Vilken olja?
- Detta ämne har 26 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2001-04-18 21:33 av
Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Hej fuling…
Du har förstått lite fel [image]http://www.saabregistret.se/ubb/smile.gif[/image]Castrol Hypoy LSC är ersatt av Castrol LSC, som tydligen inte finns längre, men strunt samma.
Du skriver att oljan är avsedd för bakaxlar, men en V4:a vxlåda har ju en ”bakaxelklump” inuti, för det enda som Hypoy står för är att det är en Hypoidolja, och det ska du ha i en V4:a låda, så bakaxelolja är inte helt fel [image]http://www.saabregistret.se/ubb/smile.gif[/image]
[This message has been edited by Roger (edited 29 March 2001).]
mars 29, 2001 kl. 16:39 #79074Efter samtal med Björn på Castrol så är det sammanfattningsvis som Roger skriver,
dock så kan saf-xj vara lite hård mot gulmetaller sa han men tyckte att det viktigaste var att lamelldiffen badade i rätt olja.Björn har även erfarenhet av oljor sedan det begav sig med Lsc:n så kunnig verkar han vara.
Frågan är om inte Qs är mer lämplig i det fallet(som fuling skriver om) som inte påverkar gulmetallerna alls?
Never ending story.Per/Haninge
Wow!
I want to thank you all for your help untill here!I have got some news again today:
I talked to a friend(well, I talk to him via telephone only 2 or 3 times a year)who is rallying for over 25years and now 10 years with a V4. He told me that he uses normal 20w50-motoroil in his gearbox and never had any problems.He said, he would guarantee that there wont be any problems with it(he is an automechanic).
Depending on the temperature he recommends normal EP 80-oil for summerdriving and an oil around 50 for winter(ok, around 30 for skandinavian winters [image]http://www.saabregistret.se/ubb/wink.gif[/image] ).
Hmm.Now after having heard so many good ideas I will check what is the easiest to get for me here at home. [image]http://www.saabregistret.se/ubb/smile.gif[/image]Best Regards
SAAB-Greetings from Germany
ErikErik..
You have to tell your friend that he has very wrong, because in a gearbox to Saab V4 you should have what we in Sweden call ”Hypoid oil”..
Hypoid means that the oil is made for that type of final gear you have i Saabs gearbox, I dont know the English word, but in Swedish it´s called
”Spiralskurna kuggar (= Hypoider)” the opposite is ”Rakskurna kuggar” To a gearbox with ”Rakskurna kuggar” you can use ordinary engine oil.
Do you know what I mean?
Regards RogerHej Roger!
I think I understand what you say.I think the same, also I know that in Saab 99/900-Gearbox normal 10w40-oil is used.But as you say:The V4 needs Hypoid-oil.
Until now I have not found a dealer for Quaker State oil here, but I keep looking.
I will also check for similar oil from other manufacturers.But for the time being I will(carefully!) try if it works with normal Castrol SAE EP80 Hypoid-oil, as for normal V4-gearboxes…
Regards ErikJag kommer att använda någon av följande.
Statoil: Syntol LS 75W-90
Statoil: GearWay LS5 80W-90
Statoil: GearWay LS WBCastol: SAF-XJ
Quaker State:Conventional Gear Oil,
High Performance 80W-90
Quaker State:Conventional Gear Oil,
High Performance 85W-140Ok/Q8: Q8 T 65 LS
Anonymapril 12, 2001 kl. 18:28 #79082En hypoidväxel är när pinjongen inte sitter i kronhjulets centrum. I sådana växlar får man en hög belastning på kuggarna pågrund av högt tryck och att kugarna ”glider mot varndra”. En hypoidolja har egenskapen att klara dessa belastningar.
april 15, 2001 kl. 18:37 #79083Ursprungsfrågan är vilken olja som är lämplig i en vxllåda med lamelldiff.
I just det fallet så är diffen en utav det mest elementära att ta hänsyn till p.g.a att en lamelldiff kan man sabotera omgående med fel typ av olja.
Det ska bli spännande att ta del utav folks olika erfarenheter efter att ha provat olika oljor.Per/Haninge
Anonymapril 18, 2001 kl. 21:33 #79084Den här tråden läser man med förtjusning, ty här ser man vilket tekniskt kunnande som finns i Saab-kretsarna!
Det vore dock intressant med viss vägledning vad språket beträffar. Svenska, engelska eller något mittemellan?
[image]http://www.saabregistret.se/ubb/rolleyes.gif[/image]
Magnus Lindberg, Årsta -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
