V4:an SPRUTAR olja!!hjälp!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4:an SPRUTAR olja!!hjälp!

  • Detta ämne har 60 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2002-04-09 14:13 av Anonym.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 11, 2002 kl. 21:48 #62893

      Svar till MickeB: Du gjorde väl som vanligt väl? Rasade motorn..

      Svar till lillmagnus: Det var skönt att det har löst sig. Jag åker till Visby ändå på onsdagkväll från Nynäshamn. Måste kolla att du verkligen är ärlig mot oss..

        Anonym
        mars 12, 2002 kl. 15:39 #62894

        Ja då kanske du får se pärlan,en beige med en stor ”1” på förardörren……Utan oljedropp!!!/M

          mars 12, 2002 kl. 18:55 #62895

          En stor ”I” ??? -Är detta någon gute-symbol? Något som har med stångstötning att göra?

            mars 17, 2002 kl. 13:03 #62896

            Kl 17,00 idag, söndag så lämnar jag kobben. Har inte lyckats finna vare sig din bil eller några oljespår efter den.

            Däremot har jag sett massor av fina V4 r. Vid Söderport såg jag en fin bruks-68:a igår liksom en hyfsad jubileums 80:a. På Polhemsgatan så jag tre hyfsade V4 r när jag var över till ICA för en stund sedan. Vid Östercentrum utanför OBS-gallerian fanns den en fin grönmetallic kärra häromdagen och i Hemse kom det en gubbe med en 95:a och släpkärra med får på…

              Anonym
              april 5, 2002 kl. 20:04 #62897

              Hallå!

              Jag blåser lite liv i denna tråd för en stund.

              Mats:

              Det är den bakre packboxen som är väck på min V4a, skall byta den i morgon. Den var lika slapp som strumplisa.
              Lamellen var helt nerkletad med olja.
              På ”passagerarsidan” av växellådan har oljan tagit sig ut och sedan bak och ut efter damasken och drivaxeln till skivan.
              Damaskerna är hela (stavas det så?)
              Det syns helt klart och tydligt att det måste ha tagit den vägen.

              Fråga 1: Är det bara att trycka i packboxen försiktigt utifrån eller måste jag sära på motorn?
              Fråga 2:Vad är lämpligt att torka lamellen med? orkar inte lära mig av något eget misstag. sprit eller förtunning?

              Hoppas att bilen blir mer lättsåld nu när detta är avklarat.

              Mvh Anders

                april 5, 2002 kl. 23:08 #62898

                Den bakre packboxen?? Du menar väl den främre. Den vid lamellaxeln?

                Nejhej. Du menar vevaxeltätningen?? Ja det är bara att trycka i en ny med någon trubbig dorn.

                Lameller och olja är ingen bra lösning men prova i alla fall med att tvätta den med rödsprit och försök att rugga upp ytan med en smärgelduk. Och tvätta igen. Det hänger på hur mycket lamellen har absorberat. Om du har bränt koppligen, slirat med den alltså, så brukar CocaCola kunna vara bra. Man änvänder detta elexir i racekretsar när man har bränt kopplingen på startplattan.

                  Anonym
                  april 6, 2002 kl. 09:42 #62899

                  Jo det var tätningen bakom svänghjulet som var kass. Det var den längst ”bak” i motorn som jag kunde finna.

                  Visst har kopplingen slirat en del när man trampat på.

                  CocaCola!? jaja. får väll testa det.

                  Tackar så mycket!

                    april 6, 2002 kl. 12:05 #62900

                    Det fins spray för rengörning av bromsbelägg och lameller brukar kunna funka. Bra vid rengörning av telexempel förgasaren. Fins även för eldetaljer.

                      april 6, 2002 kl. 21:17 #62901

                      Om beläggen har ABSORBERAT olja så hjälper inga kemikalier alls.

                      Roger, du tänker väl på Bräkleen/Quickleen?

                        Anonym
                        april 7, 2002 kl. 06:45 #62902

                        Det fungerade bra med rödsprit å smärgelduk. Tror faktiskt att jag lyckats få tätt på motorn nu.

                        Nu äterstår bara att få den att gå ordentligt. Vet inte vad som har hänt med den. Brytarna hade fått sig en kyss så dom var skeva, men dom är bytta, testade tändkablar ifrån min reservmotor och den gick inte bättre för det. Gnistor har jag. soppa får den. Men mer fart än 60-70 vill den inte göra.
                        Skall nu inhandla nya stift och kablar samt byta kondensatorn så fort OK behagar öppna.
                        Vacum historien på fördelaren Fungerar. Något tips?

                          april 7, 2002 kl. 20:09 #62903

                          Hej Mats för tillfället använder jag RUN ON cleaner 93A från U.S.A.B i Malmö om det inte är
                          väldigt genomdränkt! Då måste man även bränna ur
                          beläggen, bromsbackarna och lamellerna med gassvetsen eller gasolbrännare men det kan väl de flesta som jobbat med dessa detaljer, men det fins ju nybörgare som behöver tips!

                          PS det fans ju bättre grejor förr som är förbjudna idag.

                          Hälsningar Roger

                            april 7, 2002 kl. 22:43 #62904

                            Anders E:
                            Sitter tändkalarna rätt?(inget på hopp)
                            Står tändningen rätt?

                              Anonym
                              april 8, 2002 kl. 21:34 #62905

                              Kablarna satt rätt. Men den där tändningen fanns det inte något som helst rätt med. har ställt in den lite på ”känn”. Så nu går den skapligt.

                              Var kan man finna en liten guide till för att få tändning på V4an att bli bra?

                              Den lilla bok jag har står det något om märkning på svänghjulet. Men det där svänghjulet har jag haft av flera gånger så det lär väll inte sitta rätt för fem öre.

                              //Anders

                                april 8, 2002 kl. 22:32 #62906

                                Anders E:
                                Ahh, märkningen/hacket sitter på remskivan(fram).
                                Presis åvanför remskivan finns en klack, på denna klack finns det graderat 10, 6, 3, TDC, 3 grader(TDC=0 grader).
                                1. Vrid motorn(remskivan) moturs så att hacket står pricis vid 6grader och då skall rotorn peka på 1ans tändkabel(finns ett hack på fördelarkanten).
                                Om du vrider för långt(förbi 6grader) vrid då tillbaka(medurs) en bra bit och sen tillbaka till 6grader. Om nu rotorn pekar på 4ans tändkabel får du vrida ett helt varv på motorn. (kamen, fördelaren snurrar 1/2varv när motorn snurrar 1varv).
                                2. Lossa fördelaren.(inte helt utan så att den går att vrida lite trögt)
                                3. Kolla att brytaravstånder är rätt(0,4mm).
                                (vridfördelaren så att brytarna öppnar max)

                                4. Ta bort kabeln från tändspolen till brytarna på tändspolen.
                                5. Anslut en testmejsel(lampa) mellan kabeln och + på batteriet.
                                6. Lyser lampan, vrid fördelaren försiktigt moturs tills lampan slocknar.
                                Om lampan inte lyser, vrid lite medurs tills lampan tänds och vrid nu tills lampan slocknar.
                                Kolla att märkningen på fördelarkanten pekar unjefär på 1ans tändkabel.
                                7. Dra åt fördelaren.
                                8. Koll, backa motorn(medurs) tills lampan tänds och lite tillbaka till 6grader. Precis vid 6grader skall lampan slockna.
                                9. Klar

                                Lättare är om man har en stoboskåk-lampa men glöm då ej att tabort vakumslangen på fördelaren och låt motorn gå på tomgång(ca 800-900r/min).

                                  april 9, 2002 kl. 13:05 #62907

                                  För att vrida runt motor finns det ett litet tipps i verkstadshandboken som gör det hela enklare. Lägg i fyrans växel och skjuv bilen frammåt.

                                  /CJ

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 61 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.