Vad tänka på? Motor byte i en 72:a 99 till h t8

Forum Modellspecifika forum 90/99 Vad tänka på? Motor byte i en 72:a 99 till h t8

  • Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-17 06:01 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6296
    nst16
    Deltagare

    Är i fullfärd med ett motorbyte i min 72:a. Ska i med en h-motor från en 88:a t8.
    Måste torpeden modifieras el är det bara vid byte till t16 och hur är det med motorfästen passar rätt på el ?
    Har för mig att nåt ska flyttas över från og900:an eller?

    //Niclas

    #46502
    Lustgasen
    Moderator

    främre motorfästet måste du nog ändra på, eller enklare är att ändra på primärkåpan. torpedväggen måste man göra en bula i för att få plats med remskivan? i övrigt ska det passa.

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #46511
    William
    Deltagare

    Är det inte nåt med bromsservot också på bilar före 75, eller minns jag fel?

    #46512
    peter engqvist
    Deltagare

    @William wrote:

    Är det inte nåt med bromsservot också på bilar före 75, eller minns jag fel?

    japp den sitter lite ivägen.

    #46526
    nst16
    Deltagare

    @peter engqvist wrote:

    @William wrote:

    Är det inte nåt med bromsservot också på bilar före 75, eller minns jag fel?

    japp den sitter lite ivägen.

    Men den är väl bara att plocka bort och köra utan ? :wrench

    #46528
    nst16
    Deltagare

    Här är en förebild på pärlan vid hämtning. Står just nu ner plockad.

    Det som ska göras:

    B201 motor renoverad
    T3/T4 turbo
    Extraktor
    630cc spridare
    Portad topp m V—o fjädrar
    280 kam
    T5.5 sprut bort m k-jet :h
    Lättat svänghjul
    sinter
    Bromsar från 9000 i fram
    Bakaxel + bromsar från og900 – 88 i bak
    Hårda bussningar i bärarmar
    Boxade bärarmar i fram
    Bur
    Ska lackas om till våren blir ev vit.
    mm

    Är tänkt som som en svängbil för vettiga pengar 🙂

    #42317
    saabaero
    Deltagare

    Kul projekt!

    Någon speciell anledning till att du väljer 8V istället för 16V ?
    Inbillar mig att du spar en del jobb och krångel med DI-kassetten om du väljer 16V topp istället

    #46531
    nst16
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Kul projekt!

    Någon speciell anledning till att du väljer 8V istället för 16V ?
    Inbillar mig att du spar en del jobb och krångel med DI-kassetten om du väljer 16V topp istället

    Gillar karaktären på 8v sen är det en kompis som ska koppla t5 som ser det som ett kul projekt m t5 på 8v också.

    Mvh Niclas

    #46534
    saabaero
    Deltagare

    Utmaningar är alltid kul :wrench :AP

    #46535
    dodgeboy
    Deltagare

    Hej!
    I brorsans 71.a så krockade generatorn med bromsservot, så den fick vi sätta ovanpå motorn. Vi kapade upp en ”ränna” i torpeden så remmen fick plats, och vinklade även anslutningarna på värmepaketet. Sen fick vi sätta oljetryckskontakten på en vinkel så den inte tog i huvudbromssystemet. Främre motorfästet löste vi genom att ta primärkåpan från en 99.a. Det här är ju en 16v men det är ju lika block.
    Här finns lite bilder http://www.garaget.org/?car=7395

    #46538
    dodgeboy
    Deltagare

    @Dodgeboy wrote:

    Hej!
    I brorsans 71.a så krockade generatorn med bromsservot, så den fick vi sätta ovanpå motorn. Vi kapade upp en ”ränna” i torpeden så remmen fick plats, och vinklade även anslutningarna på värmepaketet. Sen fick vi sätta oljetryckskontakten på en vinkel så den inte tog i huvudbromssystemet. Främre motorfästet löste vi genom att ta primärkåpan från en 99.a. Det här är ju en 16v men det är ju lika block.
    Här finns lite bilder http://www.garaget.org/?car=7395

    Huvudbromscylindern menar jag , inte systemet 🙂 :DR

    #46547
    nst16
    Deltagare

    @Dodgeboy wrote:

    @Dodgeboy wrote:

    Hej!
    I brorsans 71.a så krockade generatorn med bromsservot, så den fick vi sätta ovanpå motorn. Vi kapade upp en ”ränna” i torpeden så remmen fick plats, och vinklade även anslutningarna på värmepaketet. Sen fick vi sätta oljetryckskontakten på en vinkel så den inte tog i huvudbromssystemet. Främre motorfästet löste vi genom att ta primärkåpan från en 99.a. Det här är ju en 16v men det är ju lika block.
    Här finns lite bilder http://www.garaget.org/?car=7395

    Huvudbromscylindern menar jag , inte systemet 🙂 :DR

    Tack för lite input!
    Så som ni gjort m generatorn är ett vettigt alternativ som jag ska klura mer på. Att det skulle vara så trångt vid oljetryckskontakten hade jag ingen aning om så en vinkel får det bli :wrench
    Ball bil din brorsa har förresten! Hade en likadan för nåt år sen med t16, en Audi grön 70:a.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng