Vattenplog framför däck vid vattenplaning

Forum Övrigt Allmänt Vattenplog framför däck vid vattenplaning

Detta ämne innehåller 13 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-13 10:26.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4238

    magi
    Deltagare

    När man får vattenplaning kan inte ABS/ESP antisladdsystem korrigera körningen alls, då hjulen förlorar kontakten med vägbanan.
    Men antisladdsystemet reagerar på vattenplaning, men utan att kunna göra något.
    Varför kan man inte ha en typ av gummiplog som alltid går ner framför däcken vid sladd och plogar bort vattnet/snö framför däcken, när antisladdsystemet reagerar?
    Då kan antisladdsystemet hjälpa föraren, då däcken får kontakt med vägbanan.
    Det skulle nog spara många liv och plogen borde kunna utformas så att den minskar luftmotståndet framför däcken.

    http://forum.student.lth.se/index.php/topic,1003.0.html

    M.Sc. Magi

    #33663

    perhaninge
    Deltagare

    Jag är väl jä**t konservativ men jag tror inte på att plocka bilarna fulla med teknik.
    Till en viss del, men det kan gå till överdrift.
    Jag gick på handledarutbildning med min son och framförde åsikten om att alla borde få köra en ”datorfri” bil för att förstå hur man bär sig åt om tekniken falierar.
    Att man bör använda omdömmet utifrån underlag, att ha rediga däck o.s.v
    Tror att många idag kör omkring oförstående och förlitar sig på att bilen ska ta hand om problemen om dom uppstår.
    Oavsett ny eller gammal bil så måste man köra aktivt och koncentera sig på uppgiften.
    Jag tycker det är kul med nya idee’r men ibland känns det som många har glömt grunderna.

    #33670

    magi
    Deltagare

    Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

    Magi

    #33672

    Dicst
    Deltagare

    Intressant tanke.
    Det handlar ju dock om enorma krafter för att hålla emot och klyva en vattenström/snömodd på ett ojämnt underlag som ändå en normal asfaltväg är. Minsta skräp som kommer i vägen får sådana krafter att det krävs motsvarande en frontlastare till en mindre traktor för att hålla denna gummiplog på plats.
    /D

    #33673

    magi
    Deltagare

    Plogen skall vara utformad som en spetsplog med vinkel tillräckligt hög för att den skall kunna tillverkas så att kraften trycker diagonalt genom tjockleken på gummiväggen i plogen och då minimerar vikten av konstruktionen.

    Jag antar att den fyller sin funktion i huvudsak i hastigheter över tex 80 km/h vilket innebär att vägar borde vara tillräckligt jämna.

    Har man provat detta någon gång?

    M.Sc. in Eng Physics Magi

    #33674

    saabcustom
    Deltagare

    Man kanske kunde blåsa bort vattnet/modden framför däcket med luft. Då kommer det bara bli en lite kort vattenplaning….

    Möjligen får man göra det framför bakdäcken också, för säkerhets skull…..

    / K

    #33675

    magi
    Deltagare

    Tryckluft kräver trycktankar vilket bara finns i lastbilar.
    Jag tror mest på en enkel mekanisk spetsplog i hårdgummi som enbart kräver spetsplogen en länkarm och en elektromagnet som slår ner systemet framför däcket vid aktiverat ABS/ESP system.
    Man undrar ju hur många liv som kunde räddas om man minimerade vattenplaning på detta viset.
    Vet någon hur många olyckor/dödsolyckor som inträffar pga vattenplaning?

    Magi

    #33676

    perhaninge
    Deltagare

    @magi wrote:

    Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

    Magi

    ha ha, you got me 😀 😉

    #33677

    Jonathan
    Deltagare

    Är det inte enklare att sätta skidor på bilen? 🙂

    #33678

    magi
    Deltagare

    @sulo wrote:

    Är det inte enklare att sätta skidor på bilen? 🙂

    Om man ska våga tänka drastiska tankar så är det ganska intressant.

    Ett plogsystem kan fungera för en vattenplaning men vid snömodd blir det stora krafter och frågan är hur kraftigt det då skall konstrueras för att klara allt.

    Att ha en typ av stålskena (som en skridsko) som istället trycks ner mot vägen gör kanske konstruktionen lättare och den skär ju igenom både vatten och snö utan problem.
    Men vägarna kommer att se lite spårade ut efter några år kan man misstänka och hur fungerar styrningen? 🙂

    Magi

    —-

    #33679

    Martin
    Deltagare

    Hade själv funderingar kring om inte en luftplog vore enklare. Det kanske räcker att bara bryta en del av den vattenyta som hjulet försöker forcera, och sedan sköter hjulet resten. En luftkil/plog har ju också fördelen av att vägbanans jämnhet inte har lika stor betydelse, samt att det borde vara enklare än form av arm som skall skjutas ned.

    Men om man fortsätter tänka lite vilt så borde det väl finnas tryck att tillgå från motorn. Det handlar ju om någon form av nödsituation som uppträder sällan. Då lär man ju inte vara beroende av full effekt från motorn, utan snarare tvärtom?

    #33691

    saabcustom
    Deltagare

    Man kanske rent av skulle kika på motorsporter där grepp på leriga/moddiga/blöta underlag är viktigt.
    Då är det ju totalt o-moderiktiga smala däck med hög däckssida som gäller. Åtminstone så höga som bromsarna tillåter.

    Sen rörande diverse plogar och annat så är det kul att nån tänker i nya banor och trotsar ”de lärde” vilket inte minst de senaste Nobelprisen (kemi?) visar.

    När det skakar ner till praktisk implementation så måste man tänka på att lösningen skall vara industrialiserbar och robust. Generellt brukar det handla om att göra antalet rörliga delar så få och enkla som möjligt.

    Nå, den enkla lösningen heter nog smala höga däck. Jag kan inte minnas att jag nånsin fick vatten- eller modd-planing med mina diagonaldäck trots att jag for fram som ett jehu. Men de e klart minnet kan svika mej, något, därvidlag.

    / Kenth

    #33713

    enor
    Deltagare

    Ska man forsla undan vatten framför däcket på något sätt så tror jag ABSOLUT att tryckluft är att föredra – alla former av mekanisk plog bygger på mekanik som kärvar när det inte används, och som kommer att ryka all världens väg om den aktiveras när man passerar ett hål i gatans yta, en tjälskada, en grusväg, en isvalk eller en tjock vall av snömodd (STORA krafter)

    #33724

    magi
    Deltagare

    Man har ju små krutkapslar i bromskuddar/airbags som blåser upp kuddarna.
    Man kan kanske ha ett tiotal av dessa krutkapslar framför däcken som blåser bort vatten och snö om ABS/ESP antisladdsystem reagerar.

    Vid service laddas de igen så att man klarar 5-10 sladdar vilket borde räcka,
    för när de utlöser ska ju bilen meddela föraren med larmsignaler att han skall kontrollera däckmönstret.

    Magi

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng