Växellådolja.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Växellådolja.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Växellådolja.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 27, 2013 at 08:21 #57058

      @Morten Strandmoe wrote:

      Saab har i mange år anbefalt denne syntetiske oljen til og900.
      MEN når jeg nå skulle kjøpe mer olje så leverer de nå den ATF oljen som de i mange år har anbefalt til servostyrningen!! Ba SAAB verkstedet sjekke – og de sa at det er den oljen som nå anbefales!? Kan det være korrekt?

      Jag skulle inte använda syntetisk olja i en gammal låda
      Har provat i en 9000 låda vilket resulterade i utslitna synkringar efter 1500mil. Oljan från denna låda var “guldglimrande” pga alla små partiklar från syncringarna.

      Mitt val av olja till 900 är en helt vanlig GL4 Mineralolja för transmissioner som klarar gulmetaller och som INTE är av hypiodtyp.
      Viskositet 75W eller ännu hellre 75W90 för att klara högre temp.
      Fabrikat tror jag spelar mindre roll.
      Tyvärr är det inte helt lätt att hitta dessa mineraloljor längre och framförallt inte i större förpackning till vettigt pris.

      Ang viskositeten kan man fundera hur bilen används.
      På min 900:a når oljetempen i lådan (och motorn) tämligen enkelt 100°C redan vid lite raskare landsvägskörning.
      Förmodligen hjälper motoroljan till att värma växellådsoljan så jag skulle nog vara hjälpt av en bättre motoroljekylare.
      Efter en stund på banan har jag närmare 130°C i lådan.

        juni 27, 2013 at 09:06 #57060

        1 en syntetolja i det flästa fall är ingen riktig syntetolja utan en micklad mineralolja.
        Sen finns det riktiga syntetoljor men de är dyra.
        Och det är mycket skröner som lever sen gamlat om syntetoljor.

        Det man ser är små små spån som glimmar, inte EP-tillsater som löst upp synkringrana.
        De gamla EP-tillsatserna var svavelföreningar, dessa löser upp mässing/brons som är matrialet i synkringar.
        Dages EP-tillsateser äter inte mässing/brons.

        Ja olje tempen är en bra sak att ha koll på, viskisiteten/bärigheten sjunker logaritmiskt mot tempen.
        Och oljor bryts ner fortare över ca ca ca 110-130grd(har inget exakt temeratur)

        I V4a/2T lådor så är det bara pytsa i vilken modern transmetions olja avsädd för fordon med klass GL4 eller högre.
        Men man får var berädd på att tex frihjulet slutat funka, bara byta olja i så fall.

        ps
        det ända som är bättre med en mineralolja är priset 😉

          juni 27, 2013 at 11:00 #57062

          @fuling wrote:

          det ända som är bättre med en mineralolja är priset 😉

          …och att syncringarna inte slits lika hårt på en gammal låda.

            juni 27, 2013 at 12:14 #57065

            …och att syncringarna inte slits lika hårt på en gammal låda.

            Vad har du för vetenskapliga bevis på det?

              juni 27, 2013 at 13:37 #57066

              Kan någon förklara varför en modern olja är så tunn och blaskig?
              En gammal EP 80/90 var tjock och lite seg i rumstemperatur.
              Ny olja idag även mineral känns mycket tunnare.

              Missljuden hörs lättare med tunn olja beror det på att oljefilmen har lägre bärighet?

              Sabbe

                juni 27, 2013 at 18:44 #57076

                @fuling wrote:

                …och att syncringarna inte slits lika hårt på en gammal låda.

                Vad har du för vetenskapliga bevis på det?

                Som jag skrev förut har jag förstört synkringarna i en 9000 låda (långmotor) på ynka 1500mil
                Problemet uppdagades när den fräscha lådan började bli trögväxlad.
                Oljan jag tappade ur glimrade av gula slitagepartiklar från synkringarna.
                Lådan “räddades” med mineralolja och hängde med i ytterligare 10000mil utan att det blev några gula slitagepartiklar i oljan och växlingskvalitén blev inte sämre.

                Kom på att jag faktiskt provat syntetolja, dock motorolja 5W40 i en og900 låda och den blev klart “taggigare” efter bytet.
                Kollade aldrig oljan i den och den gick inte speciellt många mil efter oljebytet heller.

                Rekommendationen är att inte använda syntetolja till dessa gamla lådor men jag gjorde det ändå och det var dumt av mig.
                Mer vetenskapligt än så blir det inte men för mig är valet enkelt – jag behöver inte prova igen.

                  juni 27, 2013 at 18:58 #57077

                  Tror fortfarande inte att trådskaparen har fått ett vettigt svar på sin fråga!

                    juni 27, 2013 at 20:33 #57080

                    Stefan:

                    jag kan inte se heller, att de gamla Saabar har en slutväxel av hypoidtyp. En bra motorolje har också EP-egenskaper ( tyvärr inte specificerat undantag är Biltemas traktorolja)
                    Motoroljans 15-40 viskosität svarer till ungefär växellådans 75-90. Så varför inte Biltemas traktorolja?

                    SaabAero:

                    1990 köpte jag mig en 2,3l 9000, efter garantitiden bytt jag växellådsoljan till en Castrol synt. motorolja SAE10-50 (kanske 10-60 kommer inte i håg) Jag sålte 1992 bilen till en kompis, han bytt alldrig oljan i växellådan och skrottat bilen efter ca 500 000km, men inte på grund av växellåds fel.

                    fuling:

                    Jag har kört prov med 100% Motor Silk i min V4 låda, där fick jag problemer med frihjulet. Tror du att det är viskositeten eller friktionen?

                    Sabbe:

                    moderna multi oljar har additiver, när temperaturen gå upp, så sväller oljan.
                    Viskositeten mättes vid 100 °C och inte vid rumstemperatur.

                      juni 27, 2013 at 21:06 #57081

                      petero1973:
                      Att trådspapren inte fått ett vättigt svar beror på att
                      det finns så jä… många parametar att hålla reda på.

                      SaabAero:
                      Att en olja funkar och en annan inte funkar
                      kan jag svälja men inte har inte ett ski…
                      med om det är en mineral eller en så kallad
                      syntenolja. Deta är andra parametar som
                      gäller.

                      Hubbe:
                      Hmm jag gissar(TROOOOOOOOOR) att en olja
                      med för bra bärighet så går inte frihjuls-rullarna
                      igenom olje filmen och låser.
                      Som sakt en vild gissing.

                      ps
                      Mineral eller syntet är är som relion 😉

                        juni 27, 2013 at 21:13 #57083

                        @Hubbe wrote:

                        Sabbe:

                        moderna multi oljar har additiver, när temperaturen gå upp, så sväller oljan.
                        Viskositeten mättes vid 100 °C och inte vid rumstemperatur.

                        Om jag får vara lite petig :sry så är det inte att oljan sväller, utan mer att istället för att vid rumstemp vara 100ggr tjockare än vid 100grader så är den kanske bara 10ggr tjockare vid rumstemp än vid 100 grader. Man jämnar ut kurvan lite, varpå oljan upplevs tunn. 🙂

                          juni 27, 2013 at 23:21 #55063

                          Jag älskar oljetrådar. Dom kan bli huuur långa som helst. Jag tycker naturligtvis en massa saker men brukar rekommendera nedanstående tråd på grannforumet. Dennis på EBB har tjänat sitt levebröd i många år på SAAB-lådor och verkar veta vad han pratar om. Hans rekommendationer har förlängt livet på mina og900-lådor iallafall.

                          http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=25234

                          / Kenth

                            juni 28, 2013 at 05:32 #57095

                            saabcustom:
                            hehe, japp.
                            Är ca lika som vilket bilmärke som är bäst.

                              juni 28, 2013 at 05:49 #57096

                              @fuling wrote:

                              SaabAero:
                              Att en olja funkar och en annan inte funkar
                              kan jag svälja men inte har inte ett ski…
                              med om det är en mineral eller en så kallad
                              syntenolja. Deta är andra parametar som
                              gäller.

                              Det vore intressant att veta vilka dessa parametrar är.

                              Den enda parameter jag hört och läst om är att inte använda syntetolja för att slippa bekymmer.
                              Eftersom jag 2ggr av 2 möjliga konstaterat att syntetolja inte funkar bra har jag fortsatt att leva efter det.
                              Tyvärr börjar lagret av mineralolja ta slut så jag behöver köpa olja och då blir det klart intressant att veta vilka parametrar man ska kika efter.

                                juni 28, 2013 at 10:45 #57107

                                Det vore intressant att veta vilka dessa parametrar är.

                                Hur mycket tid har du att forska, ta reda på fakta?
                                Fråga 1, vad är det för skillnade på en minarlolja och en syntetolja?

                                Har du läst?
                                http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=25234
                                (framförallt det som Dennis skriver)

                                  juni 28, 2013 at 11:07 #57108

                                  En bra mineralolja är bättre än en dålig synt. olja,
                                  dvs att en synt. olja inte är automatisk bättre än en mineral.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.