Vad är detta för boxar? Ny INFO (og900)

Forum Modellspecifika forum OG900 Vad är detta för boxar? Ny INFO (og900)

• Detta ämne har 28 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-23 19:01 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    gulingen
    Deltagare

Har kikat lite på min brors bil, en og900 -91. Den ska vara trimmad men vi vet inte riktigt på vilket sätt :/. Den laddar 1.4bar (så den borde varar trimmad) och vi känner att det är lite mycket och vill gärna sänka det så det blir lite snällare mot bilen.

Hittade dessa två boxarna i mittkonsolen:

(På den vita lappen står det drivaxeltryckbegr.)

[

Någon som vet vad dom är till för?

joh900
    Deltagare

Aldrig sett förut, kan du följa kablarna hyffsat och se vart de tar vägen?

gulingen
    Deltagare

Tyvärr så står bilen en bit bort så kan inte kolla förtillfället :/

Men när vi va vid bilen så följde jag de två bruna kablarna som kommer från kontakten på den boxen som är på första bilden och dom gick ut i motorrummet. Dock så förstod jag inte riktigt var de tog vägen i själva motorrummet. Och det resterande kablarna stack iväg under mattan på passagerarsidan. Mer än så vet jag inte i nuläget.

Och den andra boxen kikade jag inte alls mycket på för de kablarna va som ett jädra ormbo :S men vissa av dom kablarna gick också ut i motorrummet.

Söker man på LUXOR Motala som det står på boxen så kommer det upp att det är ett företag som håller på (eller gjorde) datorer, radio, TV, bandspelare mm
    Så den boxen på första bilden kanske har något med tidigare ljudbygge i bilen?

saabaero
    Deltagare

Luxor gjorde även APC-boxar till Saab 😉

gulingen
    Deltagare

@SaabAero wrote:

Luxor gjorde även APC-boxar till Saab 😉

Då kanske vi har hittat det vi sökt efter 🙂
    Om det nu är en APC-box, hur begriper man sig på en sådan?

saabaero
    Deltagare

Det är inte en APC box ni hittat.

Har aldrig sett nått liknande men jag gissar att det är nån variant av trimprylar ni hittat som ser ut att komma från Scania 🙂
    Vore intressant att veta hur det är tänkt att fungera

gulingen
    Deltagare

@SaabAero wrote:

Det är inte en APC box ni hittat.

Har aldrig sett nått liknande men jag gissar att det är nån variant av trimprylar ni hittat som ser ut att komma från Scania 🙂
    Vore intressant att veta hur det är tänkt att fungera

Okej. Vart brukar man ha APC boxarna? Och har alla og900 en eller är det något man sätter dit?

Ja det hade vart väldigt intressant att få reda på hur den där boxen funkar. Har sökt runt lite men inte hittat någon förklaring :/

gulingen
    Deltagare

Det bästa hade ju vart om man kund fått bilen återställd till original
    och börjat om från början.

sebbo
    Deltagare

För att kunna hjälpa dig med det måste vi få veta lite mer om bilen, är det en sk fulltrycks turbo (står det turbo bak på bilen) Eller är det en sk lågtrycksturbo (Står ett ”S” efter 900 bak på bilen)
    Om det står turbo finns det redan en APC box i den. Står det ”S” bak så finns varken ledningsnät eller APC box i den.

APC står för ”Automatic Performance Control” och var saabs första elektroniska laddtrycksstyrning. Helt revolutionerande när den kom.
    I 900S bilarna finns inte denna laddstyrning utan där har man valt ett lägre laddtryck, ~0.45bar mot fulltryckarens 0.75bar. Och man justerar att bilen inte skenladdar med hjälp av att styra tändningen digitalt medan APC justerar enbart laddtrycket.

gulingen
    Deltagare

Det är en 900S enligt reg beviset och det sitter inte någon sådan box i framskärmen som man kan se på bilden :/

reino
    Deltagare

900S har ingen APC orginal alls. Kanske är laddtrycksstryning från en Scania, som har moddats för att passa 12v. 😛

För övrigt så sitter APC boxen inte nödvändigtvis i framskärmen på bilar med APC. Tidiga turbos hade den under baksätet. En liten notis bara. 😉

M.Broberg
    Deltagare

@ReinO wrote:

För övrigt så sitter APC boxen bara i framskärmen på T16. T8 har den under baksätet. En liten notis bara. 😉

T16 84-86 har den också under baksätet.

gulingen
    Deltagare

Får ta och öppna den boxen vi hitta och se hur det ser ut så kanske man kan få lite hum om den.

Om nu scania boxen är någon slags laddtrycksstyning hade det inte vart dumt att byta den mot ett APC system istället så man
    kan få råd och tips från er som är inne i dessa system 🙂

Konstigt att det inte är någon annan som har kört/kör med den här typen av box för att trimma sin 900or :/
    kanske är någon ”tattar” lösning? :S

sebbo
    Deltagare

@ReinO wrote:

900S har ingen APC orginal alls. Kanske är laddtrycksstryning från en Scania, som har moddats för att passa 12v. 😛

För övrigt så sitter APC boxen bara i framskärmen på T16. T8 har den under baksätet. En liten notis bara. 😉

Specialen har den också i framskärmen ^^ Men det beror ju på att det är en 16V kaross 🙂

fataren
    Deltagare

Min t8 från -87 har den också i framskärmen.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng