Varför en lågmilare inte alltid är att föredra…

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Varför en lågmilare inte alltid är att föredra…

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #483686
    Raffe
    Deltagare

    ..uppdatering..
    hittade igen backventilen för vevhusventilationen, (tror jag det är).
    nr, 55557180
    Den kunde jag både blåsa och suga i, så den har inte fungerat.
    Fick faktiskt isär den, rengjorde den med brakecleaner och nu fungerar den igen.
    Ingen aning om vad för nytta den gör, antagligen hindrar olja in i förbränningen.

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #486417
    Raffe
    Deltagare

    Tänkte jag skulle börja mina 5 veckors semester med att ligga under min Saab.
    Jag håller ju på att byta topp med kammar samt båda kedjorna med drev.
    Men jag får inte lös dom gamla dreven till balansaxlarna. 4mm borr i ett hål för att låsa drevet, men inte orkar man ju hålla emot med den.
    Det såg ju så enkelt ut på alla Youtube filmer….

    #486423
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,
    Jag har själv aldrig grejat med en B207, men tittat på lite bilder nu.
    Antar att det är enligt nedan bild du skriver om. Har du möjlighet att använda mutterdragare?
    Annars kanske du kan vira kedjan runt drevet(som en snara), och hålla emot med den..?
    B207-balansaxel-drev-montering

    Angående en kommentar du hade i tidigare inlägg:
    kammarna ligger ju bara ”an” mot kamdreven. Finns inga spår i dreven.”
    Det finns specialverktyg för att fixera kamaxlarna i rätt lägen när kamdreven monteras. Fast du kanske luskat ut det på egen hand vi det här laget 🙂
    Har för mig jag såg nått inlägg om just sådana verktyg som någon tillverkade/sålde…
    B207-kamaxel-specialverktyg

    Bilagor:
    #486444
    Raffe
    Deltagare

    Tack för input.. det behövs.
    Jo. Jag beställde i går från England kamfixerare. 1000kr med frakt. (ASTA TOOLS UK).
    Idag är toppen och grenrör på plats.
    30NM+150+15grader.(enligt Haynes).
    Jag gav upp med balansdreven. Kollade i satsen jag beställt hur dom ser ut.. döm om min förvåning när jag upptäcker att det finns inga drev i satsen bara den som sitter på vevaxel.
    Mailar Speedparts och fick svar att det inte följer med och i Saab sats finns inga heller.
    Då bilen har gått så lite så jag orkar tyvärr inte bråka med dom. Mutterknackare ryms inte.
    Jag får se hur jag gör.

    Bilagor:
    #486446
    Janne Hagnell
    Moderator

    Är balansaxlarna nödvändiga? Körde en 9000 utan och i den märktes inga vibrationer.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #486529
    Raffe
    Deltagare

    Ja.. du hehe.. ingen aning om dom behövs. Jag har då monterat dit satsen.
    Drevet som sitter på vevaxel är ju lite mer avancerat än den som följer med satsen.
    Gamla drevet innehåller inbyggda fjädrar.. antagligen att dom ska ta emot momentet vid start.. ingen aning.
    I nya satsen är det ett stumt drev.. verkar som Saab överarbetade detta.. (tycker leverantörer av satsen idag). Vet inte, dom kanske har havererat ibland.
    Bifogar bild på gamla drevet.. isärplockat.
    Jag var sugen på att montera tillbaka den.. men satt dit nya drevet.

    Bilagor:
    #487531
    Raffe
    Deltagare

    …uppdatering.. sista veckan på min 5 veckors semester.
    Fick kamfixeringsverktygen i går (lååång leveranstid) och verktyget ser ut att vara i bra kvalitet.
    Lite osäker på hur man ska hantera den stora ringen som följde med.. kanske ett mothåll när man drar fast remskivan.
    Sen var det med en liten ”nål liknande” sak. Vet inte vad det är. Ingen beskrivning följde med.
    Återmontering har börjat.. nu återstår vätskor och provstart.

    Bilagor:
    #487540
    hyvens
    Deltagare

    Rätt variant av verktyg? Det finns nämligen 4st olika beroende på årsmodell och motor.

    B207E/L 03-06 borde ha blåfärgade låsblock, iaf original.

    #487548
    Raffe
    Deltagare

    Jopp.. det var rätt fixerare.
    Super enkelt att ställa in timingen med dom.
    Fyllde på vätskor och pumpade fram bränsle några gånger.. höll andan och vred runt nyckeln.
    Efter två försök hoppade den igång och efter den fått upp olje och bränsletrycket ordentligt började den gå nästan ljudlöst.
    Kändes som jag vann OS guld i den nya grenen ”hopplöst fall av motor renovering”.
    Såååå skönt.

    Bilagor:
    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #487605
    Saab_ahed
    Deltagare

    Resultaten från årets Olympisk SAAB:

    På första plats i grenen ”hopplöst fall av motor renovering”; RAFFE ! ?

    #490006
    Raffe
    Deltagare

    Uppdatering.
    Kört nu 550 mil och den går som en dröm.
    Det enda skumma som jag regerat på är att vid kallstart startar den väldigt tyst, men vid varmstart så rasslar den till i 1sekund.
    Jag fick tipset att sätta i lite tjockare viskositet, har i nu Castrol Edge 5-w30.

    Något ni har erfarenhet av?

    #495267
    Raffe
    Deltagare

    Har nu kört ett par tusen mil och allt verkar fungera som det ska. Den rasslar 1 sekund vid varmstart.. men hört andra Saabar göra samma.
    Jag ska prova sätta lite tjockare olja på sommaren.. (någon gång) bara för att se om det blir någon skillnad.
    Efter att jag kört ett tag så jag kände jag mig trygg att beställa nya däck med fälgar.. Blev ganska bra tycker jag.

    Bilagor:
    #495271
    hyvens
    Deltagare

    Rasslet kan vara kamkedjesträckaren. Är den bytt?

    #495343
    Raffe
    Deltagare

    Kamkedjesträckaren är bytt.. samtidigt då jag bytte kamkedjan.. kanske borde beställa en ny.. kan ju vara nå knas med den.

    #495346
    M.Broberg
    Deltagare

    Hur är det med balansaxelkedjan?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng