Varför en lågmilare inte alltid är att föredra…

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Varför en lågmilare inte alltid är att föredra…

  • Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #481704
    Raffe
    Deltagare

    Hej Alla.
    Ska berätta om min vanliga otur när det gäller bilar.
    Jag letade lääänge efter en 9-3 Vector 03 – 05.
    Tillslut kom det upp en -04a på den kända annonssidan,, 14000mil den hade vårdats ömt enligt annonsen, stod i varmgarage och bilder skickades.
    Den såg riktigt fin ut, ljus skinnklädsel ingen rost.
    Jag var så övertygad av hans berättelse om hur han hade vårdat bilen så jag helt glömde titta i serviceboken.
    Den såg ju så fin ut!!!!
    Hemma bytte jag olja direkt, reagerade på att oljefiltret var kolsvart och hade en kraftig midja., som att den hade suttit där ett bra tag.
    Jag beställde ett till filter och planerade att byta olja igen efter bara 100mil.
    Jag kom inte så långt, en dag då jag skulle köra in den i garaget så hörde jag en del missljud., den började låta som en diesel.
    Jag körde in den och lyfte på ventilkåpan, hade mina aningar.
    Kammarna och kedjan var helt slut, denna superfina bil har haft en så dålig servicehistoria antagligen.
    Helt obegripligt hur man kan behandla en så här fin bil på det här sättet, jaja, mitt eget fel att jag står där jag står idag.
    Jag kan mecka., men bytt kammar har jag aldrig gjort, Tips någon?
    Är det någon som gjort detta jobb jag har framför mig? Jag tar gärna emot tankar, klapp på axeln och tips.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    Bilagor:
    #481707

    Vad tråkigt, nej lågmilare behöver inte betyda särskilt mycket.
    Men se det så här: stort plus att bilen är rostfri samt fin inredning.
    Är nog smidigare att köpa en begagnad topp och byta den.
    Kolla över allt med kamkedja och den biten också.

    #481709
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Tråkig sits du hamnat i. Skäms på tidigare ägare.
    Jag håller med Vincent i tidigare inlägg.
    Nog en bra ide att ta isär och tvätta ordentligt, för är oljefiltret ”gegga”, kan även oljekanaler i blocket vara det.

    Bara för att du inte bytt kammar tidigare, betyder inte att du inte kan göra det 🙂
    Dehär fixar du!

    #481717
    Raffe
    Deltagare

    Jo, jag har funderat på det med ett beg, toppbyte. får fundera lite på det.
    Ja tur att skicket i övrigt är super bra, så jag känner att jag kan lägga ner lite på den, jag borde ha en mkt fin bil ett bra tag.
    Vi har ju ingen salt här uppe där jag bor.
    Är det någon som vet om det är något annat jag bör titta på när allt är borta.?, borde man ex byta vattenpumpen?
    Bra tips, kanske man kan renspola oljekanaler., jag får se.
    Beställt Haynes boken i allafall.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #481726
    saabcustom
    Deltagare

    Glöm inte att du kan ladda ner både WIS och EPC från nätet. Kan vara till bra hjälp när man mekar ”modern” SAAB.

    Googla på EPC WIS SAAB så hittar du.

    http://saabworld.net/showthread.php?t=33310 t.ex.

    mvh / Kenth

    #481784
    Raffe
    Deltagare

    oj., tackar., det där var intressant.
    Men det där med vattenpumpen på dom här motorerna var ingen lek., hehe.
    Känns som den kräver en billyft.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #481785
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Tråkigt med motorn omen kul o hitta en rostfri bil. Tror du behöver plocka ut motorn och rengöra/renovera den rejält. För ser det ut som det gör i toppen kan man börja undra hur det står till med resten.

    #482120
    Raffe
    Deltagare

    Uppdatering..
    Få tag på kammar till B207L går inte.. dom har tydligen utgått.(enligt Bilkompaniet) . märkligt med tanke på alla chevor och oplar som finns. Men Saab kanske hade en egen ”bättre” ide på hur en kam ska se ut.. hehe.
    Jag har finkammat nätet.. hittar inget.
    Det blir nog en begagnad topp verkar det som.
    Inte kul..

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.