- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 19 juli, 2003 kl. 18:19 #11908
petter
DeltagareHej!
Farsan har fått ett retligt och svindyrt trubbel med lådan på sin 900 SE 2,3i -97. Backsynkringen (tror det var den) är trasig och kräver att motorn stängs av för att backen skall kunna läggas i. Kostnad 8000-12000 på Saab.
Nu erinrade jag mig att det här på forumet brukar hänvisas till någon Jörgen när det gäller lådor. Tar han sig an så nya Saabar och hur är prisnivån i förhållande till Saab? Och var finns killen?
Mvh Petter
21 juli, 2003 kl. 18:23 #83200petter
DeltagareIngen?
Mvh Petter
21 juli, 2003 kl. 21:43 #83201Martin
DeltagareErikssons Transmissions Teknik
e.t.t@swipnet.se
070-528505521 juli, 2003 kl. 22:38 #83202fuling
DeltagareMig vetligen är backen osynkad.
Problemet med att inte få i backen brukar inte vara lådan utan kopplingen, eller snarare brist på tillräcklig frikoppling. Med stösta sannolikhet kopplingshydraliken som är ur from.22 juli, 2003 kl. 15:49 #83203petter
DeltagareHej!
Tack Martin!
Ja du Fuling, jämrans tur vi inte tog henne (900:n) till dig. På NG900 är faktiskt backen synkad…och hydraulisk koppling kom inte förrän på årsmodell 1998!
Mvh Petter
PS. Känns ovant att kunna mer om en Saablåda än du för en gångs skull! DS.
23 juli, 2003 kl. 20:40 #83204fuling
DeltagarePetter, sorry miss av mig. Jag tänkte 900 OG
Det första man blir blind på är ögonaMen även om synkringen skulle vara helt slut skall
backen även att få i om bilen står still utan problem om kopplingen frikopplar ordentligt.ps
Kunna mer än mig i detta fall är inte svårt, jag kan i det närmaste NOLL23 juli, 2003 kl. 21:49 #83205petter
DeltagareHej!
Kopplingen är kollad, den var ok för några veckor sen när jag gjorde ”växel i och nedtryckt koppling ett par minuter”-testet. Backen går att få i med påslagen motor men det skrapar som fan så i praktiken är det dumt att inte stänga av. Vi får se hur det blir.
Mvh Petter, nybliven lådexpert
23 juli, 2003 kl. 22:11 #83206rasmus blomqvist
DeltagareTacka vet jag de gamla osynkade lådorna (bilarna)
Rasmus
3 september, 2003 kl. 18:21 #83207petter
DeltagareHej!
Fuling, faktum är att du har rätt, har det visat sig. Det är kopplingen som är kass enligt en Saabverkare som körde bilen till service (lådan är inte fixad än) åt oss. Men den är ju fortfarande inte hydraulisk, kopplingen alltså.
Nåja, blev lite billigare i alla fall verkar det som…
Mvh Petter
15 december, 2020 kl. 13:03 #479920stranne
DeltagareHej!
Har en kass växellåda som suttit i en 900 turbo, 1990. Renoverar du eller någon annan här sådana?
Mvh Lennie17 december, 2020 kl. 06:54 #479977Morten S.
ModeratorHør med Jörgen:
Erikssons Transmissions Teknik
e.t.t@swipnet.se
070-5285055Eller http://www.ekelundsbil.se/
Hej! Har en kass växellåda som suttit i en 900 turbo, 1990. Renoverar du eller någon annan här sådana? Mvh Lennie
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC17 december, 2020 kl. 17:11 #479991stranne
DeltagareTusen tack! 😁
27 december, 2020 kl. 19:06 #480304tilda
Deltagare - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.