Vibrationer och resonansljud i trimmad V4

Forum Övrigt SSR Vibrationer och resonansljud i trimmad V4

  • Detta ämne har 36 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-29 19:46 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20390
    timo m
    Deltagare

    Jag har en V4 med trimmad maskin (1815 cc, 36/36, 7.2 kam…. ganska bra vrid) men std motorkuddar, mm. Dessutom klubbens 2′ system, den typen som går ihop i framkant som ett ”Y”. Två saker jag skulle vilja komma till rätta med och ber att få hjälp med:

    Strax under 3000 varv kommer ett resonansljud som gör att det durar rejält til en bit över 3000 varv. Fick ett tips om en annan slags, mer fjädrande upphängning av avgassystemet som tar bort en del av detta men har inte hittat några sådana. Är det rätt väg att gå, var kan man hitta upphängningar, någon som vet hur åtgärda?

    Sedan vibrationerna. När jag ger fullgas (OK vid lugnare pådrag) på ettan och tvåan vibrerar det som om hjulen har kraftig obalans. Har bytt hjul (både fälg o däck) men problemen kvarstår. Har hört att det där staget kan vara för mjukt. Likaså att vibrationer kan bero på slitna knutar. Tvivlar på knutarna för bilen är så frisk och har gått få mil. Staget liksom kuddarna är standard och från samma friska bil. Chassit, om det har betydelse har std fjädrar och Bilstein dämpare (kombinationen känns bra för den ”aktiva” landsvägskörn som bilen används till, alltså inte rally, likn).

    Tack för hjälpen, skön sommar, semester och vad ni har!

    #142452
    fredrik
    Deltagare

    Har du tillräckligt med fett i knutarna???

    Du har inte råkat tappa en utav rullarna i lagret????

    Funkar inte någon utav dessa åtgärder så ta ur de inre knutarna &byt sida på dem. Utan fett så slits de snabbt.

    Med Simons 2″ så får man vibrationer/resonansljud vare sig man vill eller inte. Jag tycker att det är ett skit avgassystem!

    /Fredrik

    #142453
    stefan
    Deltagare

    är det ingen som har provat med en flexdel på avgassystemet en bit under motorn?

    #142457
    timo m
    Deltagare

    Snabba råd, tack Fredrik!

    Hur kollar jag (snabbast) om det är fett i knutarna eller om ngt saknas/är fel?

    Om Simonssystemet är skit; vad finns annars som funkar och låter ”bättre”? Om möjligt utan att göra hål i golvet under motorn. Och som det går att få tag på.

    #142460
    Morten S.
    Moderator
    Timo M wrote:
    …..
    Hur kollar jag (snabbast) om det är fett i knutarna eller om ngt saknas/är fel?…

    Løsne på gummimansjetten og se eller kjenn etter om det er fett der. Tuben som følger med på endel nye sett er som regel for liten. Kjøp en stor tube på Mekonomen e.l. og fyll opp ”koppen” på drivknuten.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #142461
    ingvar k
    Deltagare

    Kan vibrationerna möjligen bero på för mjuk bakre motorupphängning, dvs den på växellådans bakre gavel

    #142471
    William
    Deltagare

    jag hade problem med ljud-resonanser i i kupén av simons-systemet tills jag kasserade långdämparens två ”stumma” fästen. har frihäng där med gott resultat.

    #142501
    fredrik
    Deltagare

    Std B främre rör är mycket bättre & går ned i orginal hålen.

    /Fredrik

    #142547
    tommy m
    Deltagare

    Hej Timo
    Som nämdes tidigare i tråden ang resonassljud. Kapa bort en bit rör och montera ett flex rör är ett bra tips.

    #142603
    timo m
    Deltagare

    Tack för era svar, bussigt.

    Om vibrationerna: Har kollat de inre knutarna/öppnat bälgarna. Fina bälgar och gott om fett. Nästa möjlighet, ngn som vet? Alltså utöver rådet om bakre motorupphängningen som verkar (eller?) tillhöra det mer omständliga att ”utesluta”.

    Om resonansljudet: Enklast verkar vara annan upphängning/”frihäng” + flexrörsbit. Var hittar jag sådant? Och om inte, finns Grp B system att få tag på på ngt sätt?

    #142607
    mats a
    Deltagare

    Simons hemsida

    Här finns också en lista över återförsäljare.

    #142721
    fuling
    Deltagare

    Knalle röret skulle jag fördra framför std B.
    Knalle röret säljer väll klubben, eller?

    #142722
    fredrik
    Deltagare

    Provat båda & effektmässigt samt fränast ljud toppar STD B systemet lätt.

    Passformen på Knalleröret är inte så bra på häger sidan

    /Fredrik

    #142726
    fuling
    Deltagare

    Effektmässigt?
    Bromspapper? (samma motor och bil, hälst samma tillfälle)

    Ljud, det är en smaksak.

    #142727
    fredrik
    Deltagare

    Jag & Gerda upplevde märkbart sämre drag efter byte till Knalleröret!
    Alltså kännbar effekt skillnad!

    /Fredrik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng