- Detta ämne har 36 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-29 19:46 av .
- FörfattareInlägg
- 13 juli, 2009 kl. 08:07 #142731
fuling
DeltagareOk så vetenskapligt.
Jag tror inte på det, men var och än lever i sin tro.
Så länga man säger det är äns tro är det ok.
Men inte fakta, då behövs det bevis.Vibrationer:
Jag gissar motoren inte är balanserad, fel?
Om den är obalanserad så kan det vara oblasen som ställer till det runt 3000. Min gamla snurra hadde det fenomenet, vid 3000.
Detta försvann efter ett ras, vevaxelbyte.
Även känt samma fenomen i std V4or13 juli, 2009 kl. 11:23 #142737timo m
DeltagareHej Fuling, tack, maskin är bygd av Ström ganska nyligen och borde vara raktigenom OK. Kolla gärna tråden.
Två slags fenomen:
* Dels v i b r a t i o n e r vid hård acc på ettan+tvåan. Trean+fyran inga problem som känns nämnvärt. Har kollat fettet inre knutarna, rikligt/bälgarna hela.
* Dels r e s o n a n s l j u d e t sedan. Låter markant högre, ”durar” vid 3000 rpm (+/- 100 rpm, ca).
Vore ju fint tom klubbens avgassystem funkar, ändå flödestestat professionellt vad jag förstår. Överväger nog flex-skarv-bit som en första koll.
Och Fredrik, du nämner ett ”Std-B system” men finns de att köpa, nya?
13 juli, 2009 kl. 20:52 #142758fredrik
DeltagareStd B Sytem finns tyvärr ej att köpa nya & fina Begagnade är hårvaluta. De är ju framtagna för rally så de är ju oftast väl använda.
Fuling!
Det var ingen tro! Det var verklighet! Du kan ju alltid prova själv! Teori & praktik går inte alltid hand i hand!Gerdas första kommentar vad slö den har blivit! Det var exakt vad jag också tyckte! Jämför man med Simons 2″ så är det säkert bättre!
Passformen på de 2 Knallerör jag har haft har varit usel på högra sidan!!Hade knalleröret som är i det närmaste en exakt kopia på 1700S avgassytemet varit bättre så hade väl Saab använt det i Std B klassen där poängen var att ta ut så mycket effekt som möjligt utan att röra något?
Det är lätt att trolla till det i huvudet men att prova saker praktisk är oftast ett bra sätt att få fram fakta! Sedan kan man klia sig i pannan & fundera varför!
Balansering brukar sällan Ström göra men det gör faktiskt underverk för V4 motorn! Dina vibrationer skulle kanske inte försvinna men motorn skulle gå bättre.
Jag tror att Simons 2″ avgaset är en stor bov i dramat!
/Fredrik
/Fredrik
14 juli, 2009 kl. 07:38 #142772fuling
DeltagareJag tycker inte det är värt mödan att ha diskution på nivån, min pappa är mycket starkar än din.
Så vad man anser vara tror och fakta är valfritt.
Tack och hej14 juli, 2009 kl. 09:08 #142776benny
DeltagareFredrik wrote:Funkar inte någon utav dessa åtgärder så ta ur de inre knutarna &byt sida på dem. Utan fett så slits de snabbt./Fredrik
Jag har fått samma problem med skakningar/vibrationer på 1 o 2:an vid hårt acc.
Men dom kan ha kommit med postbilsstödet för jag hade dem inte innan den trimmade motorn.
bekanta har haft samma fenomen men byte sida på drivaxel klockorna vilket tog bort problemet.Visserligen kan problemet funnits innan, den nya motorn dra ju lite bättre…
15 juli, 2009 kl. 15:04 #142843timo m
DeltagareTack för de olika stipsen/PM, bussigt. Litet att ta av. Tar och ringer Ström. Återkopplar (här) om det kommer ut ngt av det som andra har nytta av att känna till. Och testar mig fram enl era råd f.ö., det enklaste först antagligen 😉
Fråga:
* Ngn som har starkare motorfästen (Mexico, annat) som ni kan avvara mot en peng (gärna PM isf)?
* Flexrör sägs skall finnas i biltillbehörshandeln.
30 augusti, 2009 kl. 20:51 #144747timo m
DeltagareHar nu skaffat flexbit för avgasröret som skall på snart. Så sorterar jag ut bit för bit.
Träffade annars Ström nyligen. Frågade honom om; ”… balansering brukar sällan Ström göra … gör … underverk för V4 motorn … vibrationer… kanske inte försvinna…”. Om det sade han att de balanserade maskiner från början men slutade eftersom det inte var någon vits. De var så bra redan från början. Han har kontrollerat ibland genom åren men med samma resultat.
Intressant att veta direkt från källan s.a.s. Därom tvista (kanske) di motorkunniga m.a.o 😉
7 september, 2009 kl. 07:53 #145060hubbe
DeltagareHej Timo,
hade samma vibrationsproblem med min V4. Tillfälligtvis kapade jag framfjädran 1 varv och vibrationerna försvann.
Mvh. Hubert
7 september, 2009 kl. 10:00 #145067hubbe
DeltagareHej Timo,
hade just pråtat med B.-E. Ström, han sade att du har monterat en ny växellåda. Därför tror jag att de vibrationer kommer från de inv. knutar. Kanske hjälpar det att du bytta dina inv. knuta mot varandra, så att de drivaxler kommer ur det slitna område i knutarna. Det var også orsaken med mina knutar/axler efter sänkningen av framvagen.
Mvh. Hubert
14 september, 2009 kl. 13:16 #145363timo m
DeltagareTack Hubbe, jag behöll i och för sig den gamla lådan. Och den hade bara gått knappt 7000 lugna dam-mil som du vet. Fast slitet kan det bli ändå så det är en god idé att prova sig fram, bit för bit. Ha det fint!
16 september, 2009 kl. 22:40 #145457emul
ModeratorStädade tråden. Heder åt er som håller tråden på rätt håll, skärpning de som inte klarar av att föra diskussionen framåt på ett vettigt sätt. Diskutera är en sak, kasta grus i sandlådan en annan.
17 september, 2009 kl. 05:48 #145460Martin
DeltagareKan bara hålla med moderatorkollega Emul till 100%.
Det verkar vara svårt att hålla en god ton inför hundratals andra användare.
Undrar hur det skulle bli om samma ton tillämpades när man träffades personligen??Slutsnackat om detta och åter till ”Vibrationer och resonansljud i trimmad V4”
17 september, 2009 kl. 08:28 #145465krister k
DeltagareJag har haft ett antal v4or som jag monterat Simons 2″ på och de har ALLA blivit enormt bullriga i kupén av någon anledning. Hårt gummi i upphängningar..?
31 juli, 2010 kl. 22:09 #160849timo m
DeltagareHejsan! Rycker i en gammal tråd med hur-gick-det-sedan och då om vibrationerna/durandet i avgassystemet:
Jag köpte en flexbit av modernt snitt. Frbskt klumpig, så jag monterade den aldrig… Fast, jag kom sedan att tänka på de där värmetåliga gummislangar som används för avgaslimpor i marina sammanhang. Mycket mer behändiga i formatet och passar i mitt tycke bättre än den moderna flexbiten på en så gammal bil.
Beställde så en stump från båttillbehörsaffären i Kalmar. Kapade sedan en bit av röret som går framåt sas på bakre ljuddämparen på Simons/Klubbens Knallesystem, så att det blev en ”glipa” luft på 3-4 cm fram till nästa rör, alltså under passagerargolvet. Trädde sedan på den där ca 2 dm gummislang-stumpen. På med klämmorna. Och testade.
Märkbart tystare (eller iaf mindre bullrigt)! Och vill jag påstå, utan de vibrationer som uppträtt runt 3100 rpm. Verkar alltså fungera fint som filter/dämpning. Återstår förstås att se om gummislangen grejar värme och skakningar som kanske är annorlunda än det som uppstår på en båt. Klart mer njutbart är det hursomhelst att köra bilen, så jag vågar mig på att rekommendera knepet til den som upplevt samma problem.
Fortsatt skön sommar!
31 juli, 2010 kl. 23:08 #160850saabcustom
DeltagareKör man inte ut kylvatten i avgasslangen också, för att kyla den ? I den marina tillämpningen alltså ??
En gång för lääänge sen så skarvade jag i slutröret på min 95 / -66 men just en sån bit avgasslang. Jag hade ”råkat” kapa av avgasröret lite för mycket. Efter en karavankörning Sthlm-Grisslehamn så höll jag på att bli lynchad av mina kamrater i de andra bilarna, tvåtaktsdoften hade de accepterat men bränt gummi, näpp DET var för mycket….
Ska bli spännande att höra hur din slang klarar livet i det långa loppet…
/ Kenth
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.