Växellådolja.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Växellådolja.

Visar 14 inlägg - 31 till 44 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 28, 2013 kl. 11:39 #55087

      @fuling wrote:

      Det vore intressant att veta vilka dessa parametrar är.

      Hur mycket tid har du att forska, ta reda på fakta?
      Fråga 1, vad är det för skillnade på en minarlolja och en syntetolja?

      Har du läst?
      http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=25234
      (framförallt det som Dennis skriver)

      Visst har jag läst detta men det ger inga svar på dessa parametrar som du nämner och därför undrar jag vilka parametrar du menar.
      Dennis nämner heller inget om att helsyntetiska MTF0063 är rent skadliga för äldre synkringar.
      Om jag nu trots allt skulle välja en syntetolja till mina gamla lådor vill jag såklart kunna säkerställa att oljan inte har de negativa egenskaper som 0063 har.
      Hur ska jag t.ex. kunna veta om Castrol SMX-S syntetolja funkar i en gammal låda ? ”Växellådsolja. Helsyntet 75W/85 . API GL 1-4” säger inte så mycket och vad jag kan förstå innehåller benämningen ingen av de parametrar du nämner
      Dennis nämner många olika oljor men inget om vad som inte funkar till resp modell.

      Visst kan jag lägga tid på att reda ut fakta men jag hade inte tänkt doktorera i ämnet (oftast tenderar informationen bli väldigt teoretisk) och inte heller tänker jag hamna i någon ”oljereligion” på kuppen.

        juni 28, 2013 kl. 12:36 #57112

        @William wrote:

        @Hubbe wrote:

        Sabbe:

        moderna multi oljar har additiver, när temperaturen gå upp, så sväller oljan.
        Viskositeten mättes vid 100 °C och inte vid rumstemperatur.

        Om jag får vara lite petig :sry så är det inte att oljan sväller, utan mer att istället för att vid rumstemp vara 100ggr tjockare än vid 100grader så är den kanske bara 10ggr tjockare vid rumstemp än vid 100 grader. Man jämnar ut kurvan lite, varpå oljan upplevs tunn. 🙂

        William, nu vill jag säger det mera konkret

        Har vi för exempel en SAE 10W-40 olja som uppfyller kraven på kinematisk- och dynamisk viskositet, så svarer oljan kinematisk till en SAE 10 och dynamisk till en SAE 40 olja.
        Dynamisk viskositet vid -17,8°C bör vara mellan 2400 och 9600mPa s
        Kinematisk viskositet vid 98,9°C bör vara mellan 12,9 och 16,8 mm2/s

        Eller kort sagt, multigrade oljar täcker flera SAE- tal som till exempel SAE10W – SAE 40. Dessa oljor är lättflytande även vid en kallstart, och de bevara hela bärigheten ved normala drifttemperaturer.

          juni 28, 2013 kl. 14:23 #57114

          och de bevara hela bärigheten ved normala drifttemperaturer.

          Vad är bärighet?
          Jag kommer käka upp farmors hatt om bärigheten är lika vid olika temperatuer.

          Sen har olja också ett viskositeteindex som talar om hur oljan fördärar sin
          viskositet med temeraturen. Här kan man läsa ut en hel del vad som
          är en bra och dålig olja.

          Så skall man gämnföra olika oljor så är det inte bara vilken SAE klassing
          den har utan hur den förändras och den drifttemeratur den skall använas i

          En bra mineralolja är bättre än en dålig synt. olja,
          dvs att en synt. olja inte är automatisk bättre än en mineral.

          Du måste skoja (läs med massor av eroni)

            juni 28, 2013 kl. 19:20 #57125

            @fuling wrote:

            och de bevara hela bärigheten ved normala drifttemperaturer.

            Vad är bärighet?
            Jag kommer käka upp farmors hatt om bärigheten är lika vid olika temperatuer.

            Sen har olja också ett viskositeteindex som talar om hur oljan fördärar sin
            viskositet med temeraturen. Här kan man läsa ut en hel del vad som
            är en bra och dålig olja.

            Så skall man gämnföra olika oljor så är det inte bara vilken SAE klassing
            den har utan hur den förändras och den drifttemeratur den skall använas i

            En bra mineralolja är bättre än en dålig synt. olja,
            dvs att en synt. olja inte är automatisk bättre än en mineral.

            Du måste skoja (läs med massor av eroni)

            FULING:

            Du vet , att jag inte kan alla uttryck 100% på svenska, kanske är bärförmåga ett bättre uttryck för bärighet.
            Jag hålla med dig, att bärigheten eller bärförmåga är olika vid olika temperaturer.
            Jag skrev ”Dessa oljor är lättflytande även vid en kallstart, och de BEVARA hela bärigheten ved normala drifttemperaturer”
            Ordet ”BEVARA ” betyder för mig att vid drifttemperaturen är bärigheten eller bärförmågan i det formulerade område. Det är ja också det, som är meningen med en multigrade olja.

            Och nu till:

            En bra mineralolja är bättre än en dålig synt. olja,
            dvs att en synt. olja inte är automatisk bättre än en mineral.

            Varför måste jag skoja?

            Jag måste hålla med dig igen.

            Följer jag det du har skrevet fre jun 28, så hitta jag garanterat en synt. olja som är sämre än de bästa mineral olja.

            Fuling skrev fre jun 28:
            Sen har olja också ett viskositeteindex som talar om hur oljan fördärar sin
            viskositet med temeraturen. Här kan man läsa ut en hel del vad som
            är en bra och dålig olja.

            Så skall man gämnföra olika oljor så är det inte bara vilken SAE klassing
            den har utan hur den förändras och den drifttemeratur den skall använas i

              juni 28, 2013 kl. 20:47 #57127

              Hubbe:
              Jo jag vet din svenska. Du skriver bra.
              Du måste skoja (läs med massa eroni)
              Med andra ord du har helt rätt, det är självklart och jag skämtade.

              Bärighet, känns för mig helt rätt ord.
              Men hur sätter man ett värde på den?
              Vad har bärighet för sort? (tex Newton, meter, kilogram)
              Jag vet inte.
              Har en aning hur viskositet och vartal hänger ihopp i ett glidlagers bärighet.
              Men inte hur det funkar mellan tex kuggar eller 2 ytor.

                juni 28, 2013 kl. 21:05 #55137

                Har kört tvåtakt och V4 i 45 år och alltid kört med Hypoidolja GL5 80-90 och inga växellåds haverier.Kanske litte trög ibörjan ( men det är vi alla ibörjan ) den första km men sen ingna problem.

                  juni 29, 2013 kl. 00:15 #57128

                  källkan:
                  Alltid samma fabrikat eller olika?
                  Minerla, syntet, delsyntet?

                    juni 29, 2013 kl. 14:09 #57142

                    Interessant info om Biltemas Oljar http://biltemasolja.blogg.se/

                      juni 29, 2013 kl. 14:23 #57144

                      Har inget exakt svar att tillföra denna oljedjungeltråd, bara egna erfarenheter. Oljeval kan onekligen ge huvudvärk och det är ofta för sent när man upptäcker ett dåligt val… Att synkringarna äts av vissa oljetyper hade jag inte en aning om tills nu. Vissa växellådsoljor innehåller ”snortillsatser” som förmodligen kan förlänga lådans liv men gör synkroniseringen långsammare. Sådana oljor är rena katastrofen i MC-lådor med kopplingen i oljebad. Låg friktion är inte enbart positivt. Jag antar ”snoret” är det som behövs i slutväxlar av hypoidtyp. Trodde saaben hade hypoidväxel men så är alltså INTE fallet. (?)

                      För att ytterligare skapa oro och förvirring i djungeln: Jag på wikipedia något om oljenivåns ibland stora betydelse. Som exempel nämndes någon engelsk bil som hade stora problem med växellådshaverier. Efter en ordentlig undersökning av hur oljan faktiskt skvätter omkring i lådan i olika hastigheter kom man fram till att oljetransporten i stort sett stannade av i just den hastighet som är vanligast förekommande på engelska motorvägar… Oljesprutet är alltså inte nödvändigtvis linjärt ökande med hastigheten på kugghjulen!

                      Vad jag förstått har våra saablådor en oljekanal genom lådans primäraxel som transporterar frisk olja till frihjulet. Oljan lyfts upp av kugghjulen i motsatta änden via en liten läpp/vinkel i växelhuset. Jag kan tänka mig att både fel viskositet och fel oljenivå kan påverka detta flöde, kanske t.o.m. ganska mycket.

                      Läskigt… Jag som funderat på att experimentera med en tunnare olja för att ytterligare spetsa till min eco-driving som ju innebär förhållandevis lätt gasfot. Kan nog vara klokt att gilla läget och hålla sig till olja så nära Saabs rekommendationer som möjligt. (vad det nu må vara…)

                        juni 29, 2013 kl. 15:57 #57146

                        V4(2t)
                        Jag har och kommer alltid hälla i en transmetionsolja med klass GL4 eller högre…..(punkt)
                        Titta vad verkstdshandboken säger på 4Van, i min står det det som jag säger.
                        EP80 (alt EP75) GL klassingen står också.
                        Och det låter i mina öron vättigt.
                        Nu finns det 75-90 oljor, 75-140 oljor också.
                        Sen om det är en mineral eller syntet ski… jag i bara det är en bra olja.
                        Tar vi sen tävlingslådor, särskilt 6:35,där skulle jag ta mig en riäl funderare.
                        Hur varm blir oljan i lådan?

                        JohnA:
                        Du kan hälla i en SAE75-90 med GL4 från någon känd fabrikant.
                        Lådan kommer inte rasa pga oljevalet.
                        Ändra risken är att oljan är för bra så frihjulet inte funkar.

                          juli 3, 2013 kl. 09:37 #57270

                          i slutändan kan man nog säga att det är bättre att byta oljan till vilken modern olja som helst än att inte byta alls…………..tycker diskussionen blir lite märklig ibland för en del ska byta olja för första gången i en bil kanske, de vet inte när den blev bytt senast och inte vad som är i. Ändå söker man det värsta tänkbara…………Det finns ingen olja som gör nån skada på något vis utan alla oljor smörjer, sen att de kanske har olika egenskaper och man kanske upplever synkningar annorlunda, ja det är väl upp till var och en att bedöma och jämföra.

                            juli 6, 2013 kl. 16:41 #55365

                            …fast det där om att frihjulet kan slira om oljan är ”för bra” känns ju ganska viktigt! Att det slirade några gånger i min låda i vintras tror jag dock beror mer på smuts/klägg eftersom den aldrig annars bråkat och jag kör utan att skämmas med Biltemas standardväxelolja.

                            Beträffande synkringar finns en olja från Redline (minns ej vad den heter) som är till för lamelldifferentialer och den saknar de ”snor-additiv” moderna växellådsoljor annars tycks innehålla, för att lamellerna ska få grepp om det slirar i diffen. Redline rekommenderar denna olja även för racing till snabbare växlingar eftersom synkringarna ”biter” bättre. Kan tänka mig att en sådan olja även kan ge nytt liv åt en växellåda med slitna synkringar. Däremot ska man absolut INTE hälla denna olja i en hypoidväxel! ”Snor-tillsats” kan man köpa separat och blanda i för att få precis den grad av grepp man vill ha.

                            Detta känns absolut som överkurs för den oljevetenskap som behövs för oljebytet i en gammal saablåda men det visar att det trots allt är stor skillnad på olja och olja…

                              juli 6, 2013 kl. 17:53 #57384

                              JohnA:

                              Jag tror, att det spelar ingen roll om du ta en mineral eller synt. motorolja med EP-egenskaper(GL4) som t.ex.Biltemas traktorolja eller en GL4-5 mineral växellådsolja eller en synt. växellådsolja. Efter mina erfarenheter med Saab 96 sen 1965, fungerar allt bra. Det senaste vi har testat i Peter Steinfurths 96 2T (1963 Erik Carlsson Replika) i Monte Carlo Rallyet 2013 var, Castrol SMX- S med 10% Triboron växellådsförstärkare. Han säger, att lådan har aldrig fungerat så bra som nu.

                                juli 6, 2013 kl. 20:10 #57389

                                @Hubbe wrote:

                                JohnA:

                                Jag tror, att det spelar ingen roll om du ta en mineral eller synt. motorolja med EP-egenskaper(GL4) som t.ex.Biltemas traktorolja eller en GL4-5 mineral växellådsolja eller en synt. växellådsolja. Efter mina erfarenheter med Saab 96 sen 1965 fungerar allt bra om du byter oljan antigen efter 2 000mil eller 2 år.
                                Det senaste vi har testat i Peter Steinfurths 96 2T (1963 Erik Carlsson Replika) i Monte Carlo Rallyet 2013 var, Castrol SMX- S med 10% Triboron växellådsförstärkare. Han säger, att lådan har aldrig fungerat så bra som nu.

                              Visar 14 inlägg - 31 till 44 (av 44 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.