Vad ger 2″ sportavgassystem på en tvåportare.

Forum / Övrigt / SSR / Vad ger 2″ sportavgassystem på en tvåportare.

Forum / Övrigt / SSR / Vad ger 2″ sportavgassystem på en tvåportare.

  • Författare
    Inlägg
    • januari 12, 2006 at 11:26 #13689

      Hej

      Jag har en fråga till er som kör V4.

      Vad ger ett 2″ sportavgassystem på en standard 68hp tvåports 1500 motor?
      Vad är er uppfattning om olika system?
      Höjs momentet eller bara effekten?
      Påverkas motorns karakteristik?

      MVH XP-Niklas

        Anonym
        januari 12, 2006 at 13:08 #91552

        Hej!
        Jag kör en v4 med 2″ simons system,jag tycker den bara låter mer.
        mhv/Peter

          januari 13, 2006 at 14:46 #91553

          Hej

          Du har med andra ord ej kollat skillnaden i form av 0-100 eller tider på 0-201 eller 0-402?
          Var topphastigheten även oförändrad?

          Min upfattning är att det skulle kunna ge ca 7 hästkrafter mer.

          Någon som har någon annan uppfattning?

            januari 13, 2006 at 16:04 #91554

            “Förr” sa ju både SAAB och Simons ca 6 hk på en enkelförgasare. Sista V4:an med Simons var en 73:a som jag hade i fjol, tycker nog att den blir något varvvilligare, bättre respons vid gaspådrag.
            Men en V4 med 2″ är ju ljudet nästan viktigare än effekten

              januari 13, 2006 at 21:46 #91555

              Jag kan nog hålla med Michael.
              Jag har ett lite modifierat Simon 2″ på min Sonett V4 med 1-port o st 1700. (Bakre dämparen får inte plats i skärmen, utan där sitter istället nedanför en “rak kort 2″-dämpare”.
              Det känns helt klart så att “Kermit” andas friskare. Några siffror har jag inte ge; men han svarar villigare, går lite fortare och inte minst “låter bättre”.

                januari 13, 2006 at 22:30 #91556

                Tror knappast att det ger 7Hk extra med 2″!
                Däremot så tycker jag att det blir lite bättre vrid i mellan registret + att den varvar upp något fortare.

                Med Std B främre krökar så känns det däremot en klar effekt ökning + att varvilligheten ökar markant!

                Tyvärr så låter samtliga 2″ avgassystem alldeles för Mkt inuti kupen tycker jag. Det är ett jävla dånande rent ut sagt!
                Utifrån är ljudet bara trevligt!

                /Fredrik

                  januari 14, 2006 at 13:57 #91557

                  Borde inte det spela en avgörande roll om utblåset i topplocken är portade? På orginaltoppar så är utblåset löjligt litet. Jag har fått uppfattningen att om man inte har portat så ger det knappt någon effektvinst att byta till 2″ avgas då strypningen ändå är kvar i topplocken.

                    januari 14, 2006 at 19:45 #91558

                    Borde inte det spela en avgörande roll om utblåset i topplocken är portade? På orginaltoppar så är utblåset löjligt litet. Jag har fått uppfattningen att om man inte har portat så ger det knappt någon effektvinst att byta till 2″ avgas då strypningen ändå är kvar i topplocken.

                    Jag hade en gång i tiden en v4 super, som jag portade upp utblåsen på litegrann. Nog blev det märkbar skillnad efter portningen. Den bilen var helt i std-skick inkl. avgassystem, så filar man ur utblåsen och monterar 2″ (gärna då Std B-röret) så borde skillnaden bli än mer angenäm…

                      januari 14, 2006 at 19:46 #91559

                      Om jag inte minns fel, så hade jag en orginal 96:a årsmodell -75 som gjorde 0-100 på ca 17 s.
                      Men efter byte till 2″ system och nya tänddelar gjorde den runt 14 s. Men som sagt så var det
                      15-16 år sedan.
                      //Micke

                        januari 15, 2006 at 11:19 #91560

                        Håller med om den högre ljudvolymen i kupen, jag minskade den markant med att täta alla skarvar i avgassystemet, ca 5-10cm förlängning av utblåset, dämpmatta i bagage luckan och på höger bakre hjulhus i bagaget. Det var en 75b med gummistötfångarna. Efter byte av munstycke i förgasaren (1 port) så blev den ytterligare lite piggare och bränsleförbrukningen sjönk dessutom.
                        /Hans

                          januari 15, 2006 at 13:35 #91561

                          Det här med att bearbeta utblåsen gör en mycket märkbar skillnad; man kan utan problem fila upp till packningens håldiameter.

                          2-tum? Kan ge följande jämförelse mellan mina bägge 95:or, 74 resp 77.
                          Bägge har blåmotorer, dvs 68-69:ans. Den V4-motor som jag tycker är allra bäst, gångmässigt såväl som rörande livslängden o slitstyrkan.

                          -74:a; en underlig motoddsare med tanke på hopkoket kontra hur den går:
                          ss blåmotor, orenoverad. 75B-77A insug, dvs snålaste/slöaste enportaren (skall det vara), genomgången med nya slitdelar. Biltema orig avgassystem. Rapp, pigg hänger en orörd tvåportare
                          utan probelm. Stark att dra med. Inte överdrivet bullrig i 120Km/h, den fart den trivs bäst i.
                          Toppar 140 utan att plågas ihjäl. Men drar ca litern milen, aldrig mer eller mindre.

                          -77:an. Blåmotor med orig insug o lilla Fomocoförgasaren, givetvis ombyggd till manuchoke.
                          15 000 mil sedan renovering. Fuggen gick jag igenom vid köpet, nya slitdelar i.
                          På bilen monterades 1993 ett 2-tum, enligt säljaren av bilen var det klubbens första variant.
                          Hållbarheten får bra betyg, efter 13 års åretruntkörning är det fortfarande i hyggligt skick.

                          Upp till c:a 100 km/h går den likvärdigt med -74:an, dock med betydligt bättre bottendrag.
                          Efter denna gräns så lägger den bara iväg. 120-130 marschar den lätt, toppar 150 utan att kännas
                          dödad. Men ljudnivån är uppåt väggarna!! Över 100 sveper ett öronbedövande dån in över hela kupen. Har faktiskt proppar med på långfärder då det är brått!
                          Utanför bilen låter det allt annat än njutbart, påminner om en fiskekutter alt trecylindrig tvärslut V4:a. Ännu starkare än-74:an att dra med, utan att bli överhettad (undantaget husvagn ).

                          Bränsleekonomin är otrolig, kanske tvåtummet spelar in. Över 0,7 drar den sällan. Till Trollhättefestivalen låg vi med fullt marknadslass och två pers, höll stålet de 25 milen (vi var sena..) förbrukning ca 18 liter.

                          Summa sumarum; en viss förbättring självklart, hoppas dagens 2-tumssystem har bättre innanmäte som dämpar ljudet mer. Gångresultatet ihop med en tvåportare borde väl bli något liknande i proportionsförändring.

                          Det bästa 2-tummet lär ju ha varit det vars första del gick vägen bakom oljefiltret och ner i ord.
                          golvhålet. Såg inte de gamla standard B-rören ut så? /Matte R

                            Anonym
                            januari 15, 2006 at 19:42 #91562

                            Jag måste säga att jag märkte ingen betydande skillnad förens jag fick dit ett Grp2 system,på min 75B med något moddade toppar.Förgasaren var en dubbelport med SAAB modifieringssats som gör att båda spjällen följer varandra helt.
                            Visst dessa övriga modifieringar kanske gör att denna att man inte kan jämföra med en helt std.
                            Men det är min erfarenhet.

                              januari 16, 2006 at 12:57 #91563

                              OK

                              Det var intressant att man sa 6 hp för 2″ systemen jag har nämligen simulerat 6 hp på en i annars standard tvårortare som med de indata jag gett i detta exempel ger 69 hp.
                              Se bifogad fil ovan som är en excel graf inkistrat i world.

                              Dock ligger effekten något högt i varv på modellen då jag har använt en std friktionsmodell och anpassat förbränningsmodellen för att ha rätt utgångseffekt.
                              Det hade nog varit bätre med en egen friktionsmodell och utgå från SAE hästar istället.
                              Vad jag menar är att nu visar modellen 6 hp effektökning vid 5’500 rpm men om man hade tagit hänsyn till den effekt som kylfläckten tar så hade man kanske fått toppeffekten vid ett något lägre varv.

                              Nåväl målet är att inför komande kapittel i XP-manualen se vad olika modifieringar på V4 motorn ger för effekt fot att kunna väga in olika alternativ då man skall bygga en ny motor eller modifiera sin gamla.

                              Genom att se vad simulerings modellen säger att man får för effektökning av tex 2″ system, upptagning av avgasport, topplocksplaning, större ventiler, större förgasare osv var för sig och sedan vilka olika kombinationer som är vanliga och som ger mest hp för jobbet eller pengarna.

                              På det sättet kan man få en bra motor till ringa kost eller maximal prestanda för en viss investering.

                              Naturligtvis går det även att plocka ihop egenskaper för att ge en motor med just det man är ute efter tex max vrid eller max effekt.
                              Det är mycket lättare om man först bygger motorn i datorn och sedan i verkligheten.

                              ///XP-Niklas

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.