Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Vattenpump, byte
- Detta ämne har 8 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2016-09-06 13:55 av .
- FörfattareInlägg
- 24 april, 2016 kl. 21:41 #396474
Lars Dahlström
DeltagareHej,
Har beställt en ny pump och ska byta ut den gamla. Tar tacksamt emot tips som underlättar ett byte. Ser trångt ut.Alla tips uppskattas
Mvh
Lars25 april, 2016 kl. 07:13 #396491sabbe
DeltagareAnvänd 1/4 tums hylsnyckel med kort skaft ca 6-8 cm.
Har bytt på Sonett III:a där det är trångt under luckan.Sabbe
25 april, 2016 kl. 17:13 #396525John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareBrukar vara mödan värt att plocka bort fronten (grill+strålkastare) samt generatorn. Har nog själv bara försökt byta pumpen med minimalt ”rensande” en enda gång och det var för över 20 år sedan. Det enda jag minns säkert var att det var ett elände med trängseln. När jag för bara några år sedan bytte en pump bestod eländet i stället i att minst en av skruvarna satt fast ganska illa. Kanske hade packningen läckt vatten och skruven rostat, minns inte riktigt. I nödfall kan en liten gasolbrännare göra underverk när skruvar kärvat fast, i synnerhet om avdragna skruvar/gängor innebär ett nytt och ännu svårare problem.
25 april, 2016 kl. 17:21 #396527Morten S.
ModeratorDet følger bare med en pakning sammen med pumpen. Det er en pakning til mot lokket i framkant av motoren. Jeg pleier å bytte den samtidig,
Mener det er denne pakningen; https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html?product_id=685&category_id=9
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC27 april, 2016 kl. 09:20 #396575olle d
DeltagareTjena,
Följ den här länken så får du en mycket pedagogisk beskrivning med bilder och allt…
http://www.steves-workshop.co.uk/vehicles/saab96/waterpump/waterpump.htm
Mvh
Olle
31 augusti, 2016 kl. 23:25 #401746Georg Bivall
DeltagareJag har precis gjort det här på min 72:a.
Jag behövde bara 1 packning, den som följde med. Jag valde att ta bort fronten, generatorn och även kylaren för att ha gott om plats och för att det är snabbt fixat. Skruvarna satt otympligt till och som du säkert redan märkt sitter de på ”baksidan” liksom. Vissa fixar så att de har skruv och mutter som går rakt igenom (borrar upp lite liksom) så att det blir lättare i framtiden.. men det är inget jag gjort själv.
Vi var 2 st som höll på och jag tror det tog 2-3 h med allt småpill innan och efter.
31 augusti, 2016 kl. 23:44 #401747Janne Hagnell
ModeratorEftersom vattnet ändå åker ur är det ju lika så bra att plocka bort front och kyl. Detta är ju en mycket enkel operation på V4:orna (om inget är fastrostat , förstås). Ännu enklare är ju att demontera generatorn, något jag tänkte mycket på när jag bytte en dylik på vår gamla 9000. Där var det INTE enkelt…
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)5 september, 2016 kl. 22:57 #401967AlexLindhe
DeltagareGjort det ett par gånger nyligen, på olika bilar. Som de andra säger; ta av front, kylare och montera loss generatorn. Mycket enklare.
Bultarna som håller fast pumpen är skruvade ”i körriktning”, om du förstår hur jag menar – inne ifrån, från fel hål – så det blir trångt. Det kan vara läge att lossa iaf en av slangarna som går in i pumpen från baksidan också, för att komma åt ordentligt.Lycka till! 🙂
6 september, 2016 kl. 13:55 #402028sonettlll
DeltagareNär du ändå är där och bökar, byt slangarna bakom pumpen!!! Dom är troligen ganska murkna,
kan se bra ut på ytan, men bryter du lite på dom förkortar du livslängden kraftigt,
lätta att byta nu, men ett rent h-vete på en komplett bil. Mats - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.