Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Växellådolja.
- Detta ämne har 43 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-06 20:10 av .
- FörfattareInlägg
- 24 juni, 2013 kl. 11:13 #7687
thomas h
DeltagareVilken växellådsolja ska jag använda i min 96: från 1960.
24 juni, 2013 kl. 12:39 #52686Morten S.
ModeratorHei.
Dersom du bruker søkefunksjonen så finnes det mange trådet om det emnet 😉
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC24 juni, 2013 kl. 21:07 #56990hubbe
DeltagareJag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.24 juni, 2013 kl. 21:58 #56992Dicst
DeltagareQuakerstate quadralube 75W kommer många av sökresultaten säga, men det finns kanske under annat namn idag. Kolla i vilket fall upp att oljan klarar gulmetaller.
25 juni, 2013 kl. 08:00 #56998fuling
DeltagareJag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.Hubbe har du någon specifikation på växellådsförstärningen?
Hmm nu skall man väll ha i bakhuvet att 93/95/96 mm och og900 har slutväxen(bakaxen) i lådan.
Att saab hällde motorolja i lådan på og900 är för mig en gåta.
Med slutväxen i växellådan bör man ha en transmetionsolja med minst klass GL425 juni, 2013 kl. 08:28 #57000stefan
Deltagare@fuling wrote:
Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.Hubbe har du någon specifikation på växellådsförstärningen?
Hmm nu skall man väll ha i bakhuvet att 93/95/96 mm och og900 har slutväxen(bakaxen) i lådan.
Att saab hällde motorolja i lådan på og900 är för mig en gåta.
Med slutväxen i växellådan bör man ha en transmetionsolja med minst klass GL4det kan ha att göra med att slutväxeln kanske inte är av hypoid typ? Det är bara de som har det som kräver en speciell transmissionsolja som klarar hypoidväxlar.
En slutväxel av hypoidtyp har alltså pinjongens linje under centrum av kronhjulet och har då en speciell kuggskärning. En pinjong som går in i centrum av kronhjulet klarar sig med enklare oljor.25 juni, 2013 kl. 09:17 #57001fuling
DeltagareOm jag minns rätt så spesar saab till 2T/V4an typ GL4 olja.
Till rally så använde man Castrol Hypo LS, den oljan har EP tillsatser och LS-tillsatser, är typ GL4.
Denna gamla olja skulle jag INTE hälla i en låda idag, lådan rostar invändigt om den får stå.
Pluss att den stinker död bäverHela min logik-krest säger mig att man häller en olja som är avsädd för ändamålet.
En transemtions olja känns fa.. så mycket mer rätt än en motorolja.I og900 har jag hört att man skall ha det för att få den mer lättväxlad.
Men en tunn transemtionsolja avsädd för växellådor funkar presis lika bra
eller tom bättre. QS Q5 SAE75 är en sådna olja.(om den nu finns NU iof)Men men ni får hälla vad ni vill i era växellådor.
Vad häller man för olja i gamla volvo(PV, Amazober, 140, 240 mm) och Oplar innom samma tids-intervall?
De har vad jag minns pionen i mitt, i centrum av kronhjulet.25 juni, 2013 kl. 15:41 #57015hubbe
Deltagare@fuling wrote:
Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.Hubbe har du någon specifikation på växellådsförstärningen?
Hmm nu skall man väll ha i bakhuvet att 93/95/96 mm och og900 har slutväxen(bakaxen) i lådan.
Att saab hällde motorolja i lådan på og900 är för mig en gåta.
Med slutväxen i växellådan bör man ha en transmetionsolja med minst klass GL4Fuling:
Titta här : http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog.pdf
25 juni, 2013 kl. 16:25 #57017pelle s
Deltagare@Triboron wrote:
bära-ball effekt
Ja, gott folk, ni ser ju själva! Överlägsna egenskaper helt enkelt. :ROLF
26 juni, 2013 kl. 11:20 #57038hubbe
Deltagare@Pelle S wrote:
@Triboron wrote:
bära-ball effekt
Ja, gott folk, ni ser ju själva! Överlägsna egenskaper helt enkelt. :ROLF
Pelle S,
jag tror inte, att det är en god idé, att diskutera med dig de olika typer av friktion.
26 juni, 2013 kl. 11:56 #57040pelle s
DeltagareNä, om svaret i alla diskussioner om friktion blir Triboron är det nog ingen idé.
26 juni, 2013 kl. 14:35 #57041hubbe
Deltagare@Pelle S wrote:
@Triboron wrote:
bära-ball effekt
Ja, gott folk, ni ser ju själva! Överlägsna egenskaper helt enkelt. :ROLF
Hubbe svarade:
Pelle S,
jag tror inte, att det är en god idé, att diskutera med dig de olika typer av friktion.Pelle S skrev:
Nä, om svaret i alla diskussioner om friktion blir Triboron är det nog ingen idé.Pelle S :
Här på tråden står, att denna är tänkt för diskussioner kring Saab 95/96V4 ang.vaxellådsolja
Är dina bidrag diskussioner?
Jag hoppas att kan föra i denna tråden en seriös diskussion ang. vaxellådsolja
utan dina pika.Hubbe
26 juni, 2013 kl. 14:52 #57042pelle s
DeltagareNu har jag ju inte pikat dig utan jag hittade en lustig formulering i Tiborons så kallade produktspecifikation, för den har väl inte du skrivit, Hubbe?
Men jag ber om ursäkt om du tog illa upp!
Pelle
26 juni, 2013 kl. 17:30 #57045Morten S.
ModeratorSaab har i mange år anbefalt denne syntetiske oljen til og900.
MEN når jeg nå skulle kjøpe mer olje så leverer de nå den ATF oljen som de i mange år har anbefalt til servostyrningen!! Ba SAAB verkstedet sjekke – og de sa at det er den oljen som nå anbefales!? Kan det være korrekt?@fuling wrote:
….Hela min logik-krest säger mig att man häller en olja som är avsädd för ändamålet.
En transemtions olja känns fa.. så mycket mer rätt än en motorolja.I og900 har jag hört att man skall ha det för att få den mer lättväxlad.
Men en tunn transemtionsolja avsädd för växellådor funkar presis lika bra
eller tom bättre. QS Q5 SAE75 är en sådna olja.(om den nu finns NU iof)…..Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC27 juni, 2013 kl. 07:26 #57057hubbe
DeltagarePELLE S:
Nej Pelle S, jag har inte skrivet något i Triborons Produktinformation. Jag har känt Triboron grundaren Tommy Lindblom sen 3 år sidan på grund av att han har en lukt- och rökfri Saab kortnos. Vi diskutera mycket tvåtaktstrimning och Triboron applikationer. Dessutom hjälpte jag Tommy, att installera en Triboron importör i Hamburg.
Och nu tillbaka till ”bära-ball (rullande) effekt”
Jag tycker, att i Triborons produktkatalogen är det rätt bra beskrivet. Rullfriktion (bära ball effekt) är lägre än glidfriktion. Dvs att de små runda bor partiklarna i nano storlek ändra glidfriktionen till rullfriktion.Hubbe
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.