Varför en lågmilare inte alltid är att föredra…

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Varför en lågmilare inte alltid är att föredra…

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #483686
    Raffe
    Deltagare

    ..uppdatering..
    hittade igen backventilen för vevhusventilationen, (tror jag det är).
    nr, 55557180
    Den kunde jag både blåsa och suga i, så den har inte fungerat.
    Fick faktiskt isär den, rengjorde den med brakecleaner och nu fungerar den igen.
    Ingen aning om vad för nytta den gör, antagligen hindrar olja in i förbränningen.

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #486417
    Raffe
    Deltagare

    Tänkte jag skulle börja mina 5 veckors semester med att ligga under min Saab.
    Jag håller ju på att byta topp med kammar samt båda kedjorna med drev.
    Men jag får inte lös dom gamla dreven till balansaxlarna. 4mm borr i ett hål för att låsa drevet, men inte orkar man ju hålla emot med den.
    Det såg ju så enkelt ut på alla Youtube filmer….

    #486423
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,
    Jag har själv aldrig grejat med en B207, men tittat på lite bilder nu.
    Antar att det är enligt nedan bild du skriver om. Har du möjlighet att använda mutterdragare?
    Annars kanske du kan vira kedjan runt drevet(som en snara), och hålla emot med den..?
    B207-balansaxel-drev-montering

    Angående en kommentar du hade i tidigare inlägg:
    kammarna ligger ju bara ”an” mot kamdreven. Finns inga spår i dreven.”
    Det finns specialverktyg för att fixera kamaxlarna i rätt lägen när kamdreven monteras. Fast du kanske luskat ut det på egen hand vi det här laget 🙂
    Har för mig jag såg nått inlägg om just sådana verktyg som någon tillverkade/sålde…
    B207-kamaxel-specialverktyg

    Bilagor:
    #486444
    Raffe
    Deltagare

    Tack för input.. det behövs.
    Jo. Jag beställde i går från England kamfixerare. 1000kr med frakt. (ASTA TOOLS UK).
    Idag är toppen och grenrör på plats.
    30NM+150+15grader.(enligt Haynes).
    Jag gav upp med balansdreven. Kollade i satsen jag beställt hur dom ser ut.. döm om min förvåning när jag upptäcker att det finns inga drev i satsen bara den som sitter på vevaxel.
    Mailar Speedparts och fick svar att det inte följer med och i Saab sats finns inga heller.
    Då bilen har gått så lite så jag orkar tyvärr inte bråka med dom. Mutterknackare ryms inte.
    Jag får se hur jag gör.

    Bilagor:
    #486446
    Janne Hagnell
    Moderator

    Är balansaxlarna nödvändiga? Körde en 9000 utan och i den märktes inga vibrationer.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #486529
    Raffe
    Deltagare

    Ja.. du hehe.. ingen aning om dom behövs. Jag har då monterat dit satsen.
    Drevet som sitter på vevaxel är ju lite mer avancerat än den som följer med satsen.
    Gamla drevet innehåller inbyggda fjädrar.. antagligen att dom ska ta emot momentet vid start.. ingen aning.
    I nya satsen är det ett stumt drev.. verkar som Saab överarbetade detta.. (tycker leverantörer av satsen idag). Vet inte, dom kanske har havererat ibland.
    Bifogar bild på gamla drevet.. isärplockat.
    Jag var sugen på att montera tillbaka den.. men satt dit nya drevet.

    Bilagor:
Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.