Växellådolja.

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Växellådolja.

Detta ämne innehåller 43 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-07-06 20:10.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #57058

    saabaero
    Deltagare

    @morten Strandmoe wrote:

    Saab har i mange år anbefalt denne syntetiske oljen til og900.
    MEN når jeg nå skulle kjøpe mer olje så leverer de nå den ATF oljen som de i mange år har anbefalt til servostyrningen!! Ba SAAB verkstedet sjekke – og de sa at det er den oljen som nå anbefales!? Kan det være korrekt?

    Jag skulle inte använda syntetisk olja i en gammal låda
    Har provat i en 9000 låda vilket resulterade i utslitna synkringar efter 1500mil. Oljan från denna låda var ”guldglimrande” pga alla små partiklar från syncringarna.

    Mitt val av olja till 900 är en helt vanlig GL4 Mineralolja för transmissioner som klarar gulmetaller och som INTE är av hypiodtyp.
    Viskositet 75W eller ännu hellre 75W90 för att klara högre temp.
    Fabrikat tror jag spelar mindre roll.
    Tyvärr är det inte helt lätt att hitta dessa mineraloljor längre och framförallt inte i större förpackning till vettigt pris.

    Ang viskositeten kan man fundera hur bilen används.
    På min 900:a når oljetempen i lådan (och motorn) tämligen enkelt 100°C redan vid lite raskare landsvägskörning.
    Förmodligen hjälper motoroljan till att värma växellådsoljan så jag skulle nog vara hjälpt av en bättre motoroljekylare.
    Efter en stund på banan har jag närmare 130°C i lådan.

    #57060

    fuling
    Deltagare

    1 en syntetolja i det flästa fall är ingen riktig syntetolja utan en micklad mineralolja.
    Sen finns det riktiga syntetoljor men de är dyra.
    Och det är mycket skröner som lever sen gamlat om syntetoljor.

    Det man ser är små små spån som glimmar, inte EP-tillsater som löst upp synkringrana.
    De gamla EP-tillsatserna var svavelföreningar, dessa löser upp mässing/brons som är matrialet i synkringar.
    Dages EP-tillsateser äter inte mässing/brons.

    Ja olje tempen är en bra sak att ha koll på, viskisiteten/bärigheten sjunker logaritmiskt mot tempen.
    Och oljor bryts ner fortare över ca ca ca 110-130grd(har inget exakt temeratur)

    I V4a/2T lådor så är det bara pytsa i vilken modern transmetions olja avsädd för fordon med klass GL4 eller högre.
    Men man får var berädd på att tex frihjulet slutat funka, bara byta olja i så fall.

    ps
    det ända som är bättre med en mineralolja är priset 😉

    #57062

    saabaero
    Deltagare

    @fuling wrote:

    det ända som är bättre med en mineralolja är priset 😉

    …och att syncringarna inte slits lika hårt på en gammal låda.

    #57065

    fuling
    Deltagare

    …och att syncringarna inte slits lika hårt på en gammal låda.

    Vad har du för vetenskapliga bevis på det?

    #57066

    sabbe
    Deltagare

    Kan någon förklara varför en modern olja är så tunn och blaskig?
    En gammal EP 80/90 var tjock och lite seg i rumstemperatur.
    Ny olja idag även mineral känns mycket tunnare.

    Missljuden hörs lättare med tunn olja beror det på att oljefilmen har lägre bärighet?

    Sabbe

    #57076

    saabaero
    Deltagare

    @fuling wrote:

    …och att syncringarna inte slits lika hårt på en gammal låda.

    Vad har du för vetenskapliga bevis på det?

    Som jag skrev förut har jag förstört synkringarna i en 9000 låda (långmotor) på ynka 1500mil
    Problemet uppdagades när den fräscha lådan började bli trögväxlad.
    Oljan jag tappade ur glimrade av gula slitagepartiklar från synkringarna.
    Lådan ”räddades” med mineralolja och hängde med i ytterligare 10000mil utan att det blev några gula slitagepartiklar i oljan och växlingskvalitén blev inte sämre.

    Kom på att jag faktiskt provat syntetolja, dock motorolja 5W40 i en og900 låda och den blev klart ”taggigare” efter bytet.
    Kollade aldrig oljan i den och den gick inte speciellt många mil efter oljebytet heller.

    Rekommendationen är att inte använda syntetolja till dessa gamla lådor men jag gjorde det ändå och det var dumt av mig.
    Mer vetenskapligt än så blir det inte men för mig är valet enkelt – jag behöver inte prova igen.

    #57077

    petero1973
    Deltagare

    Tror fortfarande inte att trådskaparen har fått ett vettigt svar på sin fråga!

    #57080

    hubbe
    Deltagare

    Stefan:

    jag kan inte se heller, att de gamla Saabar har en slutväxel av hypoidtyp. En bra motorolje har också EP-egenskaper ( tyvärr inte specificerat undantag är Biltemas traktorolja)
    Motoroljans 15-40 viskosität svarer till ungefär växellådans 75-90. Så varför inte Biltemas traktorolja?

    SaabAero:

    1990 köpte jag mig en 2,3l 9000, efter garantitiden bytt jag växellådsoljan till en Castrol synt. motorolja SAE10-50 (kanske 10-60 kommer inte i håg) Jag sålte 1992 bilen till en kompis, han bytt alldrig oljan i växellådan och skrottat bilen efter ca 500 000km, men inte på grund av växellåds fel.

    fuling:

    Jag har kört prov med 100% Motor Silk i min V4 låda, där fick jag problemer med frihjulet. Tror du att det är viskositeten eller friktionen?

    Sabbe:

    moderna multi oljar har additiver, när temperaturen gå upp, så sväller oljan.
    Viskositeten mättes vid 100 °C och inte vid rumstemperatur.

    #57081

    fuling
    Deltagare

    petero1973:
    Att trådspapren inte fått ett vättigt svar beror på att
    det finns så jä… många parametar att hålla reda på.

    SaabAero:
    Att en olja funkar och en annan inte funkar
    kan jag svälja men inte har inte ett ski…
    med om det är en mineral eller en så kallad
    syntenolja. Deta är andra parametar som
    gäller.

    Hubbe:
    Hmm jag gissar(TROOOOOOOOOR) att en olja
    med för bra bärighet så går inte frihjuls-rullarna
    igenom olje filmen och låser.
    Som sakt en vild gissing.

    ps
    Mineral eller syntet är är som relion 😉

    #57083

    William
    Deltagare

    @hubbe wrote:

    Sabbe:

    moderna multi oljar har additiver, när temperaturen gå upp, så sväller oljan.
    Viskositeten mättes vid 100 °C och inte vid rumstemperatur.

    Om jag får vara lite petig :sry så är det inte att oljan sväller, utan mer att istället för att vid rumstemp vara 100ggr tjockare än vid 100grader så är den kanske bara 10ggr tjockare vid rumstemp än vid 100 grader. Man jämnar ut kurvan lite, varpå oljan upplevs tunn. 🙂

    #55063

    saabcustom
    Deltagare

    Jag älskar oljetrådar. Dom kan bli huuur långa som helst. Jag tycker naturligtvis en massa saker men brukar rekommendera nedanstående tråd på grannforumet. Dennis på EBB har tjänat sitt levebröd i många år på SAAB-lådor och verkar veta vad han pratar om. Hans rekommendationer har förlängt livet på mina og900-lådor iallafall.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=25234

    / Kenth

    #57095

    fuling
    Deltagare

    saabcustom:
    hehe, japp.
    Är ca lika som vilket bilmärke som är bäst.

    #57096

    saabaero
    Deltagare

    @fuling wrote:

    SaabAero:
    Att en olja funkar och en annan inte funkar
    kan jag svälja men inte har inte ett ski…
    med om det är en mineral eller en så kallad
    syntenolja. Deta är andra parametar som
    gäller.

    Det vore intressant att veta vilka dessa parametrar är.

    Den enda parameter jag hört och läst om är att inte använda syntetolja för att slippa bekymmer.
    Eftersom jag 2ggr av 2 möjliga konstaterat att syntetolja inte funkar bra har jag fortsatt att leva efter det.
    Tyvärr börjar lagret av mineralolja ta slut så jag behöver köpa olja och då blir det klart intressant att veta vilka parametrar man ska kika efter.

    #57107

    fuling
    Deltagare

    Det vore intressant att veta vilka dessa parametrar är.

    Hur mycket tid har du att forska, ta reda på fakta?
    Fråga 1, vad är det för skillnade på en minarlolja och en syntetolja?

    Har du läst?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=25234
    (framförallt det som Dennis skriver)

    #57108

    hubbe
    Deltagare

    En bra mineralolja är bättre än en dålig synt. olja,
    dvs att en synt. olja inte är automatisk bättre än en mineral.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng