Vevaxelmärkning 17 eller 17 hp

Forum Övrigt SSR Vevaxelmärkning 17 eller 17 hp

  • Detta ämne har 37 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-10 20:17 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17472
    vinkel4
    Deltagare

    Jag har två olika modeller av 1700vevar. Den ena är märkt 17 med stora siffro och den andra 17 hp med lite mindre siffror. Är det någon skillnad? Och i.s.f. vad är skillnaden?

    #118298
    fuling
    Deltagare

    Kolla antal ock plasering av oljehålen på vevtapparna.
    Hur ser det ut????

    #118318
    vinkel4
    Deltagare

    På ”1.7” veven är det två st 5mm hål på varje vevtapp och på ”17 hp” veven är det ett 4mm hål på var tapp.
    Vad är att föredra?

    #118319
    fuling
    Deltagare

    Nu skall man ta sig en funderare på var man vill ha oljehålet på vevtappen.
    Någon som vet?

    #118320
    stefan w
    Deltagare

    Jag har 2st 1700 vevar hemma, en nyare från runt -71 och en äldre från runt -65.
    Jag ska kolla hur de ser ut.

    #118328
    vinkel4
    Deltagare

    Bilder på vevarna:


    ”17 hp”-veven 1st 4mm hål på varje tapp. Nere till vänster på bilden.


    ”1.7”-veven.

    ”1.7”-veven 2st 5mm hål på varje tapp. Ena hålet syns till höger.

    #118329
    vinkel4
    Deltagare

    Hoppsan, jag hade visst en tredje variant också.

    Den är märkt likadant som den andra med stora siffror, ”1.7” men har endast ett hål på varje tapp, men det hålet är 5mm och inte 4mm som på ”17 hp”- veven.

    #118333
    sabbe
    Deltagare

    I Växjö Bildelars trimmanvisning står det förklarat att oljehålen skall komma ut i vevtapparna på positionen som de gamla vevaxlarna hade på 60-talet. Detta skulle enligt VB vara bättre på trimmade motorer. Har inte anvisningen framme men på någon axel jag har är oljehålet mitt för 2 gjutklackar på en vevtapp. På nyare HP vevar skulle enligt VB oljekanalen vara omborrad med utlopp till den ”gamla” bättre positionen.

    Sabbe

    #118350
    fuling
    Deltagare

    sabbe:
    Detta går stick i stäv med de som jag sätt vad saab gjorde.
    Hmm iof har jag bara ett en härdad riktig Sport och rally vev, allså ingen stål vev.
    Sen var det ca 3-4år sen jag funderade sist på detta.

    Var sitter hålen på stålvevrana???

    #118353
    rolle g
    Deltagare

    Intessant………
    Går det på något sätt att se på veven, om man skulle råka ha en av de två sorter som såldes som ”förstärkta” av SAAB?
    Kan de ha hetat 10629 och 13706?
    ( enl. en gammal ”Sport & Rally” katalog utlagd på nätet)

    rolle g

    #118355
    vinkel4
    Deltagare
    sabbe wrote:
    I Växjö Bildelars trimmanvisning står det förklarat att oljehålen skall komma ut i vevtapparna på positionen som de gamla vevaxlarna hade på 60-talet. Detta skulle enligt VB vara bättre på trimmade motorer. Har inte anvisningen framme men på någon axel jag har är oljehålet mitt för 2 gjutklackar på en vevtapp. På nyare HP vevar skulle enligt VB oljekanalen vara omborrad med utlopp till den ”gamla” bättre positionen.

    Sabbe

    Menar du så här???

    #118356
    fuling
    Deltagare

    Min vev med nr 13706 har dubbla hål i varje vevtapp.
    De hål som sitter på samma ställe som enhåls-vevarna är PLUGGADE.

    Tittar man i SSR katalogen från 79 finns det 3st vevar.
    10629 Vevaxel, modifierad
    13706 Vevaxel, härdad
    8848268 Vevaxel, sportstas

    Nu kan man fråga sig vad är modifierad på 10629????????

    #118382
    kjellboget
    Deltagare

    Vet inte om jag kan tillföra något, men när jag hade en av mina motorer hos Ström så påpekade han att jag var tvungen att plugga ett av hålen på veven. Jag hade två hål a 5 mm på var sida av lagerbanan. Fick gänga opp och sätta i en stoppskruv på varje lagerbana.
    Vet inte riktigt varför men har för mig att smörjningen blev bättre när den användes för rallybruk.

    /Kjell

    #118385
    vinkel4
    Deltagare
    boget wrote:
    Vet inte om jag kan tillföra något, men när jag hade en av mina motorer hos Ström så påpekade han att jag var tvungen att plugga ett av hålen på veven. Jag hade två hål a 5 mm på var sida av lagerbanan. Fick gänga opp och sätta i en stoppskruv på varje lagerbana.
    Vet inte riktigt varför men har för mig att smörjningen blev bättre när den användes för rallybruk.

    /Kjell

    Spelade det någon roll vilket av hålen du pluggade?

    #118412
    kjellboget
    Deltagare

    Den veven jag hade hos Ström var borrat rakt igenom, och var man pluggade har ingen betydelse. de andra vevarna jag har så är det bara ett ingångshål. Intressant med de vevar som visas på bilderna, men kolla med Ström vad han anser. Om jag inte har helt fel så tror jag Ström sa att de senare vevarna hade fler hål vilket var helt förkassligt enligt honom och behövde pluggas vid rallykörning.
    /Kjell

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng