighet så har jag uppmanat XP-användarna att återkomma till mig med korrektur så att jag kan justera.
                  Jag har för närvarande 6 XP-användare som får nya upplagor utan kostnad bara för att korrekturläsa och återkomma med hittade stavfel, synpunkter eller faktafel.

                  Angående att jag skulle sälja grejer med betydligt öppnare hållning.

                  Jag lade tidigare ut blänkare när jag gick ut med ett infomail till XP-användarna om en ny produkt vi tagit fram eller hittat en leverantör till.
                  Då fick jag kritik för att jag var för hemlighetsfull, så därför började jag lägga med en bild så att alla kunde avgöra om det var av intresse för dem eller ej.
                  Men eftersom vi bildat firma och många produkter försäljs genom firman så var jag tvungen att sluta med det då man ju ej får göra reklam på forumet.

                  Jag kan ju här tex nämna solfjäder tryckplattan till V4 som vi tar 500 kr mindre för än ”Din rally Butique”, och smidda Mahle kolvar till V4 som vi tar ca 700 kr mindre för än Dalhems. Dvs genom att köpa någon av dessa produkter så sparar man mer pengar än vad det skulle kosta att köpa en eller tom 2 XP-manualer då de ligger på 350 kr utan mallarna för XP-avgas systemet.

                  Här är målet att kunna förse SAAB åkare och framför allt medlemmar i SSK med billiga delar för att hålla sina bilar rullande och då rullande fortare än någonsin.
                  Tanken med inköpet av en manual är att jag inte skall behöva svara på de mest grundläggnade frågorna och dessutom så får kunden en stor källa av information för att undvika haverier som kan bli mycket kostsamma i både tid och pengar.

                  Den finmekaniska firma som gör de flesta av mina delar tar 600 kr i timman + moms = 750 kr/h.
                  Passa dig Hillby dina insug kan bli dyra att flöda om jag skulle fakturera 😉

                  En del av XP-produkterna kan vi lägga ut på classicsaabracing, momsade och klara.

                  När jag tar fram en ny provserie på 10 ex så görs det ofta ”ideellt” och via kaffekassan, då kan man inte gå ut med dem på en officiell hemsida.

                  Produkten provas istället ut av XP-användare och förhoppningsvis tar den första 10-serien en del av utvecklingskostnaden.
                  Om allt funkar bra så kan man sedan ta fram ett marknadsmässigt pris och gå ut officiellt med produkten. Blir det mycket kostsamt så kanske det inte blir mer än en första serie på 10 omgångar och då är de bara de XP-användare som nappade på det första erbjudandet som kommer att ha dessa delar.

                  Detta är ingen musselförening, det är bara så det blir med de skattesatser som vi har i detta land.

                  Jag åker ju runt på de flesta SAAB marknader och tar då med mig de XP-delar som finns i lager så att
                  alla och envar chans att köpa. Delarna finns även med på min prislista som vem som helst kan få.
                  Dessutom så finns det specifika monteringsanvisningar för flera produkter och ofta så skickar jag med utvalda sidor ur senaste versionen av XP-manualen för att icke XP-användare som köper trimdelen inte skall missa någon primär information vilket annars kan orsaka problem.

                  Förutom det så ligger jag ute med flertalet månadslöner i prototyp delar, kassationer och restlager.
                  Den senaste V4 delen, hårdeloxerade aluminium ventilbrickor som väger mindre än hälften av original är ett bra exempel. Här var jag tvungen att beställa hem 10 omgångar för att firman som gör dem skulle vilja besvära sig, och då blev de 250 kr billigare än de inte ens eloxerade brickorna som TG-motor säljer.
                  Trotts att bara fyra personer nappade på dessa så körde jag en 10-serie.
                  Inte någon ekonomi i det men jag får hjälpa SAAB entusiaster med att få fram nya trimprodukter till V4 som är bättre än de SAAB Sport&Rally sålde, och det är sådant som inspirerar.

                  Nåväl, nu har jag inte tid att skriva mer, måste jobba.

                  Ser fram emot ikväll för då kommer Andreas hit med lite insug som vi skall flöda 🙂
                  Tyvärr så är det toppenväder med 27 grader varmt och solsken.
                  Min Sambo skall ut och ta en öl i kväll med en kompis, men jag valde bort att följa med, jag känner att jag vill prioritera att föra vår hobby framåt.

                  OK and Out.

                  XP-Niklas

                    augusti 7, 2007 at 16:12 #110036

                    citat:
                    Jag trodde först att Görans gav bort sin bok men skillnaden ligger tydligen i att han är aktivt
                    på ett forum och svarar på frågor.
                    Det är något som jag helt enkelt inte har tid till.

                    Fel igen, det är inte det det rör sig om häller, det är en fråga om öppenhet och ödmjukhet. Oavsätt om man köpt hans bok eller ej.

                    EDIT:
                    Rästen av texten lämmnar jag okommenterad för den har i prinsip redan diskuterats i en tidiagre tråd. Skall försöka hitta den.

                    ps
                    Själv sitter jag och simulerar chassidynamik för mitt höga nöjse skull.

                      augusti 7, 2007 at 20:11 #110059

                      Niklas.
                      Här ligger diskutionen på det plan jag vill ha, så du kan om du vill.
                      http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=35485&page=21&fpart=1

                      Reklamtråden ski… jag i att leta rätt på den var inget trevlig.

                        augusti 7, 2007 at 22:13 #110068

                        Kan inte riktigt se XP-Niklas fel i denna debatt, handlar det inte om att, det du (XP-Niklas) tar ut i pengar för en XP-Manual är vad du lagt ut i pengar & arbetstid? Sen kan jag tycka lite som Fuling, att det finns ämnen som inte folk vill delar med sig av, pga en eller annan anledning. Men som gammal egenföretagare förstår jag att ingentig är gratis. Om jag förstått denna tråd rätt så kan jag om några månader få mitt korsinsug, via XP-Niklas optimerat, för en kostnad av vad det kostat att göra denna flödestest? Eller har jag fattat fel? MVH JONAS

                          augusti 7, 2007 at 22:38 #110070

                          Det är en stor skilnad att vara i prinsip en mussla och berätta lite vad som är på gång.
                          Att XP skall berätt ALLT har jag aldrig bigärt.
                          Om så vore fallet skulle jag behöva söka hjälp.

                          Jag har en del godis som ligger.
                          Och min maskin i 95an skall isär, 2st Grottis portade toppar + insug för 2st stående 40DCFN.
                          Vore väll något att köra tänderna i Niklas, sugen???

                            augusti 7, 2007 at 22:46 #110074

                            Man kan bli ganska trött på allt detta dividerande!

                            Vårt Forum är väl inte tänkt för marknadsföring på kommersiell nivå?
                            I så fall borde där finnas en särskild avdelning.

                            Nu tycker jag att styrelse och “moderatorer” tar tag i den här frågan och verkligen tänker igenom den.

                            Jag har all förståelse för det arbete som XP-Niklas lägger ner, men som Johan “Fuling” är inne på så håller vi nu på att hamna i en gråson. Om Niklas kan få lägga ut “blänkare” för nya “innovationer” och nya upplagor av sin manual som inte alla SSK:are får tillgång till, så måste vi nog vara beredda på att andra intressenter med anknytning till Saab-hobbyn också måste släppas in! Sådana är reglerna för ett “öppet” forum!

                            Vi vill väl inte ha detta till en öppen reklammarknad!

                              augusti 7, 2007 at 23:50 #110076

                              S-A.
                              Kolla min länk åvan, den är iof en nästan riklam.
                              Men det kan man ta pga av diskutionen som kommer.
                              Mer sånt min kära XP

                              Därimot en del andra inlägg, tidigare, om ny XP-manual kan han stopp där solen inte skiner.
                              Där vänder han sig till sina säktmedlemmar.

                              Finns fler på detta forum som säljer grejor företagsmässigt, med de jag täcker på sköter det jä… snyggt och framförallt bjuder på sig själv och kunskap.
                              Då kan i alla fall jag se genom fingrana.

                                augusti 8, 2007 at 07:12 #110081

                                Johan,

                                summeringen av dina inlägg i denna tråd på forumet är att du har producerat en massa varmluft och kraschat min tråd. Tack för det…..

                                Om du nu ändå skruvar isär din rova kan du väl flöda dina prylar, skriva en sammanfattning och lägga ut det på forumet?

                                  augusti 8, 2007 at 10:03 #110097

                                  Andreas, du VET mycket väll varför jag gör som jag gör.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.