Växellådolja.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Växellådolja.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Växellådolja.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 24, 2013 at 11:13 #7687

      Vilken växellådsolja ska jag använda i min 96: från 1960.

        juni 24, 2013 at 12:39 #52686

        Hei.

        Dersom du bruker søkefunksjonen så finnes det mange trådet om det emnet 😉

        Been a Saab owner since 1987.
        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

        Today I have:
        1960 93F
        1967 96 Monte Carlo 850
        1975 96 V4
        1989 900i 8V 5 dørs
        1992 900S 5 dørs
        2009 9-3 SC tid

          juni 24, 2013 at 21:07 #56990

          Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
          10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.

            juni 24, 2013 at 21:58 #56992

            Quakerstate quadralube 75W kommer många av sökresultaten säga, men det finns kanske under annat namn idag. Kolla i vilket fall upp att oljan klarar gulmetaller.

              juni 25, 2013 at 08:00 #56998

              Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
              10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.

              Hubbe har du någon specifikation på växellådsförstärningen?

              Hmm nu skall man väll ha i bakhuvet att 93/95/96 mm och og900 har slutväxen(bakaxen) i lådan.
              Att saab hällde motorolja i lådan på og900 är för mig en gåta.
              Med slutväxen i växellådan bör man ha en transmetionsolja med minst klass GL4

                juni 25, 2013 at 08:28 #57000

                @fuling wrote:

                Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
                10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.

                Hubbe har du någon specifikation på växellådsförstärningen?

                Hmm nu skall man väll ha i bakhuvet att 93/95/96 mm och og900 har slutväxen(bakaxen) i lådan.
                Att saab hällde motorolja i lådan på og900 är för mig en gåta.
                Med slutväxen i växellådan bör man ha en transmetionsolja med minst klass GL4

                det kan ha att göra med att slutväxeln kanske inte är av hypoid typ? Det är bara de som har det som kräver en speciell transmissionsolja som klarar hypoidväxlar.
                En slutväxel av hypoidtyp har alltså pinjongens linje under centrum av kronhjulet och har då en speciell kuggskärning. En pinjong som går in i centrum av kronhjulet klarar sig med enklare oljor.

                  juni 25, 2013 at 09:17 #57001

                  Om jag minns rätt så spesar saab till 2T/V4an typ GL4 olja.
                  Till rally så använde man Castrol Hypo LS, den oljan har EP tillsatser och LS-tillsatser, är typ GL4.
                  Denna gamla olja skulle jag INTE hälla i en låda idag, lådan rostar invändigt om den får stå.
                  Pluss att den stinker död bäver

                  Hela min logik-krest säger mig att man häller en olja som är avsädd för ändamålet.
                  En transemtions olja känns fa.. så mycket mer rätt än en motorolja.

                  I og900 har jag hört att man skall ha det för att få den mer lättväxlad.
                  Men en tunn transemtionsolja avsädd för växellådor funkar presis lika bra
                  eller tom bättre. QS Q5 SAE75 är en sådna olja.(om den nu finns NU iof)

                  Men men ni får hälla vad ni vill i era växellådor.

                  Vad häller man för olja i gamla volvo(PV, Amazober, 140, 240 mm) och Oplar innom samma tids-intervall?
                  De har vad jag minns pionen i mitt, i centrum av kronhjulet.

                    juni 25, 2013 at 15:41 #57015

                    @fuling wrote:

                    Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
                    10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.

                    Hubbe har du någon specifikation på växellådsförstärningen?

                    Hmm nu skall man väll ha i bakhuvet att 93/95/96 mm och og900 har slutväxen(bakaxen) i lådan.
                    Att saab hällde motorolja i lådan på og900 är för mig en gåta.
                    Med slutväxen i växellådan bör man ha en transmetionsolja med minst klass GL4

                    Fuling:

                    Titta här : http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog.pdf

                      juni 25, 2013 at 16:25 #57017

                      @Triboron wrote:

                      bära-ball effekt

                      Ja, gott folk, ni ser ju själva! Överlägsna egenskaper helt enkelt. :ROLF

                        juni 26, 2013 at 11:20 #57038

                        @Pelle S wrote:

                        @Triboron wrote:

                        bära-ball effekt

                        Ja, gott folk, ni ser ju själva! Överlägsna egenskaper helt enkelt. :ROLF

                        Pelle S,

                        jag tror inte, att det är en god idé, att diskutera med dig de olika typer av friktion.

                          juni 26, 2013 at 11:56 #57040

                          Nä, om svaret i alla diskussioner om friktion blir Triboron är det nog ingen idé.

                            juni 26, 2013 at 14:35 #57041

                            @Pelle S wrote:

                            @Triboron wrote:

                            bära-ball effekt

                            Ja, gott folk, ni ser ju själva! Överlägsna egenskaper helt enkelt. :ROLF

                            Hubbe svarade:
                            Pelle S,
                            jag tror inte, att det är en god idé, att diskutera med dig de olika typer av friktion.

                            Pelle S skrev:
                            Nä, om svaret i alla diskussioner om friktion blir Triboron är det nog ingen idé.

                            Pelle S :

                            Här på tråden står, att denna är tänkt för diskussioner kring Saab 95/96V4 ang.vaxellådsolja
                            Är dina bidrag diskussioner?
                            Jag hoppas att kan föra i denna tråden en seriös diskussion ang. vaxellådsolja
                            utan dina pika.

                            Hubbe

                              juni 26, 2013 at 14:52 #57042

                              Nu har jag ju inte pikat dig utan jag hittade en lustig formulering i Tiborons så kallade produktspecifikation, för den har väl inte du skrivit, Hubbe?

                              Men jag ber om ursäkt om du tog illa upp!

                              Pelle

                                juni 26, 2013 at 17:30 #57045

                                Saab har i mange år anbefalt denne syntetiske oljen til og900.
                                MEN når jeg nå skulle kjøpe mer olje så leverer de nå den ATF oljen som de i mange år har anbefalt til servostyrningen!! Ba SAAB verkstedet sjekke – og de sa at det er den oljen som nå anbefales!? Kan det være korrekt?

                                @fuling wrote:

                                ….Hela min logik-krest säger mig att man häller en olja som är avsädd för ändamålet.
                                En transemtions olja känns fa.. så mycket mer rätt än en motorolja.

                                I og900 har jag hört att man skall ha det för att få den mer lättväxlad.
                                Men en tunn transemtionsolja avsädd för växellådor funkar presis lika bra
                                eller tom bättre. QS Q5 SAE75 är en sådna olja.(om den nu finns NU iof)…..

                                Been a Saab owner since 1987.
                                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                                Today I have:
                                1960 93F
                                1967 96 Monte Carlo 850
                                1975 96 V4
                                1989 900i 8V 5 dørs
                                1992 900S 5 dørs
                                2009 9-3 SC tid

                                  juni 27, 2013 at 07:26 #57057

                                  PELLE S:

                                  Nej Pelle S, jag har inte skrivet något i Triborons Produktinformation. Jag har känt Triboron grundaren Tommy Lindblom sen 3 år sidan på grund av att han har en lukt- och rökfri Saab kortnos. Vi diskutera mycket tvåtaktstrimning och Triboron applikationer. Dessutom hjälpte jag Tommy, att installera en Triboron importör i Hamburg.
                                  Och nu tillbaka till “bära-ball (rullande) effekt”
                                  Jag tycker, att i Triborons produktkatalogen är det rätt bra beskrivet. Rullfriktion (bära ball effekt) är lägre än glidfriktion. Dvs att de små runda bor partiklarna i nano storlek ändra glidfriktionen till rullfriktion.

                                  Hubbe

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.