Vit rök…

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vit rök…

  • Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-23 10:33 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17921
    arvid
    Deltagare

    Mycket vit rök med avgaserna – borde jag vara orolig?
    Detta har hänt:
    Bytte motor igår eftersom den balansaxellagren i den gamla glappade som ett par gamla löständer. Det kändes helt enkelt lättare att bara hänga i en ny rova än att renovera den gamla oljiga…
    En chansning dock, eftersom den nya motorns status var näst intill okänd 😮
    Bytet, och start av den nya motorn gick kanon men skapligt med rök (vattenånga?) kom från vänster sida av motorn. Svårt att säga varifrån. Kanske avgasröret. Dessutom är avgaserna skapligt tjocka av vit rök.
    Jag tvättade av motorn innan installation och likaså motorrummet eftersom det var duktigt oljigt, så jag trodde först att det var vatten från motorns utsida som ångade bort.
    Har någon nå’t tips på vad det kan vara eller om det kanske är helt normalt?

    #121803
    Per-Erik
    Deltagare

    vit rök tyder väl på vatten… läckage på något sätt in i cylindrarna, som sedan förbränns till ånga – kolla insugspackning och topp-dito först…

    #121805
    arvid
    Deltagare

    Vad kan motorn ta för skada om det läckern in (lite?) vatten i cylindrarna, såvida den inte tar lika mycket kylarvätska som bensin per mil förstås…

    #121817
    Lollo
    Deltagare

    Hamnar den i oljan tar lagrena stryk, de tål inte glykol.

    #121818
    totomomasos
    Deltagare

    Vatten in motorn där det inte ska vara e inte BRA. Den rasar tillslut. Är väll ingen expert men en å annan tävlingsbil jag har rinit isär beror oftast på vatten in i loppen, topplockspackningien som rasat,sen kommer allt annat som ett brev på posten. Fixa motorn nu innan något rasar för dig. Lycka till med din bil vad det nu e för en..

    #121826
    arvid
    Deltagare

    Håhåjaja… Det låter som om jag ska riva lite motor ändå :crying:
    Ska göra lite mer felsökning i morgon innan jag bestämmer mig för hur jag gör.
    Har någon nå’t förslag på var jag köper packningar? Är det korkat att gå på lågprislaternativ?
    Bilen är förövrigt en Sonett V4 -68 :racesmile:

    #121827
    mats a
    Deltagare

    Stefan i Torsphammar har väl?

    Profil

    #121831
    Per-Erik
    Deltagare

    japp, Stefan har det mesta – kompletta packningssatser osv – bra pris o snabba leveranser :thumbup:

    #121832
    arvid
    Deltagare

    Kan ett kompprov avslöja nå’t om eventuellt skjuten topplockspackning? :confused:
    Finns det andra felsökningstips?

    #121843
    fredrik
    Deltagare

    Komp prov kan ge svar men inte alltid.
    Har det minskat något vatten? Hur länge har du haft igång motorn??

    Låter som trasig topppackning eller troligast trasig insugspackning tycker jag.

    Kollat om du har fått vatten i oljan??

    /Fredrik

    #121874
    saab v4-ever
    Deltagare

    Kolla oljan som Fredrik skrev, det brukar också bubbla en del i expansionskärlet både när motorn är igång och efter avstängning.
    ///Harald

    #122072
    arvid
    Deltagare

    Det verkar som om jag såg spöken mitt på da’n… Efter två försök med vit rök blev jag kanske lite väl nojjig :crazy: Dagen efter skulle jag göra lite mer felsökning; startade för att köra motorn varm och titta efter bubblor i expansionskärlet et.c.
    Ingen vit rök! Hur fina avgaser som helst. Ingen rök i motorrummet heller. Inga bubblor i expansionskärlet och ingen minskning av nivår heller. Så kan det gå…
    Tack i alla fall för alla tips. Vid nästa incident ska jag nog felsöka lite mer innan jag ber om hjälp 😉
    Nästa steg i motorbytet blir att se till så att jag kan stänga huven med Webern monterad…

    #122094
    chakka
    Deltagare

    Bra att det löst sig alldeles själv! 🙂

    Att det ryker vitt precis när man startat är iofs ingen ovanlighet. Det kan bli en hel del kondensvatten i avgassystemet när bilen står stilla som förångas i de varma avgaserna, så det kan bli en ganska skaplig dimma i början. Det är ingenting att oroa sig för så länge som det slutar när man varmkört allting.

    #122096
    sabbe
    Deltagare

    Som upplysning.
    Det bildas alltid 1 liter vatten i samband med förbränning av en liter bensin.
    Detta syns framför allt vid kallstart och särskilt vintertid vid låga yttertemperaturer ser man vattenångan.

    Därför är det alltid viktigt att vid varmkörning/Provstart inte stänga av för tidigt så avgassystemet värms upp och blir av med denna kondens.
    Man kan även borra ett litet hål i lägsta punkten på ljuddämparna så vattnet kan rinna ut.

    Sabbe

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng