Varm bil, tappar kraft

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Varm bil, tappar kraft

  • Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #483636

    Efter att ha hämtat hem bilen efter motorrenovering förra våren så började kylaren läcka och växellådan fastnade i låst läge. Nu är växellådan renoverad, kylaren lagad och bilen går inte bra när den blir varm. Startar perfekt, låg tomgång, men rullar på bra i någon mil. Men plötsligt börjar den tappa kraft, bluddrar, bli slöare och slöare för att till sist stanna om man inte håller igång den med gasen. Motorn stannar när man frihjular. Det verkar som om den blir fruktansvärt sur. Stannar den, så går den inte igång, utan man får vänta iett bra tag innan den vill starta igen. Symptomen kommer enbart när bilen är varm och jag upplevde att det var värre varma sommardagar. Sitter en Weberförgasare i.
    Min fundering är ju vad som kan vara felet på min -78?
    – Kan automatchoken på något sätt.vara boven?
    – Termotstat, tänddelar mm – allt bytt i o m motorrenoveringen. Efter den har biilen gått max 30 mil.

    Jag tar gärna emot tankar vad som kan vara orsaken till fenomenet. Just nu vägar jag ju inte åka iväg någon längre sträcka med rädsla för att jag bli ståendes någonstans.

    /Ann

    Saab 96 GL- 78, orkidévit
    Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight black

    #483638
    Lsoderlund
    Deltagare

    Det är väl en dubbelportar med automatchoke. Har för mig att det går vattenslangar till förgasaren för att den skall ställa om när den blivit varm. Kolla att förgasaren släpper choken, för jag tycker det låter som om den går lite för fett.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #483642
    Janne Hagnell
    Moderator

    Har du kollat stiften om den verkligen går fett? Är bränslepumpen bytt?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #483652
    saabcustom
    Deltagare

    Flottörhusnivån ?

    #483653

    Bränslepumpen är bytt. Ska kolla tändstiften!

    Saab 96 GL- 78, orkidévit
    Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight black

    #483741
    autojumble
    Deltagare

    Hej,
    Jeg tro bensinen køger og der kommer danplommer i systemet, derfor er det værre om sommeren, og derfor starter motoren igen efter et stykke tid køling.. Moderne bensin køger mere end den bensin som findes før i tiden.
    Isolerer. Karburatoren med en tykkere pakning. Jeg kører selv med en tykkere pakning mellem bensinpumpen og motorblokken , men det kræver at stangen som styrer pumpen er lidt længere end originalen.

    #484125

    Hej igen!

    Har nu försökt få tag i någon kunnig mekaniker i närheten, men min lokala verkstad tror sig inte kunna fixa förgasaren. Finns det någon som kan tänkta sig hjälpa mig, och bilen, med att titta på förgasaren, att den släpper choken, att alla slangar är Ok o s v?
    Tyvärr kan jag ju inte köra den speciellt långt, men finns det hjälp längre bort så ordnar vi det på något sätt!

    Bilen finns mitt i Sörmland…

    /Ann

    Saab 96 GL- 78, orkidévit
    Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight black

    #484126
    Morten S.
    Moderator

    Hvordan så tennstiftene ut?
    Blir coilen varm?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1989 900i 8V 5 dørs
    2007 9-3 SC tid
    2008 9-3 SC tid

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng