V4:an SPRUTAR olja!!hjälp!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4:an SPRUTAR olja!!hjälp!

  • Detta ämne har 60 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2002-04-09 14:13 av Anonym.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      februari 22, 2002 kl. 10:06 #8349

      Hej alla saabvänner….

      Jag mekade lite med bettan igår(läs:96-71:a)och fixade till förgasaren.Där satt en dubbelports solex!?Det ska det väl inte vara? Jag fick dit armen till acc-pumpen som hoppat av sen j**lar vad det gick (allt är relativt).riktigt bra svar på gasen och en repa i 120 km/h är riktigt bra mot tidigare.MEN tillbaka till garaget och upptäcker att det sprutit ut olja nånstans under oljefiltret,hela inner skärmen var täckt (och halva garageplatsen)av oljan.
      Jag hade inte tid att titta klokt igår men nån kanske kan förklara vad som hänt?

      hon läcker inte när bilen är avstängd…../Magnus

        Anonym
        februari 22, 2002 kl. 10:31 #62849

        Kolla oljetrycksgivaren! Det kan vara den.
        Jag fick samma problem med min när jag körde i 160 km/t. (Saan 96 -71)
        :rolleyes:

          februari 22, 2002 kl. 10:54 #62850

          Kolla oljepumpen så att den inte ger för högt tryck. På min 95 78:a trycktes oljan upp i röret till oljestickan och ut vid påfyllningshålet när jag körde i 180 km/h. När jag sedan tätade röret med plastic padding och svetsade igen påfyllningshålet så sprack oljefiltret när jag körde i 190 km/h… Gissa vad som hände när jag körde i 200 genom Gnesta 🙂

            februari 22, 2002 kl. 12:16 #62851

            Olje-trycket som oljepumpen ger har inget med att olja trycks ut ur röret för olje-stickan, utan det är vevhus kompretionen och/eller så läcker det i kolvringarn så vevhuskompet brir förhögt.
            När motor snurra så fungerar undersidan på kolven som en pump, detta tryck måste ut någon stans, hälst inte tillsammans med olja ur olje-sticks hålet
            Slutsats: Högt varv=högt vevhuskomp.

            Om olje-pumpen ger för högt tryck så brukar olje-filtret spricka e så går o-ringen för tätningen mellan olje-filtret och motor-blocket.

            Std V4 har max olje-tryck på 3,5bar. (felskrivning, stod 4,5bar)
            Trimmad V4 brukar ligga på ca 6,5-8bar.

            lillmagnus:
            Om vi nu pratar om sprutar ut
            Om det sprutar på högersidan, kolla att olje-filtret.
            Om det sprutar på vänstersidan, olje-tryckskontakten.

            Om det läcker så ta och motor-tvätta först och sedan leta läckan,(ventilkåpspackningar mm)

            [ 22 februari 2002: Inlägg ändrat av: fuling ]

              Anonym
              februari 22, 2002 kl. 15:12 #62852

              Jo jag får ta på mig ”grisarkläderna”och krypa ner i bilen och titta klokt.Tyvärr är det höger-sidan vid filtret som det sprutar ut vid,men hur löser man då för högt oljetryck?
              Hur kan man mäta det?

              Sen det där med förgasaren,en dubbelports-solex på ett fomoco(eller vad det står)-insug.
              Kan inte vara riktigt?Vad har jag för motor i bilen?
              /Magnus

                februari 22, 2002 kl. 15:23 #62853

                Det är en Fordmotor.
                Som alla andra V4.

                  februari 22, 2002 kl. 16:17 #62854

                  Dubbelportssolexen kom på årsm 77b, så du har en lite nyare motor än 71 i bilen…

                    februari 22, 2002 kl. 16:21 #62855

                    Eller en 71a ”hottad” med nyare insug+förgasare…

                      februari 22, 2002 kl. 18:32 #62856

                      lillmagnus:
                      Kolla av olje tryck:
                      Man måste ha en tryckmätare som tål 0-10bar.
                      Olje-trycksmätaren sätter man lättast där oljetrycks-kontakten sitter(vänster sidan).
                      Men det skulle förvåna mig om pumpen ger för högt tryck, det brukar snarare vara för lågt.
                      Men någon tölp kan ju förståss ha varit och fingrat på reduktions ventilen för oljetrycket(sitter i olje-pumpen), men det skulle också förvåna mig.
                      Så jag gissar att tätningen mellan olje-filtret & motorblocket är åt hel….., så börja där och byt oljefilter.
                      Har aldrig hört talas om att man får förhögt olje-tryck helt plötsigt. Kan hända om man har en trimmad motor med hårdare fjäder för tryckreduktions-ventilen i oljepumpen på vintern(msssor av -grader) om man har för tryg-flytande olja.

                        februari 22, 2002 kl. 19:25 #62857

                        LillMagnus: Ett problem som ingen tagit upp ännu är, när balansaxellagerna har gått så kan packboxen vid remhjulet gå sönder. Fartvinden får det att spruta olja runt remhjulet och bakåt. Lossa fläktremmen och känn om hjulet glappar
                        MVH Micke

                          februari 22, 2002 kl. 19:46 #62858

                          M Isaksson:
                          Jag borde skämas, tänkte inte på det
                          Om något är ett standard fel(balansaxellagren)på V4an så det ju det.

                            februari 23, 2002 kl. 22:16 #62859

                            Jag törs nog inte berätta om vad som hände när jag åkte genom Gnesta i 200 blås med 95:an. Men när jag kom till Björnlunda, 1 mil därifrån, så låg jag på 210 km/h (7700rpm på 4:an) och då sprutade oljan ur förgasaren varpå luftfiltren blev igensatta med olja varpå motorn tvärdog…

                              februari 23, 2002 kl. 23:56 #62860

                              Mats:
                              Du skarvar nu
                              För är det den 95a du har beskrivit tidigare men stora sportsaten på a 90hk kan du glömma att åka i 200km/h. För på 7700r/min med std låda skulle bil jäv… gör ca 212km/h och ha en effekt på minst 167hk i motorn. Dessutom så brukar V4 motor som trimmad ha max effketen vid ca 6700-7200r/min så topp effekten i din motor måste nog vara ca 180hk. En solkalar vinnare i V4a klassen i Saab-draget

                                februari 24, 2002 kl. 07:56 #62861

                                olja borde kommit i vevhusventilationen in i filtret och inte genom förgasaren det hände mig på min lancia

                                  Anonym
                                  februari 25, 2002 kl. 08:03 #62862

                                  Tack så länge för tipsen,ska köpa nytt filter och ny olja och byta ikväll…..

                                  Motorn har jag fått lite tips om nu,inte original iaf. Han som haft min bil fick köpa en motor om han plockade ur den själv,då visade det sig att den satt i en rallybil.
                                  Förgasararrangemanget var ett sånt som ”går åt varsitt håll”men det fick han inte ta….SYND!!

                                  Nåväl,ska pilla lite ikväll och se vad jag kan få fram…../MAgnus

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 61 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.