värdelös koppling från sachs?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / värdelös koppling från sachs?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / värdelös koppling från sachs?
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
september 8, 2005 at 21:59 #13109
Hade problem med att kopplingen inte gick att koppla ur ordentligt på min V4-75 ´, den drog hela tiden med en himla massa skorrrande till följd, kopplingen är bytt av förra ägaren för två år sedan. Fick tips om att justera på den lilla fyrkantiga skruven, men det skulle jag inte ha gjort: det sa RASSSEL , och jag hade en bil med ännu sämre koppling. Jag fick tag på en lyft och en handbok och började skruva och dona för att få ut motorn och titta vad som hänt med kopplingen. När motorn var ute upptäckte jag att kopplingsgaffeln hade pulveriserats av mina tappra justeringsförsök. Upp på cykeln och trampa iväg till skroten med en näve verktyg i fickan och mord i blicken . Efter 45 minuter av ihärdigt skruvande, svärande, och påhejande av intresserade skrotägare, låg den gamla rovan där på backen och jag hade till slut en ny gaffel. Cyklade hem för att sätta ihop skiten . I med kylarvätska och provkörning… Inte ett jävla dugg bättre, kopplingen går fortfarande inte att trampa ur… då var saaben till salu för en mycket liten peng . Har hört rykten om att vissa kopplingsfabrikat inte riktigt passar även om det är avpassade för det. Har fått tag på en fräsh begagnad koppling från skroten som jag tänkte sätta i, eller är det någon därute i etern som har något bättre förslag; annat fabrikat som garanterat funkar, eller kan man lägga in någon form av distans mellan tryckplattan och svänghjulet?
Vist finns det andra tryckplattor att stoppa dit men det fodras en mass modding.
Men på en std bil duger std junket bra.Precis det fenomen du talar om har jag varit med om, slutade pang skramel och skrot.
I med en beggad koppling och simsala bim allt funkade klockrent.Om jag mins rätt så var det ett pari tryckplattor från sachs som var felaktiga.
en liten notis i sammanhanget, tittar man i reservdelskatalogen så ser det ut som att vissa chassinummer ska ha nån form av distans mellan tryckplatta och svänghjul. Skiljer det på svänghjulen och är det det som orsakar att vissa har problem med just sachs kopplingen?
/ StefanSitter här med samma dilemma, har just satt i en ny koppling i min 74:a, sachs.
Det smäller, knakar o vibrerar så vissa damer skulle tycka det vore intressant att åka , köpte allt nytt för att slippa plocka ur skiten igen men som sagt det gick inte.
Pratade med Fredrik E om detta, Gerda hade fått bytt koppling 5 ggr i sin bil, tills hon monterade en gammal tryckplatta igen, då funkade det.Har fått en ny koppling, ska man sätta dit nya eller beg grejer tro
Ett tips:
Kontrollera kopplingens funktion direkt efter att motor och låda är ihop. Alltså innan all kringutrustning är monterad. Justera in spelet på kopplingsarmen, på med slavcylindern, koppla ur och rulla bilen för att känna om armen skaver mot tryckplattan och att lamellen inte drar.
Detta sparar mycket arbete om det inte fungerar. Normalt sett fungerar det inte att använda en sliten tryckplatt ihop med en ny tjock lamell, då hamnar plattan för urtrampningslagret för djupt in och risken är stor att kopplingsarmen tar i. Genom att lägga brickor mellan tryckplattans fästpunkter och svänghjulet kan man ändra läget för plattan. Med för tjocka brickor minskar trycket på lammellen med slirning som följd.Sabbe
september 9, 2005 at 11:05 #88750Hej.
När det gäller kopplingen på V4 så har detta problem funnits länge.
Vi hade redan på -70 talet problem på SAAB-verkstaden när vi bytte koppling, t.o.m. med “original” tryckplatta o lamell. Inte så kul när man jobbade på ackord .
Tror det finns ett reservdelsmeddelande om detta (tänk vad bra om vi på något sätt kunde ta del av dessa gamla reservdelsmeddelanden – exv.en CD med RM på 2t, V4, 99 etc).
Anledningen är att “urtrampningsplattan” hamnar innanför/under själva tryckplattan. Den skall ovanför.
Ibland kan det vara svårt att avgöra det så jag brukar lägga en linjal tvärs över för att vara på säkra sidan.
Ligger “urtrampningsplattan” under så är det bara att shimsa upp tryckplattan någon mm från svänghjulet.Mvh
Andersseptember 9, 2005 at 12:08 #88751Det verkar som om det är ett vanligt bekymmer, jag talade med en kompis idag och han tipsade om att köpa komplett koppling från MICRO, det hade han gjort till sin -72:a utan problem. För min del siktar jag på att montera in kopplingen som jag hittade på skroten, såg inte alls nött ut. När man ändå är inne på det finns det något sätt att ta ut kopplingsgaffeln utan att demontera vxllådan? Jag orkade inte börja demontera drivknutar mm. utan borade istället ett 20mm hål i golvet. Hur gör ni som kan?
Man behöver ej demontera drivknutarna för att få ut lådan, se
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=27521september 9, 2005 at 14:20 #88753ojdå, ja, jag har i alla fall ett litet hål i durken under vxllådan som ingen annan har -1,5gram.
september 10, 2005 at 22:14 #88754jämför nogrannt alla måtten mellan nya och gamla kopplingen såväl lös som monterad, dvs. spänner dem in lika mycket. Jag hade all världens problem med en ny Sachs-koppling, provade med brickor, kopplingen kom för långt ut och kopplingsarmen tog i där den inte skulle. Renoverade båda cylindrarna grundligt, lite bättre men fortfarande kopplade inte ur. Monterade sedan en bricka bakom slavcylindern (ca 1mm) och då började den koppla ur. Sen när jag har kört med den har den blivit bättre och bättre, skulle säkert kunna plocka bort brickan nu. Verkar som att kopplingen behövde slitas in, eller om det var luft som gick ur hydrauliken, vem vet…
september 11, 2005 at 17:00 #88755Det var ju ett bra tips, då slipper man kanske att lyfta ur motorn igen. Ska jämföra den beggade kopplingen med en ny från Sachs och se om man kan se någon skillnad. Tack för tipset, nu är det bara att gå ur och skruva i höststormen.
september 12, 2005 at 14:47 #88756Måste bara tillägga: Det urtrampningslager som följer med i Sachs kopplings-sats är bara för kasst. Jämförde med ett Saab original-lager som vägde dubbelt så mycket, passade bättre i gaffeln. Sachs-lagret var snett!
september 12, 2005 at 16:04 #88757Rasmus Blomqvist, om du någonsin frivilligt eller mot din vilja hamnar i Norrbotten, Luleå, låt mig då bjuda på ett par öl… Det fungerade, hurra, hurra, jag har en körbar snefyra tack vare dig. Tack även ni andra för goda tips och uppmuntrande råd.
Anders
september 12, 2005 at 16:58 #88758Fan va kul Vad var det som funkade, vad gjorde du?
Jorå, nån gång tar man väl sig upp till Lule.Ja så va de för mej köpte kompl. kopplingssats av saabklubben reservdelslager. Urtramplings lagret va helt kass glappade så att kopplings armen tog i tryckplattan..så ett saab v4 lager från Björknäs saabdelar va mycket rejälare o låg rätt. sen fick ja shimsa tryckplattan nycket. så nu har det fungerat hyfsat 1 år. Och det var sachs lameller.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.