Vad tänka på? Motor byte i en 72:a 99 till h t8
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vad tänka på? Motor byte i en 72:a 99 till h t8
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vad tänka på? Motor byte i en 72:a 99 till h t8
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-17 06:01 av nst16.
-
FörfattareInlägg
-
främre motorfästet måste du nog ändra på, eller enklare är att ändra på primärkåpan. torpedväggen måste man göra en bula i för att få plats med remskivan? i övrigt ska det passa.
Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)Här är en förebild på pärlan vid hämtning. Står just nu ner plockad.
Det som ska göras:
B201 motor renoverad
T3/T4 turbo
Extraktor
630cc spridare
Portad topp m V—o fjädrar
280 kam
T5.5 sprut bort m k-jet :h
Lättat svänghjul
sinter
Bromsar från 9000 i fram
Bakaxel + bromsar från og900 – 88 i bak
Hårda bussningar i bärarmar
Boxade bärarmar i fram
Bur
Ska lackas om till våren blir ev vit.
mmÄr tänkt som som en svängbil för vettiga pengar 🙂
@SaabAero wrote:
Kul projekt!
Någon speciell anledning till att du väljer 8V istället för 16V ?
Inbillar mig att du spar en del jobb och krångel med DI-kassetten om du väljer 16V topp iställetGillar karaktären på 8v sen är det en kompis som ska koppla t5 som ser det som ett kul projekt m t5 på 8v också.
Mvh Niclas
Hej!
I brorsans 71.a så krockade generatorn med bromsservot, så den fick vi sätta ovanpå motorn. Vi kapade upp en “ränna” i torpeden så remmen fick plats, och vinklade även anslutningarna på värmepaketet. Sen fick vi sätta oljetryckskontakten på en vinkel så den inte tog i huvudbromssystemet. Främre motorfästet löste vi genom att ta primärkåpan från en 99.a. Det här är ju en 16v men det är ju lika block.
Här finns lite bilder http://www.garaget.org/?car=7395@Dodgeboy wrote:
Hej!
I brorsans 71.a så krockade generatorn med bromsservot, så den fick vi sätta ovanpå motorn. Vi kapade upp en “ränna” i torpeden så remmen fick plats, och vinklade även anslutningarna på värmepaketet. Sen fick vi sätta oljetryckskontakten på en vinkel så den inte tog i huvudbromssystemet. Främre motorfästet löste vi genom att ta primärkåpan från en 99.a. Det här är ju en 16v men det är ju lika block.
Här finns lite bilder http://www.garaget.org/?car=7395Huvudbromscylindern menar jag , inte systemet 🙂 :DR
@Dodgeboy wrote:
@Dodgeboy wrote:
Hej!
I brorsans 71.a så krockade generatorn med bromsservot, så den fick vi sätta ovanpå motorn. Vi kapade upp en “ränna” i torpeden så remmen fick plats, och vinklade även anslutningarna på värmepaketet. Sen fick vi sätta oljetryckskontakten på en vinkel så den inte tog i huvudbromssystemet. Främre motorfästet löste vi genom att ta primärkåpan från en 99.a. Det här är ju en 16v men det är ju lika block.
Här finns lite bilder http://www.garaget.org/?car=7395Huvudbromscylindern menar jag , inte systemet 🙂 :DR
Tack för lite input!
Så som ni gjort m generatorn är ett vettigt alternativ som jag ska klura mer på. Att det skulle vara så trångt vid oljetryckskontakten hade jag ingen aning om så en vinkel får det bli :wrench
Ball bil din brorsa har förresten! Hade en likadan för nåt år sen med t16, en Audi grön 70:a. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.