Vad gäller för att sälja utomlands
- Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2015-01-08 18:04 av Geert.
-
FörfattareInlägg
-
november 23, 2014 at 20:41 #26553
Ska sälja min bil och har en utländsk köpare och undrar om nån med erfarenhet vet vad som skall göras för att sälja. Har hört att man ev inte blir av med ägandet i Sverige och får fortsätta att betala registeravgift på en bil som man inte äger.
Janne2takt
november 23, 2014 at 21:35 #177282Om du säljer till EU land slipper köparen betala tull samt moms.
Ett bra tips är att beställa nya skyltar och reg bevis, detta behåller du om att i fall du inte får tillbaka skyltarna.
Då kan du avregistrera med hjälp av dessa. Reg beviset skall fyllas i om export, man behöver inte uppge ngt namn på nya köparen, men jag tycker att man ändå skall göra detta.Om köparen är seriös så kommer skyltarna till baka till vägverket när bilen är bes och klar i sitt nya hemland. Ställa av kan du göra direkt när bilen är på sin nya hemort, gäller ju om du låter köparen köra hem bilen på din förs.
Det är inget problem att varken sälja eller köpa till / från utlandet.
men är verkligen skyltarna det primära nuförtiden? Det viktigaste är att bilen förs ut med dokument så att du har papper på att den lämnat landet och görs det korrekt så meddelar tullen transportstyrelsen och inte skickas det nå skyltar fram och tillbaks för det.
Har du inga bevis för att bilen lämnat landet så tror jag knappast att det hjälper med en sats nya plåtar heller, vad bevisar det?
För 20 år sen typ var ju skyltarna viktigare för då skickade man ju in dem för destruering, skrotarna gjorde likaså.Man MÅSTE få ett dokument som intygar att bilen är såld, antingen Tull-papper att bilen förts ut ur landet, eller ett nytt ägarbevis/regbevis från nya ägaren. Utan detta bevis är det kört. Ett säljkontrakt och att original-plåtarna skickas in till Transportstyrelsen räcker INTE. Gissa hur jag vet detta? Jag betalar nu reg-avgift på en bil jag inte äger längre, där ägaren gick upp i rök. Jag har ringt dom och snackat med dom, och 2016 (tror jag det var) så får jag ett slags undantag och dom skriver då av bilen äntligen. Men det måste gå 5 år! Då anses bilen “förverkad” eller nåt. Mitt ägarbevis, regplåtar samt köpekontrakt ligger sen 3 år hos transportstyrelsen men inte fan godkänner dom det…..
Mitt tips: Behåll en extra nyckel eller hota med polisanmälan/anmäla bilen stulen om ägaren strular med att skicka över nya ägarpapperen…. Jag säljer inte till utlandet igen. Okey, det kostar mig 60 spänn om året i 5 år, men strulet är lite jobbigt.
Härligt med så många olika varianter.
Du skall ABSOLUT inte fixa ett nytt regbevis, de har sina id och det är det sista som skall lämnas in, och då står du där med en sur köpare som inte har rätt papper.
Rätt väg är att sälja bilen och att lämna in att bilen är exporterad har inte så stor betydelse. För när ägaren gör ursprungskontroll så kommer regbevisets äkt het granskas, och när den sedan är reggad i andra landet så går det en signal till transportstyrelsen att bilen är inreggad och du få då bilen exporterad.
Risken med att exportera är om han skiter i att regga in den så är du ägare. Det enda du då kan göra som är ganska elakt är att få den skrotad om du nu hittar en sådan skrot som fixar det åt dig.
Snacka om snopen nya ‘ägaren då blir om han skall regga in 🙂
AMgnus
Det kan vara det som hänt mig – min köpare var samlare och hade en fabrik full med Saabar i Tyskland. Jag tror inte min är reggad eller körts efter köpet, eller nånsin kommer göra det. Nu har jag redan meddelat och snackat med Transport-styrelsen så om jag nu skulle hävda skrot blir det märkligt. Men om 1 el 2 år så tror jag dom gör precis detta, anmäler den som skrotad och avför ur registret. Om det skapar problem för köparen skiter jag fullständigt i.
verkar bekant, kanske samma person som köpte min 2tkt tävlingsbil, o som jag tjatat på att få kopia på hans regbevis så att jag kan avregga bilen, varit på person med mail o brev men inget hjälper, har haft samma tanke på att skrota bilen,så det blir nog så
bertilnovember 24, 2014 at 15:05 #199856Det funkar även med att skicka in skyltar och regbevis. Just det som beskrivs är ju när “samlare” skiter i att regga i sitt nya land, då är en uppsättning skyltar och ett nytt reg bevis bra att ha.
Men det finns ju seriösa och mindre seriösa köpare.@porsche944 wrote:
Det funkar även med att skicka in skyltar och regbevis. Just det som beskrivs är ju när “samlare” skiter i att regga i sitt nya land, då är en uppsättning skyltar och ett nytt reg bevis bra att ha.
Men det finns ju seriösa och mindre seriösa köpare.Håller inte med dig, har du försökt att använda ett gammalt regbevis och gjort beställning med det? regbeviset är en värde handling och det kommer kollas vid ursprungontrollen, och då är det inte det rätta köparen har.
//MH
november 24, 2014 at 15:54 #199860Det här var inte helt lätt. Personen har en bekant i Sverige som kan gå in som ägare men han bor 25mil bort så en påskrift från honom är ju inte helt lätt det heller.
Janne2takt
november 24, 2014 at 16:22 #199861Hur funkar appen mina fordon? räcker det med att fylla in körkortsnummer för då kan man göra det över telefon utan att personen är närvarande
Janne2takt
vet man att bilen förtullas så behöver man inte göra ett normalt ägarbyte. Bilen avreggas ändå i samband med exporten. Men som sagt man får ju vara på sin vakt och särskilt till norge……..dit kan man ändå köra bilar för egen maskin och de kan skita i att ta in dem och istället laga upp en norsk bil.
Och återigen, skyltarna är inget som helst bevis på att bilen lämnat landet och ett nytt regbevis lär ju inte göra nån skillnad och dessutom är det ju så att om den ej exporteras korrekt så kan man väl beställa ett nytt sen isåfall för då står man ju fortfarande som ägare.En del vill ha utländska pengar men inte sälja dit som man ska …
Man säljer för export och ordnar efter betalningen exportskyltar som innebär ett Regbevis på köparens namn. Köparen tar försäkringen och kan välja viken period han vill köra på denna registrering. Tar kanske en vecka att ordna. Vad är fel med denna gamla processen?
Har själv flera Saab i mitt ägande med ’emellan länder exportdokument’. Både med Svensk och utländsk ursprung.
Det är ganska naivt att tro att utländska myndigheter gör en ursprungskontroll med hjälp av Svenska registreringsbevisregistret.
Man kontrollerar inom EU bara med hjälp av VIN om ett fordon är listad stulen m.m.. Inte mer. Om man lämnar in senaste reg. bevis eller inte är helt irrelevant. Transportstyrelsen nöjer sig vid import i Sverige med alla utländska dokument som verkar vara officiella, hur gammla eller fel de nu kan vara.@Geert wrote:
En del vill ha utländska pengar men inte sälja dit som man ska …
Man säljer för export och ordnar efter betalningen exportskyltar som innebär ett Regbevis på köparens namn. Köparen tar försäkringen och kan välja viken period han vill köra på denna registrering. Tar kanske en vecka att ordna. Vad är fel med denna gamla processen?
Har själv flera Saab i mitt ägande med ’emellan länder exportdokument’. Både med Svensk och utländsk ursprung.
Det är ganska naivt att tro att utländska myndigheter gör en ursprungskontroll med hjälp av Svenska registreringsbevisregistret.
Man kontrollerar inom EU bara med hjälp av VIN om ett fordon är listad stulen m.m.. Inte mer. Om man lämnar in senaste reg. bevis eller inte är helt irrelevant. Transportstyrelsen nöjer sig vid import i Sverige med alla utländska dokument som verkar vara officiella, hur gammla eller fel de nu kan vara.Hej Geert.
Nu tycker jag du skall vara försiktig och prata om att folk är naiva eller inte. Med ca 25 importer senaste 2-3 åren samt någon export så tror jag har ganska klart för mig hur det fungerar, du kan ta och prova följande, fixa ett nytt regbevis, ta det gamla och ställ av bilen tex. Nej det går inte för de koderna är förverkade i samband med det nyas regbeviset är utfärdat. Och den gamla proceduren går bort för tid inte finns.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.