Växellådsbekymmer
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Växellådsbekymmer
- Detta ämne har 41 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2003-02-14 10:56 av
fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Lite info om QS-olja.
Super Q5 SAE 75 är samma som Quadrolube SAE 75W och är vättig i 2T-are och V4or.
Otrimmat V4 skulle jag köra med Super Q5 eller spec. 2105
Trimmat (utan diffbroms) skulle jag använda
använda QS special 2105(SAE 75W90) och med diffbroms QS High Performance 80W90 (LS).
Det finns säkert mängder med andra fabrikat som också funkar bara de har API klass GL4 eller GL5 och har rätt viskositets klass, en fördel är om de inte tycker gulmetal är smaskens
maj 8, 2002 kl. 09:12 #63477Jag kan också tillhanda hålla samtliga dessa QS oljor inkl Special 2105:an i närheten av Trollhättan området. >>>>> Mvh Växellåds Jörgen Eriksson Tel 0530-51100, 070-5285055
OK, nu är det äntligen dags. Saaben har fått vila hela våren medan jag har jobbat, men imorgon ska motorn ur och kopplingen bytas.
Snål som jag är har jag bestämt mig för att återanvända kopplingen från originalmotorn. Den hann inte med mer än 4-5 mil innan motorn rasade, så det känns ganska riskfritt.
Kopplingen är så ren man kan vänta sig av en som varit monterad men knappt använd. Självklart har varken fingrar, verktyg eller andra föroreningskällor varit i närheten av vare sig tryckplatta eller lamell. Ändå undrar jag om man bör göra något med den innan man skruvar i den i nya motorn, typ en dusch men Bräkleen eller liknande? Jag vill som helst slippa att lyfta motorn ännu en gång efter morgondagens operation.
Nyrenoverade huvud- och slavcylindrar ligger och väntar (jag har för en gångs skull fått bort gamla huvudcylindern utan att svära särskilt mycket!) och QS 75-olja har inhandlats i Rättvik. Nog vore det väl själva f*n om jag inte skulle kunna köra ståndsmässigt igen snart…
Joråsåatt, nu går bilen igen. Precis som fuling föreslog för bortåt tre månader sen (ja, det tog tid för mig att få tummen ur…) hade en av de tre kopplingsarmarna givit upp. Nu har jag både motstånd i kopplingspedalen (var dåligt med det innan) och bra bett vid rödljusen.
Har bara provkört en kortare sträcka än så länge. Provkörning nummer två blir i kväll: 30 mil enkel resa upp till Rättvik – hemskt lämpligt med nymonterade och ganska otestade bitar…
Anonymjanuari 31, 2003 kl. 16:39 #63487Custom bildelar i Örebro sitter inne på härlig
QS 75…om nån går totalt bet…
hundra spänn litern tror jag.
Själv fick jag leta som satan innan jag hittade nån för på saab var det minsann slut.Annars kränger Jörgen Eriksson QS olja till växellådor om ni inte hittar det på närmare håll.
e.t.t@swipnet.se eller ring 0530-51100, 070-5285055 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
