Vad är detta för boxar? Ny INFO (og900)

Forum Modellspecifika forum OG900 Vad är detta för boxar? Ny INFO (og900)

• Detta ämne har 28 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-23 19:01 av .
Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    reino
    Deltagare

Jajaja, det var väl ett jäkla tjat. 😉 Skrev om mitt inlägg lite..

OnT; Har TS hittat vart kablarna går nånstans? Hade varit kul med bilder på vad som sitter i andra änden. Kanske en motorbild, om bilen nu är trimmad efter annat recept än ”standardreceptet”. Eller är boxarna dom enda tecknen på egna lösningar?

gulingen
    Deltagare

@ReinO wrote:

Jajaja, det var väl ett jäkla tjat. 😉 Skrev om mitt inlägg lite..

OnT; Har TS hittat vart kablarna går nånstans? Hade varit kul med bilder på vad som sitter i andra änden. Kanske en motorbild, om bilen nu är trimmad efter annat recept än ”standardreceptet”. Eller är boxarna dom enda tecknen på egna lösningar?

Tyvärr har jag inte kunnat ta mig till bilen för vidareforskning av vad alla kablarna går till
    och det kommer nog inte bli förrän nästa helg :/ men då ska jag ta massa bilder. Så får vi se
    om man kan komma på en lösning på hur den här boxen funkar.

Jag kan inte se något speciellt i motorrummet som tyder på att den är trimmad men man känner de när man är
    ute och kör.

@Turbo wrote:

@Gulingen wrote:

Det är en 900S enligt reg beviset och det sitter inte någon sådan box i framskärmen som man kan se på bilden :/

Man kan eftermontera ett APC system:

Glöm bara inte att det skall till en IC också.

Sitter en 9000 IC i bilen.

saabaero
    Deltagare

@Gulingen wrote:

Får ta och öppna den boxen vi hitta och se hur det ser ut så kanske man kan få lite hum om den.

Om nu scania boxen är någon slags laddtrycksstyning hade det inte vart dumt att byta den mot ett APC system istället så man
    kan få råd och tips från er som är inne i dessa system 🙂

Konstigt att det inte är någon annan som har kört/kör med den här typen av box för att trimma sin 900or :/
    kanske är någon ”tattar” lösning? :S

Min gissning är att det är nått hyffsat sofistikerat bonntrim
    Extraboxarna lär antingen styra nått sorts tilläggssprut (vatten eller bensin) eller nån form av laddtrycksreglering men det visar sig när du undersökt var dom är inkopplade.

sebbo
    Deltagare

hum… Borde inte det gå att se om wastegaten fortfarande är kopplad till kompressorhuset på turbon? För ist så har man ju mixtrat med den för att få upp laddet och sen anv dessa boxar för mer soppa. Då borde det kanske hjälpa att vrida på WG stången för att få ned laddtrycket till en mer rimlig nivå?

OT sry Reino, men jag kunder bara inte hålla mig 😉

gulingen
    Deltagare

Om det har någon betydelse så när jag och min bror va och provkörde den så
    påstod ägaren att bilen hade vart trimmad och att de hade fått ställa ner laddtrycket för att få bilen igenom
    besiktningen pga avgasvärdena så han visste inte om ”Chippet” va kvar i bilen :/
    Men på tanken på hur den gick under provturen så kändes den original.

Men när vi kikade lite närmare på bilen efter köpet hitta vi lite konstiga lösningarna på vissa grejer som vi har fixat
    till + att WG stången hade ”hoppat av” på avgashuset och efter vi satt tillbaka den gick den betydligt bättre kan man säga 😛

gulingen
    Deltagare

Nu har min bror vart vid bilen och kikat lite snabbt på vart vissa kablarna tar vägen från boxen.

Några sticker iväg till två relän som sitter i höger framskärm, någon kabel är kopplad till en knapp som sitter
    monterad i askkoppen bak mellan förar och passagerar stolen och gick till en annan box som verkade vara bränslestyrningen.
    Och om jag inte fatta helt fel eller att brorsan har sett fel så var även en eftermonterad vattentemp med i denna krets.

Tyvärr så har jag inte fått några bilder av honom än men hoppas att jag kommer få det snart.

gulingen
    Deltagare

Så nu är jag äntligen fått vart med brorsan vid bilen och följt lite kablar från boxarna vi hitta.

Kablarna från kontakten på den här boxen.

– De två gula kablarna går till en diod som låg i högtalar gallret uppe på instrumentpanelen.
    – En svart går till jord.
    – Den andra svarta går till ett y-kors där den ena går till ett relä som sitter i framskärmen och den går via en knapp i askkoppen och sedan vidare till en Plus plint(så den är väl matningen till hela kalaset antar jag)
    – Den bruna går till samma relä som den ena svarta.

Från kretskortet.

– En brun går till platsen där relät satt men är ej inkopplad
    – En brun går bak till bagaget och det ser ut som att den går till låset på bagageluckan.
    – De andra två bruna går till var sin kontakt i vardera dörr som känner av om dörren är stängd eller inte.

Den andra boxen som vi också hittade har också kablar som går ut i dörrarna så det verkar som att boxarna har med larm och centrallås att göra.
    Ska tydligen suttit något centrallås monterat i bilen någon gång enligt en före detta ägare.

Så nu är man ju väldigt säker på att det inte har något med trim att göra iaf.

Men förstår ändå inte hur bilen kan ladda så mycket som den gör :/

Kikade på bränsleboxen och den verkade inte varit öppnad då det satt ett klistermärke över skarven som fortfarande var helt.
    Men tog iaf lite bilder både på utsidan och på insidan av boxen och en bild på spridarna.

Kanske någon här på forumet som kan utläsa något av de här bilderna 🙂

turbocab
    Deltagare

Standard box Lucas, standard spridare. Men min röda med samma system är också upp och snokar på 1,4 bar i vissa lägen så det är nog inga större konstigheter. Hur bra det är i längden är ju en annan sak…. Ni får nog fortsätta kika på Turbon. Det går en gummislang från tryckklockan som wastegate-armen går till. Den gummislangen går till turbons hus. Hur ser den ut? Original är den kort, utan några kopplingar. Populärt trim är att sätta ett t-stycke på denna med nån form av skruv, för att lufta ur lite grand och därmed skicka mindre tryck till waste-gate klockan. Hur ser det ut? Lätt att kolla.

Om slangen ser orörd ut så är nog gängstången djävligt skruvad. Även detta går lätt att kolla, på en original enhet så kan man få en hjälplig hum mha antal synliga gängvarv på den. Är det typ inga gängvarv alls kvar, ja då är det skruvat djävlar i mig! 😛 Vad som än är gjort med bilen så kan ni få ner trycket till lite mer humana nivåer igen genom att dra några varv på stången, dvs att förlänga den något. Det är nog bra, 1,4 bar i längden kommer dra hårt på koppling mm.

gulingen
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Standard box Lucas, standard spridare. Men min röda med samma system är också upp och snokar på 1,4 bar i vissa lägen så det är nog inga större konstigheter. Hur bra det är i längden är ju en annan sak…. Ni får nog fortsätta kika på Turbon. Det går en gummislang från tryckklockan som wastegate-armen går till. Den gummislangen går till turbons hus. Hur ser den ut? Original är den kort, utan några kopplingar. Populärt trim är att sätta ett t-stycke på denna med nån form av skruv, för att lufta ur lite grand och därmed skicka mindre tryck till waste-gate klockan. Hur ser det ut? Lätt att kolla.

Om slangen ser orörd ut så är nog gängstången djävligt skruvad. Även detta går lätt att kolla, på en original enhet så kan man få en hjälplig hum mha antal synliga gängvarv på den. Är det typ inga gängvarv alls kvar, ja då är det skruvat djävlar i mig! 😛 Vad som än är gjort med bilen så kan ni få ner trycket till lite mer humana nivåer igen genom att dra några varv på stången, dvs att förlänga den något. Det är nog bra, 1,4 bar i längden kommer dra hårt på koppling mm.

Detta ska vi kolla upp nästa gång vi ska ut och greja igen 🙂
    Mycket fina tips, det tackar vi för! 🙂

gulingen
    Deltagare

En liten fundering till. Luftmassemätarna på og900, det ska väl vara en tråd tvärs igenom dom eller är jag helt ute och cyklar?

gulingen
    Deltagare

@Turbo wrote:

@Gulingen wrote:

En liten fundering till. Luftmassemätarna på og900, det ska väl vara en tråd tvärs igenom dom eller är jag helt ute och cyklar?

Inte samma på MY 91 Lucas som på bilarna -> 89 med Bosch

Okej, vet du vad det är för skillnad?

@Turbocab wrote:

Nu har vi kikat lite på bilen och slangen WG klockan och turbon va det inte mixtrat med iaf. Sedan titta vi på WG stången och vi kunde inte se några gängor alls 😯 . dock så prova vi aldrig att skruva på stången (dumt av oss) men alla WG stänger är väl gängade i änden?
    Här är en bild på hur det såg ut:

Vi provstarta även bilen och den ryker vitt ganska så mycket, är det så jäkligt att topplockspackningen har gått på den :/
    Filmsnutt:

reino
    Deltagare

Funderar lite.. Du hade väl såna luftbälgar i bakvagnen va? Kan det i såna fall vara att nån moddat dit en automatisk justering av dom, från Scania? och att tryckbegränsaren är för bälgarna, inte laddtryck? 😛

saabaero
    Deltagare

Inga synliga gängor på wg-stången = sannolikt är den dragen i botten, dvs maximalt förspänd = obra 🙁

gulingen
    Deltagare

@ReinO wrote:

Funderar lite.. Du hade väl såna luftbälgar i bakvagnen va? Kan det i såna fall vara att nån moddat dit en automatisk justering av dom, från Scania? och att tryckbegränsaren är för bälgarna, inte laddtryck? 😛

Vi har kommit fram till att boxarna är ett gammalt larm som har suttit i bilen. Så idag åkte allt kablage som hörde till detta ur bilen 🙂

@SaabAero wrote:

Inga synliga gängor på wg-stången = sannolikt är den dragen i botten, dvs maximalt förspänd = obra 🙁

Då ska vi skruva ”loss” den lite nästa gång vi är där. Finns det något typ mått på hur mycket man ska skruva ut den? eller är det bara att chansa och sedan provköra och om det inte är bra då så får man skruva lite till?

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng