Växellådsbekymmer

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Växellådsbekymmer

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 7, 2002 kl. 23:48 #63474

      Lite info om QS-olja.
      Super Q5 SAE 75 är samma som Quadrolube SAE 75W och är vättig i 2T-are och V4or.
      Otrimmat V4 skulle jag köra med Super Q5 eller spec. 2105
      Trimmat (utan diffbroms) skulle jag använda
      använda QS special 2105(SAE 75W90) och med diffbroms QS High Performance 80W90 (LS).
      Det finns säkert mängder med andra fabrikat som också funkar bara de har API klass GL4 eller GL5 och har rätt viskositets klass, en fördel är om de inte tycker gulmetal är smaskens

        maj 8, 2002 kl. 08:44 #63475

        Nån som vet vilka som säljer QS?

        /Erik

          maj 8, 2002 kl. 08:58 #63476

          Jag köper min QS-olja hos vår förre sekreterare Göran Kölborns firma Garage 57 i Tyresö. Har inte telnr i huvudet, men det finns i BR.

          Oljan gjorde underverk i min skorrande frihjulslåda till 99-71:an

            maj 8, 2002 kl. 09:12 #63477

            Jag kan också tillhanda hålla samtliga dessa QS oljor inkl Special 2105:an i närheten av Trollhättan området. >>>>> Mvh Växellåds Jörgen Eriksson Tel 0530-51100, 070-5285055

              maj 8, 2002 kl. 09:16 #63478

              Ringe Saab i Sundsvall och de hade 9 liter kvar; 77:50/st…

              /Erik

                maj 8, 2002 kl. 10:27 #63479

                Hejsan!

                Är det någon av er som vet om QS-oljan ni talar om, funkar bra i 99:an också?? SAAB rekomenderar ju vanlig motorolja 20-30W i första hand till dessa, och växellådsolja SAE 75 i andra hand.
                M.V.H ”Tobbe”

                  maj 8, 2002 kl. 10:44 #63480

                  Tobbe99:
                  Ring Växellåds Jörgen (JE), 99/900-lådor är hans parad nr, han vet vad du skall använda och varför. tele nr se åvan.

                    maj 8, 2002 kl. 17:16 #63481

                    Hejsan!
                    Tack Johan, det skall jag göra. Men jag avvaktar ifall han svarar här, så kanske fler får ta del av hans visdom.
                    M.V.H ”Tobbe”

                      maj 8, 2002 kl. 18:34 #63482

                      Tobbe99:
                      Kolla va Martin skrev högre upp om 99-71an.
                      Dessutom sa Jörgen att jag skalle testa QS Super Q5 i min 900(87a) som skorrar på tvån när den är kall.
                      Har olja men inte fått den beryckade ur(tumme) och bytt olja än.

                        maj 27, 2002 kl. 22:18 #63483

                        ingen som vet om Redline funkar bra?

                        /Nisse
                        Team Gbg
                        96 V4 '77b
                        9-3 Sport '99

                          juli 1, 2002 kl. 23:23 #63484

                          OK, nu är det äntligen dags. Saaben har fått vila hela våren medan jag har jobbat, men imorgon ska motorn ur och kopplingen bytas.

                          Snål som jag är har jag bestämt mig för att återanvända kopplingen från originalmotorn. Den hann inte med mer än 4-5 mil innan motorn rasade, så det känns ganska riskfritt.

                          Kopplingen är så ren man kan vänta sig av en som varit monterad men knappt använd. Självklart har varken fingrar, verktyg eller andra föroreningskällor varit i närheten av vare sig tryckplatta eller lamell. Ändå undrar jag om man bör göra något med den innan man skruvar i den i nya motorn, typ en dusch men Bräkleen eller liknande? Jag vill som helst slippa att lyfta motorn ännu en gång efter morgondagens operation.

                          Nyrenoverade huvud- och slavcylindrar ligger och väntar (jag har för en gångs skull fått bort gamla huvudcylindern utan att svära särskilt mycket!) och QS 75-olja har inhandlats i Rättvik. Nog vore det väl själva f*n om jag inte skulle kunna köra ståndsmässigt igen snart…

                            juli 3, 2002 kl. 14:51 #63485

                            Joråsåatt, nu går bilen igen. Precis som fuling föreslog för bortåt tre månader sen (ja, det tog tid för mig att få tummen ur…) hade en av de tre kopplingsarmarna givit upp. Nu har jag både motstånd i kopplingspedalen (var dåligt med det innan) och bra bett vid rödljusen.

                            Har bara provkört en kortare sträcka än så länge. Provkörning nummer två blir i kväll: 30 mil enkel resa upp till Rättvik – hemskt lämpligt med nymonterade och ganska otestade bitar…

                              juli 3, 2002 kl. 22:31 #63486

                              30 mils provtur lite saftigt i min smak. Men går det så går det, det är som att hjälpa en gammal dam över gatan

                                Anonym
                                januari 31, 2003 kl. 16:39 #63487

                                Custom bildelar i Örebro sitter inne på härlig
                                QS 75…om nån går totalt bet…
                                hundra spänn litern tror jag.
                                Själv fick jag leta som satan innan jag hittade nån för på saab var det minsann slut.

                                  januari 31, 2003 kl. 18:33 #63488

                                  Annars kränger Jörgen Eriksson QS olja till växellådor om ni inte hittar det på närmare håll.
                                  e.t.t@swipnet.se eller ring 0530-51100, 070-5285055

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.