Vad är lämplig elektrod för svetsning på V4 topp?

Forum Övrigt SSR Vad är lämplig elektrod för svetsning på V4 topp?

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-19 17:59.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15239

    stefan w
    Deltagare

    Hej!
    Jag behöver svetsa 😎 på en V4 topp och undrar vilken svetselektrod som man använder då. Tacksam för svar 🙂

    #100903

    john asplund
    Deltagare

    Esab har 2 alternativ, OK92.18 eller OK92.60 som är lämpliga till gjutjärn. För att lyckas med att svetsa gjutjärn är det viktigt att förvärma hela arbetsstycket med gas och att låta det svalna mycket långsamt. Linda gjärna in toppen i isolering efteråt, eventuellt kan du lägga hela paketet i en grillglöd för att avsvalningen ska gå så sakta som möjligt. Borra stopphål i änden av sprickan är inte heller så dumt, annars så bygger man bara in sprickan och då fortsätter den efter ett tag. Säkrast är nog att lämna in toppen på en firma som har erfarenhet av att svetsa gjutjärn. Men det är ju alltid roligt att laga saker själv

    #100917

    stefan w
    Deltagare

    Tack så mycket för svaret!
    Jag har ingen spricka utan jag skall bygga eget fäste för dubbelblås. Kanalerna kommer att vara mindre än på Saabs dubbelblås. Ett eget experiment som jag funderat på ett tag och egentligen inte hoppas ett dugg på. Större ventiler och en planing efter svetsningen blir det också. Kanske de är klara till sommaren om jag har tur.

    #101666

    anonymous
    Deltagare

    Hej jag byggde såna toppar i början av 80 talet svetsade med migen punktade hela tiden när det röda färgen försvann satte jag nästa punkt funkade bra jobba på

    #101675

    stefan w
    Deltagare

    Jag har också svetsat gjutjärn med mig, jag skulle renovera en gammal Hiab rotator till en lika gammal timmerkran och behövde fästa ett verktyg i den gängade bottenplattan.
    Det satt inget vidare, svetsen liksom bara brände fast lite, metallerna blandade sig inte såg det ut som.

    Eftersom du lyckades så gjorde jag kanske nåt fel, man kanske ska förvärma, jag ska prova igen sedan få se hur det går.

    #101677

    sabbe
    Deltagare

    Jag har sett dubbelblåstoppar till V4 där det dubbla utblåset är skruvat fast på topplocket. Först är enkelporten bortfräst men inte ända ner. Det nya utblåset står på en hylla i botten som är kvar från enkelporten. Har ritat av detta men är osäker var skissen finns. Dessa avgasportar är mycket mindre i utblåsen än orginalet, fungerar alltså mycket bättre över hela registret.De är avkapade från något gjutjärnsgrenrör till VW eller Opel.

    Sabbe

    #101689

    fuling
    Deltagare

    Går även att bara dela kanalen i enkelblåstopparn.
    Räcker till ca 85-90hk/liter.

    Och sen gör ett rör från varje kanal(4st) från topparna i rätt längd och dra ihopp de i rätt årding.

    #102176

    stefan w
    Deltagare
    sabbe wrote:
    Jag har sett dubbelblåstoppar till V4 där det dubbla utblåset är skruvat fast på topplocket. Först är enkelporten bortfräst men inte ända ner. Det nya utblåset står på en hylla i botten som är kvar från enkelporten. Har ritat av detta men är osäker var skissen finns. Dessa avgasportar är mycket mindre i utblåsen än orginalet, fungerar alltså mycket bättre över hela registret.De är avkapade från något gjutjärnsgrenrör till VW eller Opel.

    Stämmer perfekt in på mina toppar. Undra vem som gjort dem.
    Jag tror på dem, som avgasrör tänkte jag ta rör med samma dimension som V4 std. Jag har fått för mig att det räcker. Efter kollektorn blir det 2-tums.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.