Växellådolja.

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Växellådolja.

Detta ämne innehåller 43 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-07-06 20:10.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7687

    thomas h
    Deltagare

    Vilken växellådsolja ska jag använda i min 96: från 1960.

    #52686

    Morten S.
    Moderator

    Hei.

    Dersom du bruker søkefunksjonen så finnes det mange trådet om det emnet 😉

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #56990

    hubbe
    Deltagare

    Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
    10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.

    #56992

    Dicst
    Deltagare

    Quakerstate quadralube 75W kommer många av sökresultaten säga, men det finns kanske under annat namn idag. Kolla i vilket fall upp att oljan klarar gulmetaller.

    #56998

    fuling
    Deltagare

    Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
    10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.

    Hubbe har du någon specifikation på växellådsförstärningen?

    Hmm nu skall man väll ha i bakhuvet att 93/95/96 mm och og900 har slutväxen(bakaxen) i lådan.
    Att saab hällde motorolja i lådan på og900 är för mig en gåta.
    Med slutväxen i växellådan bör man ha en transmetionsolja med minst klass GL4

    #57000

    stefan
    Deltagare

    @fuling wrote:

    Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
    10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.

    Hubbe har du någon specifikation på växellådsförstärningen?

    Hmm nu skall man väll ha i bakhuvet att 93/95/96 mm och og900 har slutväxen(bakaxen) i lådan.
    Att saab hällde motorolja i lådan på og900 är för mig en gåta.
    Med slutväxen i växellådan bör man ha en transmetionsolja med minst klass GL4

    det kan ha att göra med att slutväxeln kanske inte är av hypoid typ? Det är bara de som har det som kräver en speciell transmissionsolja som klarar hypoidväxlar.
    En slutväxel av hypoidtyp har alltså pinjongens linje under centrum av kronhjulet och har då en speciell kuggskärning. En pinjong som går in i centrum av kronhjulet klarar sig med enklare oljor.

    #57001

    fuling
    Deltagare

    Om jag minns rätt så spesar saab till 2T/V4an typ GL4 olja.
    Till rally så använde man Castrol Hypo LS, den oljan har EP tillsatser och LS-tillsatser, är typ GL4.
    Denna gamla olja skulle jag INTE hälla i en låda idag, lådan rostar invändigt om den får stå.
    Pluss att den stinker död bäver

    Hela min logik-krest säger mig att man häller en olja som är avsädd för ändamålet.
    En transemtions olja känns fa.. så mycket mer rätt än en motorolja.

    I og900 har jag hört att man skall ha det för att få den mer lättväxlad.
    Men en tunn transemtionsolja avsädd för växellådor funkar presis lika bra
    eller tom bättre. QS Q5 SAE75 är en sådna olja.(om den nu finns NU iof)

    Men men ni får hälla vad ni vill i era växellådor.

    Vad häller man för olja i gamla volvo(PV, Amazober, 140, 240 mm) och Oplar innom samma tids-intervall?
    De har vad jag minns pionen i mitt, i centrum av kronhjulet.

    #57015

    hubbe
    Deltagare

    @fuling wrote:

    Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
    10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.

    Hubbe har du någon specifikation på växellådsförstärningen?

    Hmm nu skall man väll ha i bakhuvet att 93/95/96 mm och og900 har slutväxen(bakaxen) i lådan.
    Att saab hällde motorolja i lådan på og900 är för mig en gåta.
    Med slutväxen i växellådan bör man ha en transmetionsolja med minst klass GL4

    Fuling:

    Titta här : http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog.pdf

    #57017

    pelle s
    Deltagare

    @Triboron wrote:

    bära-ball effekt

    Ja, gott folk, ni ser ju själva! Överlägsna egenskaper helt enkelt. :ROLF

    #57038

    hubbe
    Deltagare

    @pelle S wrote:

    @Triboron wrote:

    bära-ball effekt

    Ja, gott folk, ni ser ju själva! Överlägsna egenskaper helt enkelt. :ROLF

    Pelle S,

    jag tror inte, att det är en god idé, att diskutera med dig de olika typer av friktion.

    #57040

    pelle s
    Deltagare

    Nä, om svaret i alla diskussioner om friktion blir Triboron är det nog ingen idé.

    #57041

    hubbe
    Deltagare

    @pelle S wrote:

    @Triboron wrote:

    bära-ball effekt

    Ja, gott folk, ni ser ju själva! Överlägsna egenskaper helt enkelt. :ROLF

    Hubbe svarade:
    Pelle S,
    jag tror inte, att det är en god idé, att diskutera med dig de olika typer av friktion.

    Pelle S skrev:
    Nä, om svaret i alla diskussioner om friktion blir Triboron är det nog ingen idé.

    Pelle S :

    Här på tråden står, att denna är tänkt för diskussioner kring Saab 95/96V4 ang.vaxellådsolja
    Är dina bidrag diskussioner?
    Jag hoppas att kan föra i denna tråden en seriös diskussion ang. vaxellådsolja
    utan dina pika.

    Hubbe

    #57042

    pelle s
    Deltagare

    Nu har jag ju inte pikat dig utan jag hittade en lustig formulering i Tiborons så kallade produktspecifikation, för den har väl inte du skrivit, Hubbe?

    Men jag ber om ursäkt om du tog illa upp!

    Pelle

    #57045

    Morten S.
    Moderator

    Saab har i mange år anbefalt denne syntetiske oljen til og900.
    MEN når jeg nå skulle kjøpe mer olje så leverer de nå den ATF oljen som de i mange år har anbefalt til servostyrningen!! Ba SAAB verkstedet sjekke – og de sa at det er den oljen som nå anbefales!? Kan det være korrekt?

    @fuling wrote:

    ….Hela min logik-krest säger mig att man häller en olja som är avsädd för ändamålet.
    En transemtions olja känns fa.. så mycket mer rätt än en motorolja.

    I og900 har jag hört att man skall ha det för att få den mer lättväxlad.
    Men en tunn transemtionsolja avsädd för växellådor funkar presis lika bra
    eller tom bättre. QS Q5 SAE75 är en sådna olja.(om den nu finns NU iof)…..

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #57057

    hubbe
    Deltagare

    PELLE S:

    Nej Pelle S, jag har inte skrivet något i Triborons Produktinformation. Jag har känt Triboron grundaren Tommy Lindblom sen 3 år sidan på grund av att han har en lukt- och rökfri Saab kortnos. Vi diskutera mycket tvåtaktstrimning och Triboron applikationer. Dessutom hjälpte jag Tommy, att installera en Triboron importör i Hamburg.
    Och nu tillbaka till ”bära-ball (rullande) effekt”
    Jag tycker, att i Triborons produktkatalogen är det rätt bra beskrivet. Rullfriktion (bära ball effekt) är lägre än glidfriktion. Dvs att de små runda bor partiklarna i nano storlek ändra glidfriktionen till rullfriktion.

    Hubbe

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng