Vad tänka på? Motor byte i en 72:a 99 till h t8

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vad tänka på? Motor byte i en 72:a 99 till h t8

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vad tänka på? Motor byte i en 72:a 99 till h t8

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 15, 2012 at 07:11 #6296

      Är i fullfärd med ett motorbyte i min 72:a. Ska i med en h-motor från en 88:a t8.
      Måste torpeden modifieras el är det bara vid byte till t16 och hur är det med motorfästen passar rätt på el ?
      Har för mig att nåt ska flyttas över från og900:an eller?

      //Niclas

        augusti 15, 2012 at 16:49 #46502

        främre motorfästet måste du nog ändra på, eller enklare är att ändra på primärkåpan. torpedväggen måste man göra en bula i för att få plats med remskivan? i övrigt ska det passa.

        Saab 93B -59 (Blå)
        Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
        Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

          augusti 15, 2012 at 19:11 #46511

          Är det inte nåt med bromsservot också på bilar före 75, eller minns jag fel?

            augusti 15, 2012 at 20:35 #46512

            @William wrote:

            Är det inte nåt med bromsservot också på bilar före 75, eller minns jag fel?

            japp den sitter lite ivägen.

              augusti 16, 2012 at 08:06 #46526

              @peter engqvist wrote:

              @William wrote:

              Är det inte nåt med bromsservot också på bilar före 75, eller minns jag fel?

              japp den sitter lite ivägen.

              Men den är väl bara att plocka bort och köra utan ? :wrench

                augusti 16, 2012 at 08:30 #46528

                Här är en förebild på pärlan vid hämtning. Står just nu ner plockad.

                Det som ska göras:

                B201 motor renoverad
                T3/T4 turbo
                Extraktor
                630cc spridare
                Portad topp m V—o fjädrar
                280 kam
                T5.5 sprut bort m k-jet :h
                Lättat svänghjul
                sinter
                Bromsar från 9000 i fram
                Bakaxel + bromsar från og900 – 88 i bak
                Hårda bussningar i bärarmar
                Boxade bärarmar i fram
                Bur
                Ska lackas om till våren blir ev vit.
                mm

                Är tänkt som som en svängbil för vettiga pengar 🙂

                  augusti 16, 2012 at 09:51 #42317

                  Kul projekt!

                  Någon speciell anledning till att du väljer 8V istället för 16V ?
                  Inbillar mig att du spar en del jobb och krångel med DI-kassetten om du väljer 16V topp istället

                    augusti 16, 2012 at 12:42 #46531

                    @SaabAero wrote:

                    Kul projekt!

                    Någon speciell anledning till att du väljer 8V istället för 16V ?
                    Inbillar mig att du spar en del jobb och krångel med DI-kassetten om du väljer 16V topp istället

                    Gillar karaktären på 8v sen är det en kompis som ska koppla t5 som ser det som ett kul projekt m t5 på 8v också.

                    Mvh Niclas

                      augusti 16, 2012 at 13:53 #46534

                      Utmaningar är alltid kul :wrench :AP

                        augusti 16, 2012 at 14:11 #46535

                        Hej!
                        I brorsans 71.a så krockade generatorn med bromsservot, så den fick vi sätta ovanpå motorn. Vi kapade upp en “ränna” i torpeden så remmen fick plats, och vinklade även anslutningarna på värmepaketet. Sen fick vi sätta oljetryckskontakten på en vinkel så den inte tog i huvudbromssystemet. Främre motorfästet löste vi genom att ta primärkåpan från en 99.a. Det här är ju en 16v men det är ju lika block.
                        Här finns lite bilder http://www.garaget.org/?car=7395

                          augusti 16, 2012 at 15:25 #46538

                          @Dodgeboy wrote:

                          Hej!
                          I brorsans 71.a så krockade generatorn med bromsservot, så den fick vi sätta ovanpå motorn. Vi kapade upp en “ränna” i torpeden så remmen fick plats, och vinklade även anslutningarna på värmepaketet. Sen fick vi sätta oljetryckskontakten på en vinkel så den inte tog i huvudbromssystemet. Främre motorfästet löste vi genom att ta primärkåpan från en 99.a. Det här är ju en 16v men det är ju lika block.
                          Här finns lite bilder http://www.garaget.org/?car=7395

                          Huvudbromscylindern menar jag , inte systemet 🙂 :DR

                            augusti 17, 2012 at 06:01 #46547

                            @Dodgeboy wrote:

                            @Dodgeboy wrote:

                            Hej!
                            I brorsans 71.a så krockade generatorn med bromsservot, så den fick vi sätta ovanpå motorn. Vi kapade upp en “ränna” i torpeden så remmen fick plats, och vinklade även anslutningarna på värmepaketet. Sen fick vi sätta oljetryckskontakten på en vinkel så den inte tog i huvudbromssystemet. Främre motorfästet löste vi genom att ta primärkåpan från en 99.a. Det här är ju en 16v men det är ju lika block.
                            Här finns lite bilder http://www.garaget.org/?car=7395

                            Huvudbromscylindern menar jag , inte systemet 🙂 :DR

                            Tack för lite input!
                            Så som ni gjort m generatorn är ett vettigt alternativ som jag ska klura mer på. Att det skulle vara så trångt vid oljetryckskontakten hade jag ingen aning om så en vinkel får det bli :wrench
                            Ball bil din brorsa har förresten! Hade en likadan för nåt år sen med t16, en Audi grön 70:a.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.