V4:a går sämre efter tändinställning

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 V4:a går sämre efter tändinställning

  • Detta ämne har 23 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-15 19:50 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24118
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tycker att min V4:a blivit slöare sedan jag ställde tändningen. Förra ägaren hade grovställt den och när kopplade på stroboskoplampan såg jag först inte markeringen, så långt föd var den. Vred tillbaka fördelaren till jag hamnade på 6 grader varvid motorvarvet på tomgång gick ner ordentligt och bilen som sagt blev slöare vid körning. Jag gjorde mätningen med vaccuumslangen bortkopplad, men märkte ingen förändring i motorvarvtal med slang av/på, vilket jag har för mig att det brukar bli. Kan vaccuumdosan vara trasig? Det är en stor mojäng med en röd knapp på baksidan, vad är den till för?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #176872
    Janne Hagnell
    Moderator

    Besvarar mina egna frågor: Säljaren hade mätt kamvinkel när han ställde in så att jag sedan skulle behöva justera jättemycket verkar inte rätt. Återgår nog till hans inställning och skippar stroboskopet. Den röda knappen är ingen knapp utan ett vaccuummuttag som bara användes på USA-marknaden och därför är pluggat.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #176874
    William
    Deltagare

    prova att dra loss vakumslangen på fördelarsidan ifall du har en fördröjningsventil på slangen,

    Annars kan det vara som du säger membranet, eller att plattan som rör sig i fördelaren kärvar. Min har fastnat nångång så man får smörja lite. sug i slangen med fördelarlocket av och se om det rör sig 🙂

    #176875
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack för tipset. Börjar nog med att ställa tillbaka fördelaren som den var innan jag började mickla.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #176929

    Jag hade i många år den kaxiga attityden att inställning med lampa är för jönsar och att det för effekt och ekonomi bästa läget i stället är så tidig tändning som möjligt utan att motorn spikar vid segdragning. Först på senare år har jag börjat fatta att det är mer komplicerat än så. B.l.a. verkar bilen faktiskt gå snålare med något senare tändning om man som jag kör relativt sakta och segdrar i stället för att varva ur. Ställer man fram tändningen onödigt sent blir det tuffare för avgasventilerna, varmare i grenrör och eventuell turbo samt att en massa dyr bensin går till spillo. Å andra sidan uppstår det på raggarrundan så mysiga avgasbluddret om man låser frihjulet och motorbromsar… :race

    Nar jag haft kallstartproblem på mina olika bilar genom åren har det ofta gjort mirakel att vrida tändningen extra tidigt, tvärt emot vad man kanske kan tycka. När motorn blivit varm spikar den lätt i samma läge.

    #177572
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag har aldrig vågat lita till känslan utan kört lampa, men med Bolken fick jag tänka om. I vinter hoppas jag hinna med att byta fördelare, och sedan kunna ställa med lampan som vanligt.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #177613
    porsche944
    Deltagare

    Fördelaren har inte varit upptagen? Det har hänt mig att den var tillbakasatt ett halvt varv fel, då blir det svårt att ställa tändningen rätt!

    #177631
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag satte fördelaren ett halvt varv fel på Bimsan, men då gick den ju inte att starta alls. Vaccuumdosan ser ut att sitta där den ska, pekande åt höger.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #177723
    ingemargavle
    Deltagare

    Jag hade nog kollat att märkningen på remskivan står rätt. Kolla ö.d på cylinder 1 och gämför märkningen. Det bör gå genom att skruva ut tändstiftet.

    #177725
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag har funderat på det också, men det faktum att bortplockningen av vaccuumslangen gav noll och ingen varvtalsförändring gjorde att jag ändå misstänker fördelaren.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #177740
    saabandreas
    Deltagare

    Hade samma fenomen på min 73:a tills rätt nyligen

    Testa och smörj upp den mekanism som styrs av vakumet inne i fördelaren.
    Vart stor skillnad på min 73:a.
    Tändning är nu på 6grader f.ö.d och den går hur fint som helst.

    Byta brytare och ställde kamvinkeln också i samma veva.

    Går

    #197426
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jo, det blir nog antingen smörja upp eller byta till redan uppsmord fördelare.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #190158
    William
    Deltagare

    Janne börja med att ta av fördelarlocket och peta på armen som in i vakumklockan, för att se så detta går att röra. Hela plattan med brytarna vrids då med. Jag har fått hjälpa detta lös efter nån vinterförvaring då det fastnat. I mitt fall drog den inte tillbaka tändningen så man hörde tydligt pingande i avgasröret på tomgång pga sen tändpunkt.

    #197967
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag petade på den och tyckte den rörde sig men det är iof sig inte samma sak som att den gör det under körning.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #192613
    saabandreas
    Deltagare

    Suger man i vakumslangen så ska den röra på sig 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.