V4:an SPRUTAR olja!!hjälp!
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4:an SPRUTAR olja!!hjälp!
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4:an SPRUTAR olja!!hjälp!
- Detta ämne har 60 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2002-04-09 14:13 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
februari 25, 2002 at 13:50 #62863
Nej, jag hade inte 167 hästar. Bara 90Hk-satsen….
Någon började strängen med att ange en hastighet där problem uppstod. Någon annan fyllde på. Och så fyllde jag på… Det märkliga är att ingen ifrågasatte att oljan trycktes upp i oljesticksröret och att ingen ifrågasatte hastighetsangivelserna 180, 190 resp 200 km/h. Vem kör en 95:a genom Gnesta i 200 blås?
Styrkt, och road av detta, så var jag ju självklart tvungen att överträffa mig själv för att se vart taket låg. Tror verkligen folk på den här smörjan? Saknar folk begrepp? Nå, när jag skrev att jag hade åkt med 95:an genom Björnlunda i 210 så började varningsklockorna pingla hemma hos Fuling. Det är ju självklart att alltihop var ett skämt. Jag skulle inte ens våga åka i 140 med en gammal 95:a. Många har svalt detta med hull och hår. Jag har fått en 7-8 mail med frågor om motorns speciifikation, och hur det kändes att åka i 210 och om jag åkte med diff och 7:38 eller om jag möjligen hade en 8:39. Responsen har varit osannolik. Tack ska ni ha allihopa.
Mats:
Antagligen är jag en ovalikt humor lös person, men jag har jäv… svårt att förstå det roliga i dina inlägg.
1. Att åka 180km/h med en 95a är inte omöligte.
Min gör det, har inte testat det vore ju olagligt2. Att det kan trycka ut olja genom olje-sticksröret händer också, ta bort 2st kolvringar på 2st kolvar och testa får du se
Detta har jag testat men ofriviligt3. Hastighetsangivelsen tolkade jag som ett ganska högt varvtal, om man inte har någon varvräkanre hur ska man då tala om hur mycket det varnar? Jo man talar om en hastighet i stället.
4. Sen kopplingen hastighet/vartal/effekt är inte så lätt att greppa. Dessutom så var jag ju tvungen att tala om för dig(Mats) hur fort en V4 std går på 1000r/min på 155×15.
Ett förslag Mats, visa lite ödmjukhet. Kliv/trilla ned från pidestalen som någon sa.
Om någon annan tycker jag har skitit i de blå skåpet nu så tala om det.
februari 25, 2002 at 18:20 #62866Fuling:
Jag vet hur fort en V4:a går med 155×15 vid 1000 rpm.
Jag sitter inte på någon pidestal och kan därför inte ramla ner. Gunnar Samuelsson är ingen människa som jag tar på allvar. Han “blåste” mig på en affär för ungefär 10 år sedan, under den tid jag var sekreterare i denna förnämliga klubb, och efter det tillhör han den kategori som jag varken köper eller säljer av/till. Man har med åren lärt sig vilka man ska undvika att göra affärer med så att säga. Jag hoppas och tror att ingen kan säga detsamma om mig. Har alltid försökt att stå för en affär oavsett om den har varit bra eller dålig.
Jag vet vad som krävs för att olja ska kunna komma upp ur oljesticksröret. Jag började min bana med Saab redan 1976 som “mekanikerbiträde” till äldre kompisar som åkte V4:a i skogen och sedan har det flutit på. Har hunnit se en hel del V4 r genom åren så du behöver inte förklara för mig hur de fungerar.
Det kan väl inte vara oförskämt att försöka “trimma” några skribenter? Rent innehållsmässigt håller inläggen på sidan en låg teknisk nivå. Har inte heller glömt bort vår tidigare diskussion om effekter där du ifrågasatte Saabs bromsbänkstester och antydde att dessa inte var tillförlitliga så du ska inte kasta sten när du sitter i glashus själv…. Jag har även hört att personer på Saab i Trollhättan, med insikt i ämnet, följde denna diskussion med stor munterhet och att de tyckte att dina misstänkliggörande inlägg var fenomenala.
Mats:
Om du vet varför oljan trycks ut, varför inte tala om det? Istället för att spela stöddig.
Bara för att jag skriver an anleding varför oljan trycks ur oljestickan är INTE för att tala om för dig utan kanske för att höja den tekniska nivån.
För det kan ju vara folk som inte vet, och hur fan… ska man kunna höja den tekniska diskutionen om ingen talar om för en hur det är.
Utan något pucko klappar en på huvudet och säger -lille vän det begriper du inte i allafall eller typ för jag säger det.Jag kan inte allt, långt därifrån men jag försöker sprida den lilla konskap jag har till andra utan att vara stydig och dryg.
Om jag nu kan verka stöddig iblad kan det bero på att min ordblindhet spela mig spratt med felstavningar och syftningsfel.(gäller inte detta fall)Angående saab bromsprov av effekt var min mening att försöka annalusera datan, inte idiot förklara saab sen att jag utrycke mig lite löddigkt/tvetydigt, omigen varför inte försöka tala om/skaffa data istället för att nedverdara mej.
När det gäller affärer har jag inget otalt med dej Mats, det har varit raka rör hitils.
Om jag nu är ute och far men osanning så tala om det så ska jag inte skriva mer här.(gäller ej Mats Jonsson)
Anonymfebruari 25, 2002 at 19:59 #62868Hej Mats.
Tycker det är bra att fuling ifrågarsätter saker o ting,det är ett sätt att komma sanningen närmare,(annars hadde vi väl alla fortfarande trott att du åkte 200 genom gnesta)
Att den här sidan håller låg teknisk nivå ibland är helt okej, man behöver inte läsa om man inte tål det o alla har ju inte varit “makanikerbiträde” sen 1976!
Sist men inte minst kunde dom personerna i Trollhätan deltagit i bromsbänksdiskussionerna och kanske verifierat påståendena vilket väl skulle höjt den tekniska “kvaliten” på dom här sodorna som du saknar.
MVH.
Peter.PCitat::
Ursprungligen postat av Mats Jonsson:
[qb]Rent innehållsmässigt håller inläggen på sidan en låg teknisk nivå.[/qb]
hur skulle den “tekniska nivån” kunna höjas om man inte frågar de som kan mer?
när man inte haft/kört en saab speciellt länge så kan man ju inte heller lika mycket som de som kört saab i 20-30år, är det konstigt tycker du?
/Nisse
Team Gbg
96 V4 '77b
9-3 Sport '99Hej!
Jag är 21 år, köpte min V4 i september 1999, kör sparsamt på sommaren. Jag kan i stort sett inte utföra mer än service på bilen, har varken verktyg eller kunskaper. Men här följer jag med i diskussionerna med stort intresse, kanske kan jag bidra med något då och då. Men att få “förmyndarmentalitet” till forumet är jag inte intresserad av! Vill man påstå saker, grundar man detta med välverifierade källor, inte bara genom att säga “det vet jag”. Så går det till i den akademiska världen, särskilt i historia och statsvetenskapsområdena där jag rör mig. Som sagt, sluta “se ner” på folk för att de “håller en låg teknisk nivå” på inläggen.
Jag har tidigare tyckt att du haft balanserade och sakliga inlägg Mats, men där gick du över gränsen. Kom tillbaka och diskutera på vår låga nivå och försök höja den en smula! Som Nisse sa, vi ynglingar har inte någon rallykarriär i V4 bakom oss. Det kallas generationsväxling!
Mvh Petter
februari 26, 2002 at 18:27 #62874Magnus undrade över vad felet kunde vara, konsten är ingen konst när man kan den.
Vem är det som är värdig att tala om när ett problem är att gradera i svårhetsgrad?
Det måste väl ändå vara den drabbade individen.februari 26, 2002 at 19:25 #62875Hej Magnus,
Kul att du valt just en 71:a. Jag har själv haft erfarenhet av att ha fel förgasare i min 71:a. I mitt fall var det bara bekymmer vid den tillfälliga installationen. Gasstaget var annorlunda mm. Kort och gott: De grejor som satt i från början funkade mycket bättre. I ditt fall skall det vara en enports FoMoCo.
Beträffande oljesprutet råkade jag en gång ut för att en gammal o-ring från ett tidigare filter blivit kvar på blocket vid monteringen av det nya (det satt alltså två packningar). Detta ledde dock hastigt till ett våldsamt sprut och en oljetryckslampa som blinkade ilsket i instrumentpanelen. Jag tror tipsen om oljefiltret och packboxen vid balansaxeln kan vara bra. Rådet att motortvätta för att kunna felsöka verkar också vettigt.
Hoppas att du hittar felet.
Lycka till
///Harald
Anonymfebruari 27, 2002 at 06:51 #62876Ja så där ja,då var vi tillbaka med en rapport!!
Har bytt oljefilter och det gamla var inget fel på,plus att det satt hårt fast.samtidigt kollades efter andra fel men det var olja överallt.(tvätten trasig)
Kollade alla bult jag kunde komma åt i tråg/ventilkåpor samt skröv fast förgasaren,alla bult gick att dra fast mellan 1-2 varv!Med nytt blod och skruvar fastskruvade så läcker den inte än iaf. Men då bilen är en periodare vad gäller gång och oljedropp(sprut)så får jag nog återkomma med ett riktigt resultat.
/MagnusAnonymfebruari 27, 2002 at 07:30 #62877Samtidigt vill jag ge mig in i debatten om kompetens…..
Jag har kört turbosaab i 7 år och kan betydligt mer om såna än en gammal fordmotor fast principen är likadan.
Anledningen till att jag ställde en fråga på detta forum var för att “ni” som sysslar och har sysslat med v4 r och 2-takt och allt möjligt inom saab kanske råkat ut för ett liknande fel!!??
Då människan är av naturen lat så kan det vara enklare att fråga först och skruva sen,samtidigt tycker jag det är tråkigt att trollhätteskruvarna har följt debatten med NÖJE.
Med risk för att bli till åtlöje så lär det bli tomt på detta forum förutom några herrar men HÖG TEKNISK KOMPETENS som diskuterar ventilvinklar och förbränningstid mellan olika oktantal etc. etc….sånt som många inte har en aning om.
Ta nu detta med en smula ironi så jag slipper få sk*t,men hoppas budskapet går fram./Magnus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.